کد خبر: ۱۸۸۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
گروه استان‌ها- مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان از شیرین‌سازی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب دریای خزر برای توسعه کشاورزی در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، سیدمحسن حسینی ظهر امروز در نشست با نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: با توجه به استفاده 95 درصدی از آب‌های زیرزمینی در استان گلستان، شاهد کاهش کیفیت برخی چاه‌های آب شرب و فرونشست زمین در استان هستیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر اقداماتی که در زمینه تأمین آب و برخورد با برداشت‌های غیرمجاز و بی رویه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: باید در زمینه مدیریت صحیح مصرف، از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم ضمن اینکه میزان کشت محصولات با نیاز آبی بالا از منابع زیرزمینی کمتر شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گفت: اخذ مجوز استفاده از آب دریا به عنوان یک منبع عظیم برای استفاده در بخش شرب و کشاورزی در حال پیگیری است و بخشی از مجوزهای لازم نیز گرفته شده است.

وی در خصوص ساخت سد میرداماد برای تأمین آب شرب شهر گرگان بیان داشت: مجوز اجرای سد میرداماد اخذ و هم اکنون مطالعات فاز دوم سد و مقدمات استملاک اراضی آغاز شده و امید است اوایل 1401 کلنگ اجرائی سد رابه زمین بزنیم.

حسینی با اشاره به دریافت مجوز شیرین سازی آب دریای خزر گفت: مجوز تخصیص از آب دریا به اندازه شرب برای 200 هزار نفر گرفته شده است و در حال مطالعات اجمالی هستیم که این مطالعات را برای شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ارسال کنیم تا این شرکت بتواند فراخوان جذب سرمایه گذار را انجام دهد.

وی افزود: در بخش کشاورزی با توجه به پیگیری این دستگاه در سه سال گذشته بالاخره در شهریورماه امسال، مجوز استفاده از یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب دریا برای استفاده در بخش کشاورزی از وزارت نیرو گرفته شد.  به عبارتی با این مجوز حجم آب استان به یک و نیم برابر افزایش یافت.  

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در ادامه با بیان اینکه هرموضوعی جدای از مسائل فنی خودش به فرهنگ‌سازی هم نیاز دارد،گفت: در بخش‌های مختلف از جمله آموزش کودکان و بزرگسالان برنامه‌هایی برای فرهنگ سازی مسائل آب مانند موزه آب داریم و همچنین پیام‌های مختلفی که در قالب فضای مجازی، صدا و سیما و مطبوعات، پیامک و غیره به نظر مردم می‌رسانیم به امید اینکه این فرهنگ سازی به تدریج اثر خودش را مصرف بهینه آب در استان بگذارد.

انتهای پیام/581/ ع

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار