کد خبر: ۲۰۵۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸
در حال حاضر توسعه مشاغل خانگی در بسیاری از کشورها مورد توجه جدی قرار گرفته است به نحوی که مشاغل خانگی حتی تا ۲۳ درصد از کل اشتغال این کشورها را به خود اختصاص داده و بیشتر خانواده‌ها درآمد خود را از راه فروش محصولات خانگی به دست می آورند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر مشاغل خانگی از جمله شیوه های نوین کسب و کار به شمار می روند که به دلیل نیاز به حجم پایین سرمایه‌گذاری و سودآوری مطلوب مورد توجه و استقبال بسیار قرار گرفته است.

کارشناسان از مشاغل خانگی، به عنوان یکی از بهترین شیوه های کسب و کار برای اشتغال افراد جویای کار به ویژه زنان و جوانان در قالب خوداشتغالی در منازل نام می برند که ضمن ایجاد فرصتهای شغلی جدید زمینه رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی و کاهش بیکاری در کشور را فراهم می کند.

بسیاری از کشورهای توسعه‌ یافته به اجرای سیاست حمایت از کسب و کارهای خانگی روی آورده اند و درصد زیادی از مشاغل در این کشورها متعلق به مشاغل کوچک و خانگی است به نحوی که در کشورهای پیشرفته و فوق صنعتی، مشاغل خانگی حتی تا ۲۳ درصد کل مشاغل این کشورها را به خود اختصاص داده و بیشتر خانواده ها از راه فروش محصولات خانگی کسب درآمد می کنند.

در راستای توسعه و تقویت هرچه بیشتر مشاغل خانگی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدت زمان صدور مجوزهای فعالیت این دسته مشاغل را به سه روز کاهش داد تا ضمن رفع موانع تولید در بخش اشتغال خانگی، افراد با انگیزه بیشتر به این حوزه ورود و کسب و کار خود را ثبت کنند.

بر اساس آمارها، بیش از ۳۳۲ رشته در حوزه مشاغل خانگی وجود دارد که برخی از آن‌ها زیر شاخه‌هایی دارند و با احتساب آنها تعداد مشاغل خانگی به بیش از ۵۰۰ رشته می‌رسد. بافت فرش و صنایع دستی از جمله رشته های مشاغل خانگی به شمار می رود.

عبدالله بهرامی ـ مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف ـ در گفت وگو با ایسنا،  بافت فرش را یکی از راههای ایجاد درآمد و اشتغالزایی برای خانوارها عنوان کرده و می گوید: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد بافندگان فرش را بانوان تشکیل می دهند و این امر در امنیت شغلی و اجتماعی بافندگان و درآمد خانوارها نقش بسزایی دارد.

وی می گوید: بافت تابلوفرش در قالب اشتغال خانگی می تواند به عنوان یک منبع درآمد از سوی کارجویان و فارغ التحصیلان علاقه مند به این رشته دنبال شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف با اشاره به اختصاص تسهیلات ارزان برای مشاغل خانگی می گوید: صندوق توسعه ملی، وام و تسهیلات ارزان قیمت برای مشاغل خانگی درنظر گرفته که فرش و صنایع دستی جزو ‌آن به شمار می رود و متقاضیان می توانند با ثبت نام در سامانه اتحادیه فرش از خدماتی همچون آموزش، صدور کارت قالی بافی، بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی بهره مند شوند.

بهرامی از انعقاد تفاهم نامه با معاونت اشتغال وزارت کار خبر داده و می گوید: این تفاهم‌نامه با هدف توسعه بازار محصولات خانگی از طریق افزایش دسترسی مردم به عرضه و تقاضای محصولات خانگی، پایدارسازی مشاغل خانگی، جذب و جلب مشارکت بخش خصوصی و استفاده مطلوب از ظرفیتها برای توسعه بازار فروش محصولات خانگی به امضا رسیده است.

برابر آمارها در شش ماه دوم سال گذشته بیش از ۵۳ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده و اشتغال ایجاد شده در این بخش بیش از ۴۳ هزار نفر بوده است. میزان تسهیلات پرداختی به فعالیت مشاغل خانگی نیز بیش از ۸۸۰۰ میلیارد تومان بوده و بیش از ۲۲ هزار نفر این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

بروزرسانی سامانه مشاغل خانگی و افزایش رشته‌های مشاغل خانگی بهره‌مند از پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه روستاییان و عشایر از جمله اقدامات صورت گرفته از سوی معاونت اشتغال وزارت کار در حوزه مانع زدایی از توسعه و ایجاد مشاغل خانگی بوده است.

به گزارش ایسنا، امروز نقش مشاغل خانگی در توسعه اقتصاد به عنوان یک فعالیت کارآفرینانه امری اثبات شده است و مشاغل خانگی به دلیل برخورداری از مزیتها و بازدهی فراوان، موجب تحقق بسیاری از برنامه های اشتغالزا در کشور می شوند.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار