کد خبر: ۱۹۸۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
یک روزنامه عبری اقدام ولیعهد سعودی برای خرید نرم‌‌افزار جاسوسی اسرائیل را به سخره گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های اسرائیلی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی  را پس از  خرید فناوری‌های جاسوسی پگاسوس به سخره گرفتند.

سعودی لیکس نوشت: روزنامه عبری «هاآرتص» کاریکاتورهایی را منتشر کرد که در آن محمد بن سلمان درخواست مجوز استفاده از «برنامه جاسوسی اسرائیل پگاسوس» از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق اسرائیل، داشت.

این روزنامه  نوشت که نتانیاهو با درخواست محمد بن سلمان در ازای باز کردن حریم هوایی عربستان برای عبور «هواپیماهای اسرائیلی» موافقت کرد .

روزنامه هاآرتص در کاریکاتوری ولیعهد سعودی را به سخره گرفته؛ به گونه‌ای که «محمد بن سلمان» در تماس تلفنی به نتانیاهو می‌گوید: «من به این چیز نیاز دارم تا جلوی «دروکرهای» خودمان را بگیرم».

 «اویو دروکر» روزنامه‌نگار تحقیقی اسرائیلی در روزنامه هاآرتص و همچنین شبکه 13 اسرائیل است که بسیاری از فساد مسئولان صهیونیستی  از جمله نتانیاهو را برملا کرده است.

 

این امر پس از آن صورت گرفت که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که در سال 2020 یک تماس تلفنی میان محمد بن سلمان و  بنیامین نتانیاهو درباره جاسوس افزار اسرائیلی پگاسوس انجام شده است. مقامات رژیم صهیونیستی در سال 2017 با فروش پگاسوس به عربستان موافقت کردند و در نهایت قراردادی به ارزش 55 میلیون دلار با سعودی‌ها بسته شد.

یک منبع صهیونیستی در این باره به نیویورک تایمز گفت که پس از آن گروهی از مقامات نظامی نزدیک به بنیامین نتانیاهو، تعاملات با سعودی‌ها را «با حفظ نهایت محرمانگی» در پیش گرفتند و امید بر این بود که با این اقدام قدردانی بن سلمان جلب شود. اما قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی  و گمانه‌زنی‌ها درباره دخیل بودن این شرکت صهیونیستی، موجب توقف همکاری‌ها شد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، پس از آن شخص محمد بن سلمان با نتانیاهو تماس گرفته و از  او  خواست فعالیت پگاسوس در عربستان ادامه داشته باشد. نیویورک تایمز نوشت که سعودی‌ها با باز کردن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای اسرائیلی، توانستند موافقت تل آویو را کسب کنند.

نرم‌افزار پگاسوس در سال 2019 و زمانی که نتانیاهو داشت با بحرین و امارات برای عادی‌سازی روابط مذاکره می‌کرد فعال شد و در سپتامبر 2020 توافقی در این زمینه بین عربستان و رژیم صهیونیستی امضا شد.

گفته می‌شود پس از تماس محمد بن‌سلمان نتانیاهو شخصاً به تعلیق دسترسی سعودی‌ها به پگاسوس ورود کرده است.

بن سلمان در ازای دسترسی به این نرم‌افزار جاسوسی موافقت کرده بود تا هواپیماهای اسرائیلی از آسمان عربستان عبور کنند و همین مسئله باعث کمک به توافق اسرائیل با برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در راستای عادی‌سازی روابط شد.

رژیم آل سعود از  برنامه جاسوسی اسرائیل برای سرکوب مخالفان و هدف قرار دادن منتقدان خود استفاده  می‌کند.

عربستان پرونده سیاهی در مقوله حقوق بشر دارد و در طول سالهای گذشته گزارش‌های متعددی از اعدام‌های فراقانونی، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه، ناپدید شدن ، بازداشت فعالان سیاسی و حقوق بشری و سرکوب خواسته‌های مشروع اقلیت‌های دینی در داخل عربستان به بیرون درز کرده است. مقامات سعودی نیز از خلال روش‌های مختلف ابزارهای سرکوب‌گری را در عربستان سازماندهی می‌کنند . فعالان سعودی در داخل و خارج از عربستان از آزار و اذیت مداوم مقامات سعودی و تهدید به مرگ و هک حساب‌های کاربری‌هاشان و جاسوسی آن ها شکایت دارند .

بسیاری از محافل و نهادهای حقوق بشری در خصوص استفاده از این نرم‌افزار جاسوسی برای سرکوب مخالفان در عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده‌اند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار