کد خبر: ۲۰۰۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
علائمی که با ابتلا به کرونا اُمیکرون بروز می‌کند با سویه‌های قبلی تفاوت چشمگیری دارد؛ در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهید شد.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، در هفته اخیر گسترش اُمیکرون به حدی بود که تنها در طی چند روز توانست رنگ‌بندی نقشه کرونایی کشور را از یک‌دست آبی به قرمز تغییر دهد. این ویروس فوق مسری تمایل بالایی برای ورود به سیستم تنفسی دارد و با کوچک‌ترین تماس، میزبان خود را آلوده می‌کند. کرونا اُمیکرون نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا به یک چالش جدی برای حوزه بهداشت و درمان مبدل شده است چراکه علاوه بر بزرگسالان، کودکان و نوزادان را نیز درگیر می‌کند. علائمی که با ابتلا به کرونا اُمیکرون بروز می‌کند با سویه‌های قبلی تفاوت چشمگیری دارد. علت این تفاوت‌ها جهش‌های قابل توجهی است که در پروتئین‌های سطحی ویروس رخ داده است.

مهمترین علائمی که در کرونا اُمیکرون بروز می‌کند چیست؟

برای تشخیص سریع و متعاقباً انجام اقدامات قرنطینه‌ای و درمانی، لازم است که با علائم اُمیکرون آشنا باشیم. معمولاً علائم بیماری ۲ الی ۳ روز پس از اولین تماس با ویروس بروز می‌کند و مهمترین علائم عبارتند از:

۱. احساس خستگی شدید و بروز دردهای عضلانی و کوفتگی بدن

۲. سردرد و کسالت

۳. عطسه و آبریزش بینی

۴. خارش گلو و سپس گلودرد

۵. در بعضی موارد سرفه‌های ناشی از عفونت گلو

موارد بالا علائمی هستند که به طور عمومی در بیماران مشاهده می‌شود اما اگر دقیق‌تر به موضوع پرداخته شود می‌بینیم که به دلیل تفاوت‌های ژنتیکی، سطح سلامت سیستم ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای در جمعیت، علائمی که در هر فرد بروز می‌کند با دیگری متفاوت است. به ویژه اخیراً گزارشاتی مبنی بر درگیر شدن ریه‌ها بر اثر ابتلا به اُمیکرون در افراد واکسن نزده نیز منتشر شده است که نشان داد بر خلاف تصورات قبلی، سویه جدید قادر است در مواردی ریه را نیز آلوده کند. افرادی که سه دوز واکسن خود را تزریق کرده‌اند تا حدودی زیادی از درگیری ریه در امان هستند اما با این حال علائم متفاوتی در این گروه نیز دیده می‌شود به طوری که برخی مبتلایان علائم خفیفی دارند اما در تعدادی علائم شدید است. علاوه بر این، مطالعات اخیر ابعاد جدیدی از عوارض اُمیکرون در کودکان را نشان می‌دهند و به همین دلیل توجه بیش از پیش به سلامت کودکان و پیشگیری از ابتلای آن‌ها به اُمیکرون از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

Graphical user interface

Description automatically generated

آیا اُمیکرون برای کودکان خطرناک است؟

یکی از تفاوت‌هایی که اُمیکرون با سویه‌های قبل از خود دارد ابتلای بیشتر کودکان و نوزادان است. بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده، در برخی کودکان علائم شدیدتری نسبت به بزرگسالان بروز می‌کند. البته هم در بزرگسالان و هم در اطفال اُمیکرون تمایل دارد به سلول‌های نواحی فوقانی تنفسی ورود کند و احتمال آلودگی ریه به مراتب کمتر از دلتا است اما در کودکان و نوزادان به دلیل باریک بودن مجاری تنفسی، در صورت بروز التهاب در این مجاری، علائم ناشی از آن وخیم‌تر است. التهاب زیاد در این ناحیه به ویژه در نوزدان سبب تنگ شدن مجاری و دشوار شدن تنفس می‌شود به طوری که بروز سرفه‌های خشک و خشن در کودکان و نوزادان مبتلا به اُمیکرون بیشتر از بزرگسالان است. حتی در مواردی پیامدهای ناشی از التهاب تا چند ماه پس از بهبودی نیز کودک را آزار می‌دهد.

چگونه از ابتلای کودکان به اُمیکرون پیشگیری کنیم؟

اولین گام برای محافظت از فرزندان خود در برابر اُمیکرون، زدن ماسک، دوری از اجتماعات و شستشوی مداوم دست‌ها است. در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتماً یک برنامه غذایی سالم حاوی انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها را برای خود و خانواده تدارک ببینید. به محض مشاهده علائم اُمیکرون، ابتدا با قرنطینه کردن مانع از سرایت بیماری به سایرین شوید و در مرحله بعد تست کرونا امیکرون دهید. در صورت آلوده بودن به اُمیکرون، به پزشک مراجعه نمائید تا داروهای تقویتی و ضد ویروسی تجویز گردد. در زمان ابتلا به ویروس مایعات زیاد بنوشید و با مصرف غذاهای مقوی و دمنوش‌های گیاهی سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

علائم کرونا اُمیکرون چیست؟

نحوه تست کرونا اُمیکرون چگونه است؟

تست اُمیکرون همانند تست معمولی PCR کرونا است و تفاوتی با آن ندارد. تست PCR، با دقت بالا می‌تواند ابتلا یا عدم ابتلای فرد به اُمیکرون را مشخص کند. البته با کیت‌های رپید کرونا نیز که در داروخانه‌ها در دسترس هستند می‌توان تست اُمیکرون انجام داد. در تست رپید اگر نتیجه مثبت باشد نشانه ابتلای قطعی فرد به کروناست اما اگر تست منفی باشد جواب ممکن است منفی کاذب باشد چراکه این کیت‌ها از دقت کافی برخوردار نیستند. از این‌رو مطمئن‌ترین راه برای تشخیص اُمیکرون استفاده از آزمایش PCR است.

تست کرونا در منزل روشی آسان و مطمئن برای انجام تست اُمیکرون

هنگامی که صحبت از تست اُمیکرون و مراجعه به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی می‌شود برای بسیاری حس ناخوشایندی تداعی می‌شود. طی کردن مسیر طولانی و پر ترافیک، انتظار در صف نمونه گیری و مراجعه مجدد برای دریافت جواب آزمایش اغلب کلافه کننده و زمان‌بر است. اما جای نگرانی نیست چراکه مرکز خدمات آزمایشگاهی و مراقبتی هومکا این امکان را برای متقاضیان فراهم کرده است که از نمونه گیری تا دریافت جواب آزمایش بدون نیاز به مراجعه حضوری طی شود. در روش تست کرونا در منزل، نیروی متخصص در زمان تعیین شده جهت اخذ نمونه به منزل متقاضی اعزام می‌شود. سپس نمونه به آزمایشگاه‌های معتبر طرف قرار داد ارسال شده و نتیجه آزمایش به سرعت در اختیار فرد قرار می‌گیرد. برای ثبت درخواست می‌توانید به سایت هومکا به آدرس www.homeca.ir مراجعه نمایید و یا با شماره ۰۲۱۹۱۲۱۲۳۴۸ تماس بگیرید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار