کد خبر: ۱۹۹۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی برای کاهش قیمت برنج را در قرارگاه امنیت غذایی برای اجرا تصوب کرد که عمده آنها توزیع برنج خارجی و توزیع هوشمند برای حذف واسطه ها است و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،  قیمت برنج داخلی بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران در یکسال گذشته 57 درصد رشد کرده، اما عملا در بازار رقم‌های بیشتری به فروش می‌رسد. مثلا مرکز آمار قیمت برنج داخلی هاشمی درجه یک را در آذر امسال 51 هزار و 500 تومان و برنج طارم را 53 هزار و 260 تومان اعلام کرده، اما قیمت در بازار بسیار بیشتر از اینها است. این قیمت ها برای طبقه متوسط به پایین جامعه بسیار بالاست و مردم انتظار دارند دولت قیمت را مهار کند به ویژه اینکه بخش زیادی از برنج در داخل کشور تولید می‌شود.

 مخاطبان «فارس من» خبرگزاری فارس، در اعتراض به این گرانی، سوژه‌ای با عنوان «درخواست برای کاهش و کنترل قیمت برنج» ثبت کرده‌اند که در آن آمده است: «قیمت برنج ناگهانی گران شد و این گرانی دست خیلی از خانوارها را برای­­­ خرید برنج می‌بندد، حمایت کنید تا موضوع پیگیری شود و گرانی این کالای مهم کنترل و مهار شود.» 

مخاطبان این خبرگزاری خواسته‌اند تا دلایل گرانی برنج در ماه های اخیر بررسی و با پیگیری از مسئولان تلاش شود تا قیمت ها متعادل شده و گرانی‌ها مهار شود، به گفته آنها مردم توان خرید برنج با قیمت‌هایی که سرسام آور بالا رفته است را ندارند.

پیش‌ترخبرنگار فارس پیگیری‌هایی درباره علل افزایش قیمت برنج با عناوین:‌‌ «توزیع ۱۰۰ هزارتن برنج وارداتی برای کنترل قیمت‌ها و حفظ آرامش بازار»،«توزیع هوشمند برنج، روغن و شکر از هفته آینده» و «رکوردهای جدید افزایش قیمت خوراکی‌ها از لبنیات تا برنج/آهنگ کاهش قیمت در چند قلم خوراکی» منتشر کرده بود و اکنون اقدامات جدید دولت را مطرح می‌کنیم.

* دستور رئیس جمهور به وزارت جهاد کشاورزی برای تعدیل قیمت‌ها

دولت با درک وضعیت گرانی بازار  تصمیماتی برای مقابله با این غول گرانی گرفته است، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت هم شامگاه سه شنبه (12 بهمن ماه) به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور تشکیل جلسه داد و مهم ترین موضوعات اقتصادی کشور از جمله مدیریت بازار کالاهای اساسی و اقلام خوراکی را مورد بررسی قرار داد.

در این جلسه پس از ارائه گزارشی از وضعیت بازار اقلام خوراکی، رئیس جمهور بار دیگر، رصد هفتگی وضعیت  بازار را مورد تاکید قرار داد و از وزیر جهاد کشاورزی خواست، اقدامات لازم را برای مدیریت قیمت اقلام خوراکی انجام دهد.

* توزیع 200 هزار تن برنج خارجی

 قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی پیرو دستور ریاست جمهور، نشست فوق العاده ای برگزار کرد و مصوباتی درباره تعدیل قیمت‌ها به ویژه برنج داشت.

آن طور که مشاور وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: قرارگاه امنیت غذایی تصمیم گرفته برای پایین آوردن قیمت برنج در بازار 200 هزار تن برنج توزیع می‌شود و تا شب عید ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، همچنین مقرر شد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ و سازمان میادین تره‌بار تهران، برنج خارجی با نرخ تنظیم بازار به مصرف کنندگان عرضه کنند.

مشاور وزیر خاطرنشان کرد: با توجه به عدم کمبود برنج و ذخایر بالای ۳۰۰ هزار تنی برنج ایرانی در مازندران و گیلان، عرضه گسترده برنج ایرانی نیز از هفته آینده توسط اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اتحادیه استان‌های مازندران و گیلان انجام می‌شود.

*توزیع هوشمند برنج خارجی و تحویل درب منازل 

وی با اشاره به توزیع هوشمند برنج تایلندی، هندی و پاکستانی به درب منازل، یادآور شد: این برنج‌ها با تخفیف ویژه توزیع می‌شود.

رضازاده نظارت سازمان تعزیرات حکومتی بر بازار و برخورد جدی با گرانفروشی و احتکار برنج را از دیگر مصوبات این نشست عنوان کرد.

وی در پایان گفت: واردات برنج از پاکستان نیز در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است.

*تزریق کافی برنج خارجی به بازار تا پایان رمضان ادامه دارد

در دیگر سو شرکت بازرگانی دولتی ایران یکی از شرکت های تابعه وزارت جهاد کشاورزی هم اقداماتی برای کاهش قیمت این محصول راهبردی که در ماههای گذشته بدون حساب و کتاب افزایش  داشته انجام می‌دهد.

یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: «غیر از برنج بخش خصوصی حدود ۱۵۰ هزار تن برنج وارداتی ذخایر راهبردی از طریق شبکه‌های توزیع از اول بهمن ماه عرضه شده است که ۴۹ هزار تن آن وارد بازار شده است.»

سیف افزود: برنج خارجی تا آرامش بازار و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: «سه دسته برنج خارجی برنج تایلندی با قیمت کیلویی ۱۲۵۰۰ تومان، برنج پاکستانی با قیمت کیلویی ۲۰۵۰۰ تومان از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برنج هندی از طریق شبکه بازرگام کیلویی ۱۸۵۰۰ عرضه می‌شود؛ لذا قیمت برنج خارجی برای مصرف‌کننده هم اکنون بین ۲۴ هزار تا ۳۱ هزار تومان است.»

*دلایل افزایش قیمت برنج در بازار

کاهش تولید برنج به عنوان متهم اصلی بالا رفتن قیمت برنج معرفی می‌شود، از آنجایی که قیمت تابعی از عرضه و تقاضا است می‌گویند با کاهش عرضه قیمت‌ها افزایش می‌یابد. حال ببینیم تولید امسال کاهش یافته است؟

پیش از این وزیر جهاد کشاورزی کاهش تولید برنج امسال را 20 درصد اعلام کرده بود که از نظر او خشکسالی عامل مهم این کاهش بوده است.

*کاهش 500 هزار تنی تولید برنج داخل

سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی هم می‌گوید: بدلیل خشکسالی بی‌سابقه سال گذشته، میزان تولید برنج به یک میلیون و 800هزار تن کاهش یافت، در حالی که در سنوات گذشته میزان تولید به دو میلیون و 300 هزار تن هم رسیده بود که این کاهش تولید موجب ایجاد شوک در عرضه برنج در بازار و افزایش قیمت‌ها شد.

*رشد قیمت جهانی و ارز نیمایی عامل گران شدن برنج خارجی در داخل

به گفته شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه قیمت برنج خارجی نسبت به سال گذشته افزایش داشته، متغیر‌هایی مثل افزایش ارز نیمایی و قیمت جهانی محصول در بازار‌های هدف ار از علل این افزایش دانست.

*انتظارات تورمی و رشد هزینه تولید کشاورزان عامل دیگر گرانی برنج

وی به افزایش هزینه تولید برنج برای کشاورزان اشاره کرد و گفت: تورم حاکم بر کشور، هزینه بنگاه‌ها و انتظارات تورمی موجب افزایش قیمت برنج داخل می‌شود.

*دلالی و سودجویی هم عاملی برای رشد قیمتها

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: قیمت برنج در شالی‌کوبی‌ها روزانه براساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و این کشف قیمت در میان شالیکاران انجام می‌شود، لذا اختیار بازار برنج در دست کسانی است که خرید جدید به بازار اضافه می‌کنند.

حال که رئیس جمهور، وزارت جهاد کشاورزی را مامور کرده تا قیمت های بازار را کنترل کند، برنج اولویت اصلی باید باشد زیرا جزو محصولاتی است که بیشترین افزایش قیمت را در یکسال گذشته داشته و از نظر بسیاری از کارشناسان غیر منطقی و غیر اصولی است که سود آن به جیب عده‌ای خاص رفته است.

وزارت جهاد کشاورزی بایدعلاوه بر تصمیماتی که در قرارگاه امنیت غذایی می‌گیرد، باید بر حسن اجرای آن هم نظارت جدی داشته باشد.

انتهای پیام/ب

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار