کد خبر: ۱۹۱۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹
در نامه ای مطرح شد؛
شاهرود - دبیر اجرایی خانه کشاورز استان سمنان در نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت معدن و تجارت ابطال کامل پروانه معدن شاهوار را به مثابه مطالبه جدی مردم این استان خواستار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین خنکال دبیر اجرایی خانه کشاورز استان سمنان و شهرستان شاهرود در نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت معدن و تجارت خواستار ابطال کامل پروانه بهره برداری معدن بوکسیت در قله شاهوار شد و همچنین برخورد با عوامل این تخریب را از عضو کابینه سیزدهم درخواست کرد. متن نامه خنکال به این شرح است:

جناب آقای فاطمی امین وزیر محترم صنعت معدن و تجارت با سلام و احترام، همانطور که مستحضر هستیدآب‌های شیرین حاصل ده‌ها هزار سال کار طبیعت است و ایجاد هر سانتی متر خاک صدها سال طول می‌کشد.

همچنین جنگ آب مدتها آغاز شده است. از آخرین خبرها شنیدید عراق به شکایت از ایران به دادگاه لاهه به خاطر سهم آبی، شکسته شدن خط انتقال زاینده رود به استان یزد توسط معترضان تا خارج شدن قنات هزار ساله شهر مهاباد با برداشت آب توسط کارخانه فولاد نطنز، اختلافات و دعاوی آبی ابرسج و میغان و بسطام و مجن در دامنه شاهوار مشهور است و نیز از کمبود آب شرب و کشاورزی شهرستان شاهرود در حالی که بخش‌هایی از استان فقط نگران آب بخش صنعت آن هم برای توسعه بیشتر و جذب کارگر غیربومی هستند آگاه هستید.

استحضار دارید که هرگونه توسعه در صنایع شهرستان نیز نیازمند منابع آب است و اسناد اشتغالزایی روستایی بر همین مبنا تدوین شده‌اند.

جناب آقای فاطمی امین در شرایط بحرانی به طبیعی و آبخیزداری استان سمنان به واگذاری و بذل و بخشش اراضی ملی در کوه شاهوار به شرکتی آن‌هم واقع در استان دیگر می‌پردازد در حالی که انتقال آب قطری به شاهرود منتفی گردیده و شورای برنامه‌ریزی استان برای تأمین کمبود آب شرب شهرستان و تأمین امنیت و سلامت غذایی و کشاورزی آن در دراز مدت با انتقال آب از منابع درون استانی علی‌رغم تأمین منابع مالی توفیقی نداشته است.

اداره کل صنعت معدن تجارت نیز به وظایف ذاتی خویش در این زمینه عمل نکرده است اما با عنایت به اینکه بر اساس اسناد بالادستی شاهوار زیستگاه حساس و تأثیر گذار بر اقلیم تمام استان از عوارض طبیعی مهم در واحد مرفولوژیک و سرچشمه یکی از پنج رودخانه مهم استان برشمرده شده و نیاز به حمایت ویژه دارد نیز به گواهی منابع آب بزرگترین کانون آب ساز و بالاترین میزان بارندگی و عمده‌ترین منبع تولید و تأمین جریان پایه رودخانه و چشمه سارهای واقع در آن و منشأ تغذیه سفره‌های آب پایین است بخش‌هایی از دشت مجن امیریه بسطام منابع آب آهکی و قنات شرق شاهرود در حوزه آبریز رودخانه تاش می‌باشد.

از جنابعالی تقاضا می‌گردد از حقوق مردم منطقه در آینده دشت مجن بسطام و شاهرود در راستای اقدام ارزشمند ثبت ملی شاهوار صیانت کرده و دستور بفرمائید.

یک- پروانه بهره برداری از معدن بوکسیت تاش که در اسفند ۹۷ به پایان رسیده ابطال گردد.

دو -به هیچ شرکتی اعم از دولتی و خصوصی امتیازی اکتشاف و بهره‌برداری و دست‌اندازی در کوه شاهوار و دامنه‌های آن و نقاط استراتژیک شهرستان اعطا نشود لازم به ذکر است دویست و معدن دیگر در شهرستان شاهرود فعال هستند که انتظار است عوائد آن به مردم بازگردد.

سه- با مدیران متخلف استانی که با وجود آگاهی از ساخت سوله غیرقانونی خاکبرداری و تصرف عدوانی اراضی ملی و انفال الهی کوه شاهوار با واگذاری زمین و ساختمان بر اساس کمیسیون ماده ۶۹ موافقت کرده‌اند برخورد قانونی صورت بپذیرد هیچ دستگاه دولتی حق ندارد با بذل و بخشش اراضی ملی و انفال الهی که متعلق به همه مردم است ادامه زندگی مردم را به مخاطره بیفتد مردم منطقه مجبور به مهاجرت و کشور را با تهدید روبرو سازد.

قابل ذکر است اداره کل منابع طبیعی نه فقط در زمینه مذکور بلکه در عدم گزارش مختصات ارسالی رانش زمین کارشناسان منابع طبیعی در کوه شاهوار به مدیریت بحران منطقه را با بحران اجتماعی سیاسی و امنیتی روبرو ساخته است و حق آبه کشاورزان منطقه را نیز با بذل و بخشش اراضی ملی نادیده گرفته است.

هنوز مردم مصیبت دیده منطقه کالپوش پس از سه سال رانش زمین با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می‌کنند.

سازمان صنعت معدن و تجارت سمنان نیز با عدم مدیریت باطل و نخاله‌های کوه شاهوار و کوتاهی و ترک فعل‌های دیگر منطقه را با مخاطره روبرو ساخته است مجدداً تقاضا دارد با ابطال پروانه معدن بوکسیت تاش شاهوار به صیانت از حقوق مردم منطقه در موضوع حق آبه کشاورزان عمده‌ترین منبع شرب و کشاورزی و سلامت غذایی مردم در شهرستان دارای تنش آبی شاهرود پرداخته و منطقه را از تبعات و مخاطرات اجتماعی سیاسی و امنیتی با جلوگیری از واگذاری اراضی ملی و شاهرگ حیاتی شاهرود و مدیریت تعارض منافع رونق کشاورزی و صنعت گردشگری را در منطقه تضمین کنید.

محمدحسین خنکال دبیر اجرایی خانه کشاورز شاهرود و استان سمنان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار