کد خبر: ۱۹۲۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
خلیفه مسیحیان ارامنه در تهران در کنگره بین‌المللی ولایت زن با اشاره به اهمیت غیرقابل انکار مریم مقدس به عنوان یک الگو برای زنان جهان از نقش بی‌بدیل این شخصیت برای ایجاد اتحاد میان ادیان ابراهیمی گفت.

به گزارش ایسنا، سیبوه سرکیسیان در جریان کنگره بین المللی ولایت زن ضمن اشاره به شخصیت حضرت مریم میان مردم دنیا به‌خصوص ادیان ابراهیمی اظهار کرد: مریم مقدس شخصیتی بزرگ در جهان است. نه تنها در دین مسیحیت ، بلکه در همه ادیان ابراهیمی به جایگاه این شخصیت اشاره شده‌است. زیبارترین سرودها در دین مسیحیت درباره این بانو سروده‌ شده‌است.
وی با اشاره به نقش مریم به عنوان یک شخصیت زن دینی ادامه داد: حضرت مریم نه تنها شخصیتی استثنایی و باتقوا به شمار می‌رود، بلکه با داشتن نقش مادر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. مریم مقدس به عنوان مادر عیسی مسیح، از احترام بی حد و مرزی برخوردار است و هزاران کلیسا در سطح جهان به نام این شخصیت نامگذاری شده‌است.
رییس شورای جهانی کلیساها با اشاره به جایگاه جهانی مریم مقدس اضافه کرد: شخصیت مریم پل رابطی میان ادیان برای ارتباط دوستانه است. این شخصیت وجه اشتراکی برای گفت و گو میان ادیان و مذاهب مختلف است. در دین اسلام نیز به مریم مقدس اشاره قابل توجهی شده است و این نشان‌دهنده احترام متقابل میان ادیان توحیدی است.

همچنین در جریان کنگره بین‌المللی جایگاه زن، کشیش رایان عیسی ضمن اشاره به ویژگی‌های مکمل زن و مرد از جایگاه مریم به عنوان الگویی جهانی یاد می‌کند.
رایان عیسی با تاکید بر ویژگی‌های مکمل مرد و زن که هردو جلوه ای از آفرینش خداوند هستند خاطرنشان کرد: وجود بشر، وجودی هستی بخش است. زن و مرد به عنوان آفریده خداوند می ‌توانند با اتحاد در جهت زندگی بخش بودن قدم بردارند. این سنت خداوند و قانون طبیعت است.. 
وی با اشاره به نقش پررنگ حضرت مریم در جامعه زمان خود ادامه داد: با نگاه به کتب دینی و روایات تاریخی، مشاهده می‌کنیم که مریم در جامعه کوچک خود چند نقش مهم دارد. مریم نماد خانواده خداست و نشان‌دهنده شهر آسمانی است. وی زنی با تقوا و پرهیزگار و دریافت کننده مژده نجات و رستگاری مردم جهان است. 
کشیش عیسی با اشاره به نقش مادری حضرت مریم اضافه کرد: مریم به عنوان مادر نیز نقشی مهم و غیرقابل چشم ‌پوشی دارد. مریم مادرعیسی پیامبر خدا است و این عنوان بیانگر کل عملکرد و جایگاه اوست. نکته مهم و جالب توجه این است که مریم مادربودن و خدمت به خدا را به شکل ارادی انتخاب می‌کند و بندگی خدا را آزادی می‌بیند.
وی ضمن تاکید بر جایگاه دینی مریم در عصر خود گفت: مریم نخستین مومن به دین عیسی است. جایگاه مریم نتیجه ایمان اوست و این موضوع نشان‌دهنده این است که ایمان، بسیار برتر و مهمتر از رابطه جسمانی فرزند و مادر است.

همچنین پژوهشگر، محقق و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جریان کنگره بین‌المللی جایگاه زن، بر لزوم حفظ یکرنگی میان ادیان تاکید و به ارزش زنان و جایگاه والای مریم به عنوان اسوه‌ای جهانی اشاره می‌کند. 
به گزارش ایسنا حسن رحیم پور ازغدی در نشست جایگاه بین‌المللی زن یا تاکید بر یکسان بودن هدف همه ادیان اظهار کرد: ما همه در یک کاروان و زیر یک پرچم هستیم. خدا و مقدسات ما یکی است و این یعنی همه ادیان یک خانواده هستند. ایجاد تفرقه در راستای شرک و ظلم است. ما چیزی به نام جنگ مذهبی نداریم. نمایندگان واقعی دین، کسانی هستند که مشترکات را یادآوری می کنند. 
وی با اشاره به آموزه‌های قران برای ایجاد اتحاد دینی ادامه داد: قران می‌گوید که ما به دنبال کلمه مشترک هستیم.چیزی که همه ادیان قبول دارند، خدای یگانه است. آنچه بین مسلمان و مسیحی و یهودی مشترک است این است که ما همه مساوی و در خدمت خداوند هستیم. 
وی با اشاره به جایگاه عیسی و مریم در قرآن گفت: تعابیر قرآن راجع به عیسی و مریم تعابیری بسیار مهم است‌. مریم یکی از ۴ زن برتر در قرآن است. این بانوان اسوه‌هایی برای کل بشر هستند. حتی سوره ای در قران به نام مریم است. این یک اتصال تاریخی، معنوی و فرهنگی است. در قرآن مسیح روح خدا و مریم نبیه شناخته می‌شود. 
وی جایگاه والای این دو شخصیت را به عنوان یک معجزه برشمرد و ادامه داد: وجود مریم و عیسی معجزه است‌. مسیح در گاهواره سخن گفت و مریم نیز به شکل اعجازآمیز آبستن شد. در سوره آل عمران مریم به عنوان برترین زن عالم لقب می‌گیرد. در سوره مریم گفته می‌شود که خداوند روح خود را به سوی او فرستاده است. در ۳ سوره مکی و ۴ سوره مدنی به مریم اشاره شده است. در قرآن بیش از کتاب مقدس نام مریم دیده می‌شود.

النا لاوین پژوهشگر و اسلام‌شناس کلیمی نیز در جریان کنگره بین‌المللی جایگاه زن، با اشاره به پیام این نشست گفت: برای داشتن جهانی سالم، باید نردان در کنار زنان به ایفا نقش اجتماعی خود بپردازند. 
لاوین با تاکید بر جایگاه جهانی مریم مقدس خاطرنشان کرد: مریم متعلق به همه مردم جهان است‌ همانطور که خدا دارو و پزشک برای همه مردم است. پیام این همایش خانواده سالم شهر سالم و جهان سالم است. این پیام بیانگر نقش موثر هردو جنس برای برقراری جهانی سالم‌تر و بهتر است. لذا برای تحقق این هدف، مردان نیز باید مشارکت کنند. 
وی با اشاره به وجوه اشتراک ادیان اضافه کرد: اسلام و مسیحیت نقاط مشترک زیادی دارند. مریم پاک است چون الگوی اخلاقی است‌. مریم حسرت فکری نمی‌خورد، زنای فکری نمی‌کند و دلی را زخم نمی‌کند. این ویژگی‌ها در میان زنان شایسته تاریخ مانند حضرت زهرا مشترک است و همین نوضوع نشان‌دهنده روح یکسان تمام ادیان ابراهیمی است.
وی در پایان ضمن تاکید بر لزوم اتحاد میان ادیان گفت:  اگر نقطه مشترک نیز نداریم، یکدیگر را دوست داشته باشیم. برای هر دینی، یک روز مقدس است اما هدف همه در این روزهای مقدس یکسان و مشابه است.  چیزی که مهم است، این است که ما همه مصنوع یک خالق هستیم.همانطور که در قران گفته می‌شود، توجه به این نکته بسیار مهم است: به ریسمان الهی چنگ زنید و از تفرقه بپرهیزید.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار