کد خبر: ۱۹۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
گزارش «تجارت» از بازارهای مالی در هفته ای که گذشت
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته را نیز در فضایی از رخوت و رکود به پایان برد و قاطبه فعالان و سهامداران بازار سهام را از بهبود نسبی شرایط در کوتاه مدت کاملا ناامید کرد.
روزنامه تجارت- حسين نوروزي زاد‌ه؛ پس از عبور برجام از سد سنای آمریکا، اهالی تالار انتظار داشتند که حداقل برای زمان کوتاهی، بازار شاهد افزایش قیمتها باشد ولیکن اعلام معاون وزیر نفت در پابرجا ماندن نرخ 13 سنتی خوراک گاز برای شرکت های پتروشیمی و ظن کاهش قیمت در این نمادها و هلدینگهای مرتبط با آنها، آب سردی بر پیکره بازار ریخت. این رویداد به همراه ارائه اطلاعات اولیه از بودجه سال آینده که اعداد و ارقام آن ادامه رکود اقتصادی را در سال 95 نیز نشان می دهد، همچنین نزدیکی به زمان تسویه حساب مشتریان اعتباری با کارگزاران، سبب شروع موج دیگری از سقوط قیمتها و شاخصها در بازار سرمایه در هفته گذشته شد. بطوریکه در پایان معاملات هفته مذکور شاخص کل با حدود
 2 درصد کاهش معادل 1203 واحد، نسبت به هفته ماقبل آن عقب نشینی کرد و به رقم 62264 واحد رسید. از سویی برخی از کارشناسان از عدم اصلاح شاخص بورس نسبت به کاهش قیمتهای سهام در بازار ابراز نگرانی می کنند. در حالیکه در غالب روزهای هفته، اکثر سهام و نمادهای اصلی بازار در محدوده و درصد منفی معامله می شدند اما معاملات بلوکی در برخی نمادها به منظور افزایش شاخص و یا کاهش افت آن باعث شده است تا عدم تناسب کاهش قیمتها و کاهش شاخص که قبلا نیز مشخص بود پررنگتر شود.
 از اتفاقات مهم این هفته می توان به عرضه اولیه 10 درصد سهام سرمایه گذاری مسکن پردیس در بازار دوم فرابورس اشاره کرد که هر سهم "ثپردیس" ۵۴۰ تومان کشف قیمت شد. این عرضه پنجمین عرضه اولیه سال جاری بود و بنظر می رسد پرونده عرضه های اولیه در نیمه اول سال با این شرکت به پایان رسید. در این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 3284 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل  26 درصد کاهش یافته است.در ضمن تعداد 1823 میلیون سهم و حق تقدم در152 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب29درصد کاهش  و2/ 2 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. براین اساس تعداد 205042 برگه اوراق مشارکت به ارزش 204 میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب 97 درصد و 101 درصد افزایش نسبت به هفته قبلتر را نشان می دهد. طی هفته گذشته قند و شکر با 88/2 درصد، دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش با 38/1 درصد، مخابرات 35/1 درصد و مواد و محصولات دارویی با 32/0 درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.
پیش بین بازار هفته جاری
به نظر می رسد پیش بینی بازار سهام در این ایام کاری سخت و بیهوده باشد، زیرا که نظرات اکثر تحلیلگران و کارشناسان در خصوص بازار سرمایه یکی پس از دیگری بی اعتبار می شود و بازار به راه خود می رود. اما می توان بطور کلی به این نکته اذعان نمود که هفته پیش رو نیز شاهد بازاری کاهشی و کم حجم باشیم، هرچند شدت کاهش قیمت ها نسبت به هفته گذشته کمترخواهد بود. همچنین احتمال می رود تا زمان ارائه گزارشات شش ماهه و حتی پس از آن نیز روند کلی بازار تعادلی رو به نزول باشد. در برخی از گروهها همچنان قابلیت افت و کاهش قیمت وجود دارد که از آن جمله می توان به گروه خودرویی، پتروشیمی و پالایشگاهی اشاره کرد. درگروه خودرویی، با توجه به رکود موجود در بازار خودرو، می توان از هم اکنون، گزارشهای ناامیدکننده شش ماهه شرکتهای این گروه را متصور شد.درگروه پالایشگاهی نیز با توجه به  P/Eبالای نمادهای این گروه و عدم چشم انداز مثبت، روند حرکتی نمادهای پالایشگاهی همچنان نزولی ارزیابی می شود.  
سایر بازارهای مالی
*در بازار ارزهای خارجی قیمت دلار همچنان به سیر صعودی خود که از دو هفته پیش آغاز نموده بود، ادامه می دهد. دلار که پیش از این و از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم در آرامش و ثبات بسر می برد و از نوسان شدید در آن خبری نبود، هفته گذشته را نوسانی و پر التهاب پشت سر گذاشت و نرخ خود را در ارقامی بالای 3400 تومان تثبیت کرد. دلار در بالاترین قیمت روز دوشنبه به اندکی بالاتر از 3500 تومان رسید که بالاترین قیمت این ارز از ابتدای سال جاری به حساب می آید. مسئولین بانک مرکزی تقاضای سفته بازی و خریدهای انفرادی را عامل اصلی نوسانات چند روز گذشته قیمت دلار می دانند، ولیکن برخی از کارشناسان بازار ارز تصمیم اخیر بانک مرکزی برای ساماندهی فعالیت صرافی‌ها و پایان اولتیماتوم این بانک به صرافی‌های غیر مجاز را بی‌ارتباط با تشدید نوسانات اخیر نرخ ارز نمی‌دانند. در همین زمینه ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی گفته است: بانک مرکزی با اقدامات خود سعی می‌کند تاثیر هیجان‌های خاص و ناپایدار بر رفتار نرخ ارز در بازار را خنثی کند تا بتواند دامنه نوسانات نرخ ارز را به حداقل برساند. وی افزود: به دلیل تخلیه حباب‌های قبلی موجود در نرخ ارز، این بازار کشش افزایش نرخ را ندارد. در این میان اما رییس انجمن صنفی کارفرمایان سکه و صرافان نظر دیگری دارد. وی با بیان اینکه بانک مرکزی به صورت نادرست در بازار ارز دخالت می‌کند، گفت: هر زمان به نوعی صراف‌ها را تهدید کردند قیمت‌ها در بازار افزایش یافت. یکشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری نمایشی را به اجرا گذاشتند که دلاری که در قیمت ۳۴۵۹ تومان درجا می‌زد بعد از انعکاس اخبار این برنامه وارد کانال ۳۴۷۱ تومان شد. دلار روز دوشنبه در حداقل قیمت ۳۴۷۲ تومان و در حداکثر قیمت ۳۵۰۲ تومان بود. عباس مسعودی گفت: پایان اولتیماتوم بانک مرکزی به صرافی ها، افزایش تقاضای فعالان اقتصادی برای دلار بعد از اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای و البته دخالت‌های بانک مرکزی در بازار از طریق عرضه نادرست ارز از جمله دلایل افزایش قیمت دلار در بازار است.
*بازار جهانی فلز گرانبهای زرد هفته گذشته را در انتظار تصمیم فدرال رزرو برای افزایش یا عدم افزایش نرخ بهره در آرامش و با نوسانات اندک گذراند.  قیمت اونس جهانی طلا در کمترین قیمت 1102 دلار و در بالاترین قیمت 1110 دلار معامله شد. سکه و طلای داخلی نیز به تبع بازار های جهانی هفته کم نوسانی را پشت سر گذاشت و قیمت سکه طرح جدید در بالاترین نرخ 912هزار تومان و در کمترین قیمت 908هزار تومان را تجربه کرد. شایان ذکر است در آخرین لحظات نگارش این سطور گزارش فدرال رزرو منتشر شده و به گمانه‌زنی‌ها و انتظارات پایان داد. این مرکز مالی آمریکا تصمیم گرفت نرخ بهره همچنان بدون افزایش و تا مدتی در همان محدوده صفر باقی بماند. تصمیم پنجشنبه شب فدرال رزرو سبب افزایش قابل توجه در قیمت جهانی طلا شد و نرخ طلا در بازارهای جهانی به ارقامی بالاتر از 1137 دلار در هر اونس رسیده است، که مسلماً اثر خود را در بازار داخل در روز جاری خواهد گذاشت.
*در بازار مسکن و مستغلات سخنان بیت‌الله‌ستاریان در پیش‌بینی‌ بازار مسکن در نیمه دوم امسال قابل توجه بوده است. این استاد دانشگاه گفت: به نظر می‌رسد بازار مسکن در نیمه دوم امسال نیز همچون نیمه اول باشد و اگر همین وضع ادامه پیدا کند، همه صنایع مرتبط با ساخت‌وساز از صنایع مستقیم و غیرمستقیم گرفته تا صنایع چوبی، فلزی، رنگ و سرامیک و غیره همگی ورشسکته می‌شوند.وی افزود: به نظر می‌رسد رکود بازار مسکن در نیمه دوم سال 94 با شدت بیشتر نسبت به نیمه اول امسال باشد، چرا که گستره فشارهای اقتصادی در بخش مسکن بیش از گذشته شده و برای صنعت ساختمان خطرناک است.به گفته وی، این روند رکودی علاوه بر دو سال گذشته تا پایان سال نیز ادامه‌دار است و پیش‌بینی‌ می‌شود اگر دولت فکری به حال آن نکند، تا ابتدای سال آینده کل صنعت ساختمان در کشور ورشکسته خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار