کد خبر: ۲۰۱۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
مهر گزارش می دهد؛
ساری - گرانی افسارگسیخته برنج در بازار، شالیکاران را زودتر از سال های قبل به شالیزارها کشاند تا فصل جدید کشت و کار را آغاز کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ماه پایانی سال و زودتر از نوروز، شالی کاران به زمین‌هایشان پای می‌گذارند تا فصلی جدید از کشت و شالیکاری را در مزارعی که سطح شأن هر سال آب می‌رود، آغاز کنند.

همسایه بیشتر اراضی شالیزاری مازندران را ویلاهای بتنی و خوش خط وخالی تشکیل می‌دهد که برای زمین‌های همجوار خط ونشان می کشند و قیمت‌های اغواکننده و وسوسه انگیز هر سال، سطحی از مزارع را می بلعد.

در کمتر منطقه‌ای مازندران می‌توان اراضی شالیزاری با وسعت بزرگ و چند هکتاری را به نظاره نشست، شالیزارهای دیروز یا باغ شدند و یا ویلا و به جای برنج از دل آن خودروهای شاسی بلند و برج‌های سیمانی وبلوکی قد می‌کشد.

نوسان و رشد شتابان قیمت برنج به ویژه از پس از پایان فصل برداشت سال قبل تاکنون که حدود شش ماهی می‌گذرد، برخی از مزرعه داران مازندران را ترغیب کرد تا در سال جاری، برنج کاری را از سر گیرند.

نرخ‌های سربه فلک کشیده ۶۰ تا ۹۵ هزار تومانی برنج در بازارهای مازندران، دست شالیکاران قدیمی را هم از این محصول کوتاه کرد و بسیاری از آنان، دسترنج شأن را با قیمت‌های زیر ۴۰ هزار تومان و در فصل برداشت به فروش رساندند و سکاندار امروز بازار برنج را بنکداران و شالیکوبی داران تشکیل می‌دهند.

چندروزی شخم و شیار زمستانه شالیزارهای مازندران شروع شد و شخم و شیار ۳۰ درصد از شالیزارها نشان می‌دهد که شالیکاران عزم خود را برای تولید و کشت برنج در سال جدید، جزم کرده اند. احمدی کشاورز بابلی که در سرمای زمستان شروع به شخم زمستانه مزرعه کرده است، به خبرنگار مهر گفت: گرانی برنج و رشد قیمت آن سبب شده تا امسال تصمیم بگیریم همه زمین‌ها را به زیر کشت شالی ببرم.

شخم زمستانه شالیزارهای مازندران زیرسایه گرانی برنج

وی با بیان اینکه سال قبل کشت مزرعه را به فرد دیگری واگذار کرده بودم، افزود: بالارفتن قیمت برنج سبب شده تا برای تأمین نیازهای خودمان ضمن به زیرکشت بردن تمامی مزارع، شخصاً دوباره وارد کار شالیکاری شوم.

بالارفتن قیمت برنج سبب شده تا برای تأمین نیازهای خودمان ضمن به زیرکشت بردن تمامی مزارع، شخصاً دوباره وارد کار شالیکاری شوم

وی با اشاره به بالابودن هزینه‌های تولید نظیر دستمزد ماشین آلات و تأمین نهاده‌ها خواستار حمایت دولت از شالیکاران شد.

شهرستان بابل بیش از ۴۷ هزار هکتار شالیزار دارد و تاکنون نیمی از آن شخم و شیار شده است. محسن علی گل مدیر جهاد کشاورزی بابل سطح شخم شیار اولیه و کشت دوم را در مجموع بیش از ۲۲ هزار هکتار بیان کرد و گفت: شخم شیار به موقع سبب کنترل آفات، پوسیدگی بقایا و افزایش ماده آلی خاک می‌شود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با عنوان اینکه همچنین شخم وشیار زمستانه در جلوگیری از تنش آبی در فصل بهار و روش نیز تأثیرگذار است، گفت: شخم و شیار در واقع پشتوانه‌ای برای شخم بهاره است.

کاهش مصرف آب در فصل کشت و شخم بهاره مهمترین رهاورد شخم زمستانه به شمار می‌رود و با توجه به وجود روان آب‌ها و آب رودخانه‌ها کارشناسان بر ضرورت تسریع در انجام عملیات توسط کشاورزان تاکید می‌کنند.

۳۰ در شالیزارها شخم و شیار شدند

علی محمدرمضانی رئیس اداره دفتر برنج جهاد کشاورزی مازندران مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر به کشاورزان توصیه کرد تا نسبت به انجام شخم وشیار اولیه اقدام کنند، افزود: با اجرای این طرح، تراکم آفت ساقه خوار برنج با یخ آب کردن کاهش می‌یابد و جمع آوری و حذف علف‌های هرز از دیگر پیامدها و نتایج است.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی و بارش‌های خوب در استان به کشاورزان توصیه کرد نسبت به شخم و شیار اولیه اقدام کنند و گفت: افزایش نفوذپذیری آب در خاک سبب کاهش مصرف آب در زمان شخم بهاره می‌شود.

شخم زمستانه شالیزارهای مازندران زیرسایه گرانی برنج

وی ادامه داد: در حال حاضر روان آب‌های خوبی در رودخانه‌ها وجود دارد و تاکنون بیش از ۳۰ درصد شالیزارهای استان شخم وشیار شدند.

فصل گذشته ۲۱۵ هزار هکتار از مزارع مازندران زیر کشت برنج رفت و پیش بینی می‌شود در سال جاری نیز سطح مزارع اندکی رشد داشته باشد.

آغاز شخم و شیار شالیزارهای مازندران با پایان سفر پرندگان مهاجر که چند ماهی در اراضی تالابی و شالیزارهای استان زمستان گذاری کردند، همزمان شد و بیشتر کار تولید، داشت و برداشت برنج در مازندران به صورت مکانیزه انجام می‌شود و پای پهپادها هم به ناوگان کشاورزی باز شد.

بهره گیری از فناوری نو در کشاورزی

برخی از کشاورزان مازندران هم طی سال‌های اخیر از پهباد برای محلول پاشی و سمپاشی مزارع استفاده کردند و در این روش وارد زمین نشدند و با محلول‌های سمی تماس مستقیم نداشتند.

عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه از ۱۲۰ پهپاد در ناوگان کشاورزی استفاده می‌شود، اظهار امیدواری کرد که این شمار در سال جدید دو برابر شود.

وی توسعه ضریب مکانیزاسیون را از مهمترین برنامه‌های پیش رو برای علمی کردن کشاورزی ذکر کرد و گفت: در حال حاضر انواع کمباین‌های برنج و گندم، نشاکار و خاک ورزها در حوزه کشاورزی بهره گیری می‌شود.

فصل کشت گذشته بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج در مازندران تولید شد که ۴۰ درصد نیاز کشور را شامل شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار