کد خبر: ۲۰۶۶۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
امروز در میز اقتصادی مشکلات رانندگان از جمله نداشتن سهمیه سوخت برای رانندگان در مسیر‌های کوتاه و کمبود لاستیک برای رانندگان بحث شد.

در میز اقتصادی امروز در رابطه با مطالبات کامیون داران با حضور شهرکی معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و احمد کریمی دبیر انجمن صنفی کامیون داران و ویس کرمی مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی بحث وبررسی شد.

 آیا در سال ۹۷ توافقی برای ارائه سهمیه سوخت بر اساس تن کیلومتر به کامیون داران صورت گرفته است؟

معاون حمل و نقل سازمان راهداری:  جدولی تعیین شده بود که بر اساس پیمایش سهمیه سوخت به کامیون داران ارائه شود و تا پارسال نیز رعایت شد، اما متاسفاته از زمان حمله سایبری مشکلات زیادی در تامین سوخت ناوگان ایجاد شد. هم اکنون اطلاعات سازمان راهداری در سامانه سوخت بارگذاری می‌شود، اما زمانی که باید کارت سوخت شارژ شود درست اتفاق نمی‌افتد.

 هم اکنون سهمیه پایه به صورت ماه به ماه کم می‌شود و از سوی دیگر در مسافت‌های کوتاه با کمبود سوخت روبرو هستیم و در نیمه راه هم بسیاری از کامیون‌ها با کمبود روبرو می‌شوند.

 آیا در ظرفیت هوشمند برای مسافت‌های کوتاه سوخت قرار داده نمی شود؟

شهرکی: بحث سوخت براساس توافقی که صورت گرفت و اسناد حمل کالا تخصیص می‌یابد و با توجه به آنکه بارنامه‌ها جزو اسناد دولت و تمبر دار هستند؛  سهمیه سوخت اختصاص می‌یابد و طبق توافقی که صورت گرفته و متناسب با فرمولی که در نظر گرفته شده این سهمیه‌ها اختصاص می‌یابند. هم‌اکنون اطلاعات برخط ارسال نمی‌شود و همین خود ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود.

کریمی: اطلاعات ناقص می‌رود و کامل ارسال نمی‌شود و این موضوع تاکنون چندین بار تکرار شده و امیدواریم که با حوزه فناری اطلاعات این موضوع مطرح شده و بر طرف شود. هم اکنون شاهدیم که در سطح جاده رانندگان تماس گرفته و از کمبود سوخت در برخی از جایگاه‌ها گله‌مند بودند.

 آیا در بحث سهیمه سوخت کامیون‌ها مشکلی وجود دارد؟

دبیر انجمن صنفی کامیون داران: دربحث سهمیه هیچ مشکلی نداریم اما اشتباه در بحث محاسبه ایجاد می‌شود به طوری که سهمیه سوخت بر اساس ظرفیت حمل کامیون اختصاص نمی‌یابد.

آیا سهمیه سوخت بر اساس پیمایش ارائه می‌شود؟

معاون حمل ونقل سازمان راهداری:از مشکلاتی که در زمان برداشت اقلام اساسی داریم، سهمیه های ماه گذشته است که بر اساس همان ماه بعد شارژ می شود. از شرکت پخش و پالایش درخواست داریم این سهمیه برمبنای پیمایش و دقیق ارائه شود.

دبیر انجمن صنفی کامیون داران: در برخی از فصول میزان حمل کالای اساسی زیاد می‌شود؛ بنابر این باید در این زمینه بازنگری صورت گیرد.

سهم حمل و نقل در قیمت گذاری اقلام ۵ درصد است

چرا زودتر مسائل سهمیه بنزین زودتر اعلام نشده است؟

معاون حمل و نقل سازمان راهداری: در گذشته اعلام شده بود که درخواست افزایش تعرفه ها توسط کامیون داران باعث ایجاد گرانی برای افزایش قیمت کالا شده اما باید اعلام کنم که سهم حمل و نقل در افزایش نرخ کالا بالا نیست و طبق بررسی های که انجام داده ایم سهم این بخش تنها ۵ درصد است.

دبیر انجمن صنفی کامیون داران: بسیاری از مسیر‌ها تردد کامیون ممنوع است و سوخت براساس پیمایش تصویب مجبور است؛ مسیر طولانی‌تر رود و با کمبود سوخت مواجه می‌شود که باید به این موضوع هرچه سریعتر رسیدگی شود.

در برخی از محور‌ها سوخت وجود ندارد و صف‌های طولانی تشکیل می‌شود علت آن چیست؟

مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی: درست است که سوخت براساس عملکرد‌های ماه گذشته ارائه می‌شود، اما همواره یک سهمیه سوخت پایه وجود دارد و یک سهمیه کارت اضطراری با مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به میزان ۵۰۰ هزار لیتر وجود دارد که می‌توانند از آن استفاده کنند.

در کل کشور ۲۸۰۰ جایگاه داریم و سهمیه روزانه اختصاص می‌یابد و با توجه به آنکه ۵۲ میلیون لیتر سوخت در این ۲۸۰۰ جایگاه توزیع می‌شود بنابر این ممکن است در برخی از ساعات و مکان‌ها سوخت نباشد، اما این موضوع به صوتر کامل نظارت می‌شود تا مشکلی ایجاد نشود.

دبیر انجمن صنفی کامیون داران: سهمیه پایه سوخت و همراه با سهمیه اضطراری تاکنون برای هیچ راننده‌ای همزمان شارژ نشده و هیچ یک از این دو سهمیه به صورت یکجا ارائه نمی‌شود. از سوی دیگر سهمیه سوخت اضطراری ۲۵۰۰ تومان اختصاص می‌یابد

معاون حمل ونقل سازمان راهداری: در هفته گذشته از طریق مقام وزارت راه و خدمت مکاتبه‌ای داشته ایم یکی از ۵۳ میلیون لیتر تنها ۶۰ درصد در مقطع برون شهری اختصاص می‌یباد.

مشکل لاستیک کامیون‌ها چرا تاکنون برطرف نشده است؟

معاون حمل ونقل سازمان راهداری: بحث قیمت لاستیک را همواره در کارگروه‌هایی که با حضور نمایندگان وزارت صمت است پیگیری کرده ایم و این جزو مطالبات اصلی ماست که توسط سازمان راهداری در حال پیگیری است.

دبیر انجمن صنفی کامیون داران: متاسفانه فروشندگان لاستیک های سهمیه را از سامانه خارج کرده اند و بخشی از آن علی رغم مشکلاتی که وجود دارد به صورت آزاد اعلام می شود و در یک سال مشکلات در حوزه لاستیک دو برابر شده است.

چه تعداد لاستیک در بین رانندگان کامیون توزیع شده است؟

معاون حمل ونقل سازمان راهداری: یک میلیون و ۴۰۰ هزار حلقه لاستیک برای کامیون‌ها و ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک هم برای مینی بوس‌ها نیاز است که ما این نیاز را از وزارت صمت درخواست کرده ایم.

دبیر انجمن صنفی کامیون داران: یک میلیون و ۴۰۰ هزار حلقه لاستیک برای ۳۶۰ هزار کامیون است و در صورتی که  ناوگان کشنده و کامیون‌های باری باشد میزان آن به ۶ میلیون حلقه می رسد؛ متاسفانه این لاستیک ها به صورت غیر رسمی وارد بازار شده و خارج از شبکه عرضه می‌شود بنابراین دوستان سازمان راهداری باید نظارت خود را در این بخش تقویت کنند.

بیمه تامین اجتماعی رانندگان هم اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

معاون حمل ونقل سازمان راهداری: طبق رایزنی‌های که با سازمان تامین اجتماعی استان‌ها صورت گرفته مقرر شده بر اساس هر راننده‌ای که بازنشسته می شود یک راننده جوان دیگر از طریق تخصیص یارانه بیمه شود.

دبیر انجمن صنفی کامیون داران: هم اکنون با وجود آنکه یک راننده بیمه میشود، اما رانندگان جدید با هزینه خود بیمه می‌شوند که باید در این زمینه سازمان راهداری اقدامات لازم و پیگیری هار ا انجام دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار