کد خبر: ۲۰۳۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱
بررسی شاخص‌های آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی و به دنبال آن تعداد تراکنش‌های بانکی در سال جاری افزایش یافته است که این موضوعات از رونق در بازار و کسب و کار‌ها حکایت دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ مشاهدات میدانی ما در بازار و گفتگو با کسبه حاکی از این بود که خرید‌های مردم در ماه‌های اخیر افزایش یافته و داد و ستد بین مردم نسبت به گذشته بیشتر شده است.

آمنه نادعلی زاده معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی دراینباره گفت: تعداد تراکنش‌های بانکی در بهمن امسال نسبت به دی ماه ۴ درصد و نسبت به بهمن پارسال ۹ درصد افزایش داشته و همچنین از نظر مبلغ نیز تراکنش‌های بانکی در بستر شاپرک، شامل خرید‌های اینترنتی و خرید از پایانه‌های فروشگاهی، ‏ در بهمن ماه نسبت به دی ماه از یک و نیم درصد افزایش یافته است.

بررسی تعداد چک‌های برگشتی نیز نشان داد شرایط نسبت به گذشته بهبود یافته است.

خانم نادعلی زاده می‌گوید: براساس آمار‌های رسمی بانک مرکزی تعداد چک‌های برگشتی در دی ماه سال جاری نسبت به دی ماه سال ۱۳۹۹ با کاهش ۱۸ درصدی همراه شده است.

طبق گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران، نرخ رشد اقتصادی ایران در ۹ ماهه اول ۱۴۰۰ با نفت به ۵.۱ و بدون نفت به ۳.۸ درصد رسیده است. بر اساس این گزارش محصول ناخالص داخلی (GDP) به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ به رقم ۵۴۹ هزار میلیارد تومان با نفت و ۴۷۲هزار میلیارد تومان بدون احتساب نفت رسیده، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل با نفت ۵۲۳هزار میلیارد تومان و بدون نفت ۴۵۴هزار میلیارد تومان بوده است.

علاوه بر این شاخص‌ها آمار‌هایی هم از سوی سازمان تامین اجتماعی منتشر شده بر بهبود شرایط اشتغال در کشور تاکید دارند.

محمودرضا قدیمی سرپرست مدیریت آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تامین اجتماعی از افزایش تعداد بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده است.

آقای قدمی می‌گوید: در دی ماه سال ۹۹ تعداد بیمه شدگان اجباری سازمان تامین اجتماعی ۱۰.۱۱۰.۷۰۷ نفر بوده که در دی ماه سال جاری به ۱۰.۴۷۷.۳۲۳ نفر رسیده است که در این بخش افزایش ۳/۶ درصدی را شاهد هستیم همچنین در دی ماه ۹۹ تعداد بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد ۱.۱۸۳.۴۳۱ نفر و در مدت مشابه سال جاری به ۱.۴۴۰.۷۶۸ نفر رسید که در این حوزه هم افزایش ۲۱.۷ درصدی را می‌بینیم.

این آمار‌ها نشانه‌هایی برای گذر از رکود هستند و شاید بتوان گفت که نوید بخش شرایط اقتصادی بهتر در سال آینده هستند.

گزارش از امیر نوایی خبرنگار خبرگزاری صداوسیما

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار