کد خبر: ۲۰۱۱۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۷
با اتمام مهلت آزادسازی سواحل کشور، مسئولان مدعی هستند ۱۰۰ از اراضی ساحلی شمال و ۹۰ از سواحل جنوب از تصرف نهادها خارج شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان - طرح آزادسازی سواحل و حریم ۶۰ متری دریا از سال ۸۶ آغاز شد که با گذشت ۱۴ سال از این ماجرا و تاکید اخیر رئیس جمهور پس از سفر یک روزه خود به گیلان، ۹۰ درصد سواحل شمال آزادسازی شدند، اما به رغم پایان مهلت ۲۰ روزه رئیس جمهور، آمار چندانی از آزادسازی سواحل جنوبی اعلام نشده است. این درحالی است که قائم مقام سازمان جنگل ها اذعان می کند که تصرف در استان های جنوبی به لحاظ وسعت بیش از شمال است.

بیانی قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: از لحاظ موردی بیشترین آمار تصرف در اداره کل ساری استان مازندران صورت گرفته است.

به گفته بیانی، آزادسازی سواحل جنوب همچنان در حال انجام است و قدری کار به دلیل تعیین تکلیف تصرفات در محدوده شهرها سخت تر است. یک سری سواحل استان جنوبی دست دستگاه های نظامی و ۳۸ مورد اسکله دست دستگاه های دولتی است که برخی از این ها مجوز قانونی دارند.

با وجود آنکه ۴ هزار و ۹۱۰ کیلومتر سواحل در جنوب کشور است، از این رو اجرای قانون ۵۴ حریم ۶۰ متر دریا نیازمند اهتمام جدی دستگاه های مربوط است چرا که قرار گرفتن در حریم شهرها و تصرف توسط دستگاه های نظامی کار آزادسازی در جنوب را کمی دشوار تر کرده است.

 آزادسازی کامل سواحل استان های گیلان 

طبق گفته میرحامد اختری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، یک روز مانده به پایان مهلت قانونی رئیس جمهور تمامی سواحل گیلان که در اختیار دستگاه دولتی بود، آزادسازی کامل شدند.

آمارها نشان می دهد که ۱۵ درصد سواحل استان گیلان در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی بود که از این میزان ۱۱ درصد در تصرف دستگاه های دولتی و ۴ درصد باقی مانده اشخاص حقیقی است.

 حسینی پور استان مازندران می گوید: از اولین روز دستورات رئیس جمهور با تمامی دستگاه های اجرایی و نظامی انجام شد که بعد از گذشت ۲۰ روز تمامی سواحل که ۱۹ کیلومتر در اختیار وزارت اطلاعات بود، آزاد شد.

حال با آزادسازی تصرفات دستگاه های دولتی در استان های شمالی، نوبت اجرای طرح های گردشگری و تسهیل در سهولت مردم از سواحل رسیده است، ضمن آنکه  با توجه به نگرانی تصرف مجدد سواحل، بحث آزادسازی از طریق تصاویر‌ماهواره ای باید رصد و پایش شود تا این امر رخ ندهد.

به گفته حسینی پور، با آزادسازی سواحل برای مرحله بعدی اجرای این کار مبنی بر زیباسازی آماده می شویم که طرح های متعددی در این راستا مطرح شده است.

سواحل آموزشی و تفریحی وزارت نفت آزاد شد

قمری نژاد معاون امور پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران‌گفت: بنابر دستور ریاست جمهوری مبنی بر آزادسازی ساحل دریا، از همان ابتدای امر هرگونه مانع مانند میله‌ها و لوله‌های تعبیه شده به‌ منظور پلاژ و پمپاژ آب دریا در داخل استخر روباز، جمع‌آوری و ساحل به‌ طور کامل آزاد شد.

قمری نژاد می‌گوید: یک استخر روباز متعلق به این مجتمع با عمر بیش از ۵۵ سال با هدف شنای امن و جلوگیری از غرق شدگی ساخته شده که حدود ۲۵ متر از آن در حریم ساحلی دریاست و اگر دستور به تخریب آن صادر شود، از طرف شرکت ملی نفت ایران، ممانعتی وجود ندارد.

حدود ۸۰ درصد از پارک جنگلی در مجتمعی به وسعت ۲۵۰ هکتار که از سال ۱۳۳۹ در محمودآباد به‌ منظور افزایش کارآیی کارکنان نفت پایه‌ریزی شده، پیش از انقلاب ساخته شد و پس از انقلاب نیز تا سال ۱۳۷۱ برج‌ها، ویلا‌ها و دیگر اماکن آن تکمیل و راه‌اندازی شده است.

معاون امور پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران آزادسازی سواحل جنوب را به علت حفظ امنیت تأسیسات نفتی امکان پذیر نمی‌داند.

گرچه دستور رئیس جمهور برای آزادسازی حریم ۶۰ متر سواحل دریای خزر اقدامی محکم و قاطع برای بازگشت حریم سواحل به عموم مردم بود،، اما جای این سوال مطرح است که چرا عمده آزادسازی ها مربوط به سواحل شمال است و خبر چندانی از سواحل جنوب نیست؟

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار