کد خبر: ۱۹۱۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴

سلامت نیوز-*دکتر قاسم قارون: حساسیت غذائی یا فود اینتولرانس Food intolerance بیشترین ، قدیمی ترین و مهمترین عامل اکثر مشکلات سلامتی بخصوص عوارض آلرژی و بیماری های مزمن در همه اعضا و سیستم های بدن میباشد .


به گزارش سلامت نیوز، از تب یونجه ، آسم و پسوریازیس ، میگرن ، صرع و کولیت روده ، ام اس -MS - و دردهای شبه روماتیسمی و انواع اختلالات سلامتی عکس العملی ، یا حمله ای ، همه با مواد غذائی آلرژن قابل بروز بوده و تجربه شده هستند .

در کنار خبر بد ، خوشبختی آن در شانس قابل کنترل و قابل جلوگیری کردن از انواع عوارض آن ها است ، فقط اگر بتوان در یک جمله و بزبان ساده " اراده کنترل تغذیه داشت "

شب یلدا با وجود همه زیبائی های سنتی ، خانودگی و بهانه ای برای دورهم بودن و شبی برای فراموشی از مشکلات - االبته اگر امسال ویروس کرونا اجازه داد - ولی متاسفانه یلدا میتواند اثرات جانبی خطرناکی هم داشته باشد .

سابقه عدم تحمل غذائی به ۲۴۰۰ سال پیش و به پند بقراط حکیم بر میگردد که گفت : بیمار میگرنی باید از پنیر بپرهیزد و دلیل آن هم تهیه آن به صورت سنتی از شیر نجوشیده بود ، چرا که او پرهیز از ماست را نگفت ، چون ملکولهای پروتئین داخل شیر گاو در اثر حرارت و جوشیدن ، خاصیت آلرژن خود را از دست میدهند ، اما در پنیر ملکولهای پروتئین دست نخوده میمانند ، گرچه امروزه هیچ محصولی از لبنیات پاستوریزه با حرارت بالا جوشانده نمیشود.

این نمونه ای است از نقش مواد غذائی ناسازگار با بیولوژی - ژنتیکی بدن افراد ، که عامل شاید و به جرات علت اکثر اختلالات سلامتی جسمی ، روانی است و اهمیت آن در قابل کنترل بودن به دست خود انسان است ، که در فرار از سایر استرسها و آلودگی های زیست محیطی ، افراد چندان راه نجاتی ندارند .

در این راستا ، گذشته از رازی و بوعلی سینا ، و با تجربه فردی بیمارانی ، که با اظهاراتی چون : " فلان چیز به من نمیسازد " و چگونه با مصرف مواد غذایی حساسیت زا یا آلرژن ، به صورت مکرر با انواع دردها و بیماری های حاد و مزمن سر و کار دارند ، همه گویای این واقعیت است . لذا اصطلاح پنیر نخور و یا خربزه و لرز همه بر همین اساس است و به این دو چیز محدود نمی گردد .

تران - جی- راندولف Theron Grant Randolph، یکی از پزشکان جامع نگری بود که تحقیقات و تجربیات کلینیکی زیادی با موفقیت در رابطه با تشخیص و درمان بیماری ها بدلیل عدم تحمل غذایی در دهه پنجاه در امریکا ارائه کرد ، که باعث دشمن تراشی بین همکاران خود شد ، ولی خوب از طرفی بدلیل موفقیت درمانی از راه کنترل و رژیم غذائی ، بیماران در دراز مدت دعاگوی او شدند.

لذا تمام این توضیحات برای این بود که تقاضا دارم شب قشنگ یلدای خود را با مصرف همه نوع ، بخصوص مخلوط این مواد غدایی ، چون ، کالباس ، سوسیس غذا های دریائی ، بخصوص میگو ، پنیر و مواد سردی ، چون خیار ، هندوانه ، خربزه ، مرکبات ، کاهو سالادی ، سیر ، آجیل - بخصوص بادام زمینی خطرناک و خامه در انواع شیرینی و با استفاده از پودر مخمر - yeast powder - کاکائو ، و تنقلات صنعتی و دارچین همه تجربی آلرژن هستند و از همه بدتر با مصرف مخلوط همه این ها ، دیر وقت شب ، در یک جلسه مطمئن باشید با زمینه حساسیتی که ملت ما فراوان دارند ، بهای سنگین را با عوارض عدیده ، نپردازید ، که دست خالی به منزل نخواهید رفت !


اهمیت این مسئله در شرائط فعلی ، که خطر آلودگی به ویروس کرونا به مراتب شدیدتر شده و همانطور که در مقاله " کرونا ، اچ آی وی HIV - جدید "
اشاره شد ، یکی از مهمترین دلایل و تفاوت افراد در ابتلا به کرونا بیماری های پیش زمینه ای یا وجود استرس های متنوع در افراد است .

خلاصه اینکه بار و استرس تغذیه ای یا وجود همین آلرژی میتواند نقش مهمی در آمادگی ابتلا به کرونا داشته ، که خوشبختانه قابل کنترل میباشد .

لذا حداقل تقاضا این است ، که در کنار سایر عوامل بهداشتی ، حفاظتی ، بخصوص در این شرایط پاندمی و غیر قابل کنترل ، لطفآ از مصرف هم زمان همه این مواد غذائی باهم ، دیر دقت و در یک شب کمی دوری کنید .

با آرزوی یلدای خوش برای همه هموطنان عزیز .

بیشتر :
۱. دلیل افزایس مرگهای ناگهانی در جوانان -
همشهری
۲ . قحطی سلامت در ایران
۳ . ام اس - MS - یک بیماری حساسیتی

برچسب ها: حساسیت غذایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار