کد خبر: ۱۹۳۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
مهر گزارش می دهد؛
یاسوج- محور ارتباطی یاسوج به سمیرم با تزریق ضعیف اعتبار و حرکت لاک‌پشتی پروژه همچنان گلوگاه تصادفات مرگبار در استان است و روزی نیست که مرگی در این جاده رقم نخورد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- پژمان امیدی: راه‌های ارتباطی پایدار و استاندارد به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه هر استان نقش مهمی ایفا می‌کنند اما در کهگیلویه و بویراحمد این شاخص توسعه از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

کهگیلویه و بویراحمد با توپوگرافی خاص و کوهستانی اش جاده‌های پر قصه و غصه‌ای را در خود جای داده است که سالانه مسافرانش را به کام مرگ می‌کشاند.

اغلب محورهای مواصلاتی کهگیلویه و بویراحمد از گردنه‌ها و کوه‌های سخت گذر زاگرس می‌گذرند و این در حالی است که بسیاری از آنها متناسب با حجم عبور و مرور در این جاده‌ها نیست.

این محور را کریدور ارتباطی جنوب به شمال می‌نامند، چرا که جنوب را به مرکز کشور وصل می‌کند و مسیر اصلی ارتباطی شرق خوزستان، غرب فارس و استان بوشهر است.

جاده بابامیدان – یاسوج به سمیرم شهرها و بنادر جنوبی را ۲۰۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیکتر می‌کند و از سویی گام‌های پایانی مسیر پاتاوه به دهدشت به معنای افزایش بار ترافیکی مسیر است.

به دلیل بی توجهی‌های مسئولین به تأمین اعتبار برای تعریض و بهسازی این جاده، سالانه صدها نفر در جاده‌هایش فوت شده یا مصدوم می‌شوند.

مسافت جاده یاسوج به سمیرم ۱۶۴ کیلومتر است و تنها ۱۰۰ کیلومتر آن در حوزه راه‌های کهگیلویه و بویراحمد بوده و بقیه جزئی از راه‌های استان‌های چهار محال و بختیاری و اصفهان است.

بخش‌های مختلف جاده برای در پیمان سپاری‌ها به قطعات مختلف تبدیل شده و در طول سال‌ها قسمت‌های ناچیزی از آن نیز تکمیل شده است.

جاده یاسوج به سمیرم گلوگاه تصادفات مرگبار در کهگیلویه و بویراحمد

اما با گذشت سال‌ها این پروژه همچنان در محاق مانده و بلای جان صدها تن از مسافران مسیر یاسوج به سمیرم شده و هرگز نرسیدن آخرین پیام مخابره شده از این مسیر است.

با بررسی فعالیت گذشته تاکنون، چهار خطه سازی مسیر و حذف پیچ‌های پر خطر و رفع نقاط حادثه خیز می‌توانست پایانی بر وضعیت فوق خطرناک این مسیر باشد.

طی بارش‌های اخیر در همین مسیر چندین مورد تصادف و مسدود سازی بر اثر رانش گزارش شده است.

با وجود همه کاستی‌ها، اولویت بندی مناسبی در تزریق اعتبارات به پروژه نشده و با پیگیری آخرین وضعیت مسیر، پیمانکار پروژه از توقف پروژه به علت عدم تزریق اعتبار خبر می‌دهد.

فرهاد آرامش نیا افزود: پروژه باند دوم بابامیدان_ یاسوج_ سمیرم به طول ۲۶۳ کیلومتر در استان‌های فارس، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و چهار محال و بختیاری واقع شده است.

مسیری که به قتلگاه تبدیل شد

آرامش نیا با بیان اینکه این مسیر جنوب و شمال کشور را به هم متصل می‌کند و ترانزیتی است، اظهار داشت: با احداث جاده پاتاوه به دهدشت، مسیر پاتاوه به اصفهان در محدوده اتصال به سمیرم با این وضعیت دو بانده بودن و عدم تکمیل، به یک قتلگاه تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود چهل کیلومتر از مسیر طی سال ۹۵ به مناقصه گذاشته شده است، تصریح کرد: متأسفانه پروژه به دلیل نبود اعتبار راکد شده است.

اعتبار مصوب پروژه پایین است

آرامش نیا از کاهش اعتبارات پروژه در سال ۱۴٠٠ به نسبت سال ۹۸ خبر داد و بیان کرد: متأسفانه اعتبار مصوب سفر هیأت دولت برای این پروژه ۲۱ میلیارد تومان و بسیار پایین بوده که موجب بی رغبتی فعالین محور یاسوج به سمیرم شد.

جاده یاسوج به سمیرم گلوگاه تصادفات مرگبار در کهگیلویه و بویراحمد

افتتاح پروژه ۱۰ سال دیگر

آرامش نیا گفت: با این وضعیت تزریق اعتبار تا ۱۰ سال آینده این پروژه به بهره برداری نمی‌رسد و این در حالی است که اعتبارات هم به شکل اسناد بوده و زمان پرداخت در سر رسیدها قدرت خرید بسیار پایینی به نسبت امروز دارد.

وی از تعطیلی یک هفته‌ای پروژه خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ درصد مطالبات ما از ۲۴ کیلومتر ابتدایی نیز پرداخت نشده و در حال حاضر نیز با عدم اولویت بندی مناسب پروژه‌ها، این محور با اعتبارات قطره چکانی به بهره برداری نمی‌رسد.

تردد شبانه روزی ۲۰ هزار خودرو از محور یاسوج به سمیرم

همچنین سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: شبانه روز ۲٠ هزار خودرو از محور یاسوج به اصفهان تردد می‌کند.

الله کرم جانی پور افزود: در بخش خودروهای سنگین ماهانه ۶٠ هزار کامیون سه محور به بالا، کامیونت، اتوبوس در این مسیر تردد دارند.

وی افزود: در هر شبانه روز ۲۵٠ اتوبوس مسافربری در این مسیر تردد می‌کند.

جانی پور از نیاز ۴۵ میلیارد تومانی برای اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز محور یاسوج به اصفهان خبر داد و گفت: حدود ۹ نقطه حادثه خیز در این محور وجود دارد.

عدم تزریق متوازن و ضعف اولویت بندی پروژه‌های مهم در بخش راه کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند حوادث جبران ناپذیری را رقم بزند و موجب فرسایشی شدن پروژه‌های راه استان شود و آنچه در این راه آسان می‌رود جان هموطنانی است که مسافر این جاده‌ها هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار