کد خبر: ۱۹۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
دادستان کل کشور در تشریح آخرین وضعیت ساخت و سازهای غیرمجاز در «گردنه حیران»، گفت: در این خصوص منتظر نتایج بازرسی‌ها هستیم، بر اساس مصوبات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، حریم طرح هادی در روستاها باید مشخص شود و نباید اینگونه باشد که با عنوان طرح هادی سوءاستفاده‌ای صورت گیرد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از  میزان، «حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی»در تشریح آخرین وضعیت ساخت و ساز غیرمجاز در«گردنه حیران» با بیان اینکه حریم طرح هادی در روستاها باید مشخص شود، اظهارکرد: پیگیری‌های لازم دراین زمینه انجام شده و بازرسی کل کشور گروه‌هایی را برای بررسی این موضوع در این مکان مستقر کرده است که منتظر نتایج بازرسی‌ها هستیم.
 
وی افزود: دادستان‌های آستارا و اردبیل پیگیری‌هایی را درباره ساخت و سازهای غیرمجاز درگردنه حیران انجام داده‌اند که نتایج کار گزارش خواهد شد.
 
دادستان کل کشور با تاکید بر حفظ منابع ملی، جنگل‌ها و مراتع طبیعی، بیان کرد: حفظ منابع ملی، جنگل‌ها و مراتع طبیعی وظیفه همگانی است و وضعیتی که امروز در گردنه حیران و برخی از موارد  مشاهده می‌کنیم، بسیار نگران کننده است.
 
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: پیگیری مجدانه دستگاه نظارتی و دستگاه قضایی در این قضیه موجب خواهد شد افرادی که در هر مقطعی اقدامات غیرقانونی انجام داده‌اند، دنبال شوند.
 
دادستان کل کشور با اشاره به بررسی ساخت و سازهای غیرمجاز گردنه حیران در در ستاد مبارزه با فساد اقتصادی، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، حریم طرح هادی در روستاها باید مشخص شود و نباید اینگونه باشد که با عنوان طرح هادی سوءاستفاده‌ای صورت گیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: با حساسیت بوجود آمده مصمم هستیم که موضوع گردنه حیران و موارد دیگر را با پیگیری‌های جدی دنبال کنیم.
 
چندی پیش، رئیس کل دادگستری استان گیلان نیز در گفت‌وگو با میزان با تشریح آخرین جزییات رسیدگی به ساخت و سازهای غیرمجاز در گردنه حیران از تشکیل کميته‌ای در معاونت پيشگيري از وقوع جرم استان برای شناسایی نقاط آسيب پذيری همانند گردنه حيران خبرداد و افزود: اقداماتي پيشگيرانه  در جهت صيانت از اراضي ملي در حال انجام است.
 
احمد سیاوش پور گفت: منطقه حيران دارای 1047 هكتار اراضي ملي و 1200 هكتار مستثنيات است که با تحقيقات انجام شده، اراضي ملي مورد تصرف قرار نگرفته است.
 
وی با تاکید بر عزم و اراده جدی دستگاه قضایی در مبارزه با زمين خواري و تغيير كاربري غيرمجازدر گردنه حيران اظهارکرد: تخلفات چندانی در اراضی ملی صورت نگرفته و عمده تخلفات در بخش مستثنیات است .
 
رئیس کل دادگستری میزان افزود: بنا به اظهارات مدير كل منابع طبيعي و آبخيز داري استان گيلان، در منطقه حيران هيچ تصرفي در عرصه منابع طبيعي صورت نگرفته و عمده تخلفات در عرصه مستثنيات بوده است كه پيگيري هاي لازم در اين زمينه به عمل خواهد آمد.
 
 سیاوش پور در ادامه بیان کرد: در تخلفات معدودی که در بخش منابع طبیعی صورت گرفته بود، حکم به نفع منابع طبیعی صادر شده و در سال‌های گذشته بیش از 20 هکتار به اراضی ملی بازگشته است.
 
این مسئول عالی قضایی اضافه کرد: در بررسی‌های میدانی که در حال انجام است نتایج تخلفات درمورد مستثنیات به معنای ساخت و سازهای غیرمجاز به اطلاع عمومی خواهد رسید.
 
به گفته رئیس کل دادگستری استان گیلان  مناطقي چون سرولات در چابكسر، واجارگاه در كلاچاي ، ديلمان در سياهكل، ليلا كوه در لنگرود ، جنگل هاي ماسال، جاده اسالم به خلخال و ييلاقات تالش را  از جمله مناطق خوش آب و هوا  و داراي طبيعتي چشمگير هستند كه ساخت سازهاي غير قانوني در آن ديده شده است .
 
وی تاکید کرد: دستگاه قضايي استان به ويژه دادستان‌ها بايد اشراف بیشتری به این موضوع داشته و درصيانت از اراضي ملي، جنگلها و حفظ حقوق بيت المال کوشش وتلاش بیشتری داشته باشند.
 
به گزارش خبرگزاری میزان،  «حیران» نام روستایی ییلاقی درشهرستان آستارا واقع در استان گیلان است که از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده و از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این استان است که این روزها مورد سوء استفاده زمین خواران قرار گرفته است که با اقدامات گسترده دستگاه قضایی، دست متجاوزان و سودجویان به اراضی ملی دراین منطقه کوتاه خواهد شد.

برچسب ها: ساخت و ساز ، حیران ، روستا
نام:
ایمیل:
* نظر: