کد خبر: ۲۰۰۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۶
دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛
گفتمان دفاع و مقاومت در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی کشورمان توانست گفتمان تازه‌ای را در عرصه‌های بین‌المللی ارائه دهد که امروزه، ثمره‌اش به وضوح دیده می‌شود.

استقرار گفتمان دفاع و مقاومت در عرصه‌های سیاسی و دیپلماتیک بعد از انقلاب اسلامیبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران چهل و سه ساله شد. انقلابی که از بدو پیروزیش بهترین نسخه جهت صدور به جهان و جهانیان معرفی شد. بسیاری از مظلومین عالم جهت مبارزه با ستمگران و مستکبرین اقصی نقاط جهان از سبک مجاهدت مبارزین دوران انقلاب اسلامی الگو گرفته و میگیرند.

نمونه ی بارز این ادعا را امروزه به راحتی میتوان در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن، بحرین و... یافت.

انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی به پیروزی رسید. با دولت موقت انقلابی عملا وارد کارزارهای سیاسی کشور شد.

هنوز دو سال کامل از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که رژیم بعثی عراق به ایران عزیز ما حمله کرد و این آغاز حاکمیت گفتمان عمومی دفاع مقدس بر عرصه های مختلف جلامعه شد. گفتمانی حق جو و عدالت طلب که ریشه در آموزه های اسلامی و سیره ی حسینی دارد. پس از اتمام جنگ تحمیلی، سرزمین ما شاهد دوره های مختلفی به لحاظ فرهنگی و سیاسی بود.در برخی از موارد مام میهن نظاره گر پیشرفت فرزندان خود در گستره های گوناگون هنری، ورزشی و... بود.



امروزه در عرصه های دیپلماتیک نیز کشور ما در میان تمام کشورهای منطقه و جهان حرفی تازه برای گفتن دارد. گفتمان اصلی کشور ما در عرصه های دیپلماتیک «مقاومت» است. در دوره های مختلف گفت و گوی سران پنج به علاوه ی یک و جمهوری اسلامی، این طرف ایرانی بوده است که همواره دست بالاتر را در مذاکرات داشته است.

به دیگر سخن میتوان گفت که مقاومت ملی مردم ایران در طول دوران دفاع مقدس امروزه در عرصه های دیپلماتیک نیز به ثمر نشسته و طرفهای مذاکره کننده ی غربی سعی در عده کشی در روند مذاکرات دارند در صورتی که طرف مذاکره کننده ای که از سوی جمهوری اسلامی اعزام میشود تنها با هیات هموار هم وطن خود میرود و هیچ کشور دیگری را در معیت خود ندارد.

البته که جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف بین المللی همان قدر که دشمنان و بدخواهانی دارد قطعا دوستان و همراهانی دارد اما تا کنون پیش نیامده که در روند مذاکرات درباره ی مسائل هسته ای و... هیات مذاکره کننده از طرف جمهوری اسلامی همراه با کشور دیگری باشند و همواره به صورت مستقل در عرصه ی دیپلماسی حضور داشته اند.

در بسیاری از کشورهایی که در طول این چهار دهه درگیر مبارزه ی مسلح با جبهه ی استکبار جهانی بودند (من جمله فلسطین، لبنان، بوسنی و هرزگووین و...) کمکهای مادی و معنوی جمهوری اسلامی توانست مسیر این مظلومین درد کشیده را جهت ادامه ی راه هموار سازد. اصولا امدادرسانی به مستضعفین عالم رکن اصلی دیپلماسی بین المللی جمهوری اسلامی از روز نخست بوده است.

جمهوری اسلامی در بین کشورهای جهان اسلام امروزه یکی از نقشهای اصلی را ایفا میکند. جمهوری اسلامی عضوی فعال در سازمان همکاری اسلامی به شمار میرود و طی چهارده دوره ی گذشته سابقه ی یک دوره میزبانی این اجلاس را داشته است.

به صورت کلی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفتمان عمومی کشور در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و دیپلماتیک رنگ و بوی دفاع و احقاق حقوق مستضعفین عالم و مبارزه با مستکبرین را به خود گرفت. دفاع از حقوق مظلومین سرلوحه ی و سرمشق رفتارهای افراد مختلف در عرصه های مختلف جهادی شد. جهاد سیاسی، فرهنگی، دیپلماتیک و ... که شاید جهاد اقتصادی شاخ ترینشان باشد. با رعایت موازین گفتمان اقتصاد مقاومتی راه برای نفوذ استعمار غرب به درون بدنه ی اقتصاد کشور بسته شد.

البته بسته شدن راه بر روی استعمار خارجی هرگز به معنای بسته شدن پنجره ی تعاملات اقتصادی جمهوری اسلامی با جهان نبود و بیشتر کشورهای خوشنام جهان که اتفاقا در زمینه هایعلمی و صنعتی خوش درخشیده اند از جمله کره ی جنوبی طی دهه ها و سالهای اخیر مراوده ی اقتصادی خوبی با کشور ما داشته اند.

ایران نیز از طریق همین مناسبات دوستانه با چنین کشورهای خوشنامی توانسته است هم در عرصه های داخلی و مهندسی معکوس و هم در عرصه های خارجی اعم از دیپلماتیک و اقتصادی به رشد و بالندگی برسد.

استقرار گفتمان دفاع و مقاومت در عرصه های مختلف داخلی و خارجی کشورمان توانست گفتمان تازه ای را در عرصه های بین المللی ارائه دهد که امروزه چنانچه ذکر آن رفت، ثمره اش به وضوح دیده میشود.

انتهای پیام/133

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار