کد خبر: ۲۰۴۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور میکنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، ۵۰ بیمار دیگر کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۲۱ نفر رسید. همچنین دو هزار و ۲۹۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۸۲ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۸۸ نفر رسید.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو
بهرام عین اللهی وزیر بهداشت با بیان ابن‌که ارز ترجیحی دارو در سال جاری حذف شده است؛ گفت: در سال جاری در موضوع دارو، ارز ترجیحی برداشته شده و شرکت‌ها دیگر معطل دریافت مواد اولیه با ارز ترجیحی نیستند زیرا پروسه‌ای زمان بر بود.

توضیح امیرعبداللهیان پیرامون اظهاراتش درباره سپاه
حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه در یک پست اینستاگرامی پس از انتقاد شماری از اصولگرایان از اظهارات اخیرش نوشت: روشن است که از این واضح تر نمی شد در خصوص جایگاه محوری سپاه پاسداران سرافراز صحبت کرد. ... در عین حال همانطور که بدقت در مصاحبه توضیح داده شد، چنین توافقی فقط با رعایت کامل خطوط قرمز و بدیهیات چنین توافقی میتواند حاصل شود و لذا برداشت دور از ذهن و بعیدی که برخی از عزیزان از صحبت های دیروز کرده اند، نادرست است و موضوع اصلا عبور و یا مصالحه بر سر خطوط قرمز نیست. توصیه ام مرور دوباره مصاحبه دیروز است. 

تکذیب انتصاب احمد وحیدی به دبیری شورای عالی امنیت ملی
خبرگزاری فارس از قول یک منبع آگاه، گمانه‌زنی‌ها پیرامون تغییر وزیر کشور و انتصاب وحیدی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی را تکذیب کرد. این خبرگزاری نوشت که یک منبع آگاه در باره برخی گمانه‌زنی‌ها و شایعات پیرامون احتمال تغییر وزیر کشور و انتصاب احمد وحیدی به دبیری شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: برنامه‌ای برای رفتن آقای وحیدی به شورای عالی امنیت ملی وجود ندارد و برخی گمانه‌زنی‌های مجازی اخیر مورد تایید نیست.

آمریکا: سپاه در چارچوب تحریم‌ها باقی می‌ماند
رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت که مهم نیست که چه اتفاقی در رابطه با ‎سپاه بیفتد، تحریم‌های بسیاری باقی خواهد ماند. او تاکید کرد که تصمیمی برای حذف سپاه از لیست تحریم نگرفته‌ایم. مالی افود: مطمئن نیستم که توافق اتمی با ‎ایران قریب‌الوقوع باشد. او در عین حال گفت که ما مدتی است که به آن [احیای برجام] نزدیک شده‌ایم. ‏رابرت مالی همچنین تاکید کرد که این یک توافق اتمی است، ما در حال لغو تحریم‌هاییم. توافق قصد رسیدگی به مسائل دیگر مانند سیاست منطقه‌ای ایران و تحریم‌های دیگر را ندارد و نمی‌توانیم در مورد آنچه دولت آینده ممکن است درباره توافق ایران انجام دهد اطمینان بدهیم. مالی گفت: فارغ از اینکه نتیجه توافق هسته‌ای چه باشد ما به کار با کشورهای منطقه برای کاهش تنش‌ها ادامه می‌دهیم.

عراق: حمله موشکی سپاه، ارتباطی با مذاکرات وین نداشت
فؤاد حسین وزیر خارجه عراق با اشاره به این‌که احیای توافق هسته‌ای تنش‌های داخلی در عراق و منطقه را کاهش می‌دهد، توضیح داد: «درگیری واشنگتن و ایران در خاک عراق منعکس می‌شود و در نتیجه بهای آن را، ما می‌پردازیم». حسین در خصوص حمله موشکی سپاه پاسداران ایران به مراکز موساد در اربیل در ۱۳ مارس جاری، هم گفت که به احتمال زیاد این موضوع ارتباطی با مذاکرات وین یا سایر مسائل منطقه‌ای نداشت و ما به طور رسمی به ایران اعتراض کردیم. تحقیقات ویژه در این باره ادامه دارد و به محض تمام شدن تحقیقات، گفتگو‌ها را آغاز می‌کنیم.

سقوط دکل مخابراتی بر روی یک منزل مسکونی در زاهدان
در پی وزش باد در زاهدان دکل مخابراتی در خیابان پهلوانی زاهدان سقوط کرد. به گفته اهالی منطقه این دکل مدتی است که پیچ‌های آن به سرقت رفته است و نکات ایمنی در آن رعایت نشده است.

مقدمات هفتمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی
به نظر می رسد که پیونگ یانگ به سرعت آماده می شود تا در منطقه کوهستانی پونگیه ری (Punggye-ri) واقع در شمال شرقی کره شمالی هفتمین آزمایش هسته ای خود را احتمالا در روز تاسیس ارتش (۵ اردیبهشت) انجام دهد. یونهاپ به نقل از کارشناسان نوشت که در آزمایش مذکور یک سلاح اتمی کوچک که قابلیت نصب روی موشک های بالستیک را خواهد داشت، در یک تونل زیرزمینی منفجر خواهد شد.

وعده قالیباف درباره حقوق ها
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «با تصویب مجلس در فرآیند بررسی ⁧‫بودجه ۱۴۰۱ کلیه پرداخت‌های مشابه حقوق و دستمزد مانند حق‌التدریس، حق‌الزحمه، ساعتی، حق نظارت و غیره باید به صورت ماهانه پرداخت شود و بساط حقوق‌های چند ماه یکبار که فشارهای غیر قابل تحمل معیشتی بر گروه‌هایی از مردم وارد می‌کرد، به طور کامل جمع خواهد شد.»

احتمال تعطیلی متقابل سفارت خانه های روسیه و لهستان
"سرگئی آندریف" سفیر روسیه در لهستان شنبه شب پیش‌بینی کرد که مسکو ممکن است مجبور شود به طور موقت سفارت خود در ورشو را ببندد؛ اقدامی که منجر به واکنش مشابهی از سوی لهستان خواهد شد. لهستان این هفته اعلام کرد که ۴۵ دیپلمات روس مظنون به جاسوسی برای روسیه را اخراج می کند؛ اتهامی که سفیر روسیه آن را مبهم خواند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار