کد خبر: ۲۱۰۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
مدیرعامل شرکت سهامی مدیریت شبکه برق ایران گفت: تغییر ساعات اداری، حدود هزار تا هزار و ۲۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق را به دنبال خواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران: مدیرعامل شرکت سهامی مدیریت شبکه برق ایران گفت: تغییر ساعات اداری، حدود هزار تا هزار و ۲۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق را به دنبال خواهد داشت.

میز اقتصادی امروز با اظهار نظر آقایان مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق، احمد کاووسی نژاد معاون بهره برداری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، بهرام سبحانیان رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد و عبدالحسین محرابیان قائم مقام مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب و خانم کتایون نعمت پور مدیرکل دفتر ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صمت با موضوع جلوگیری از خاموشی نیازمند همکاری صنعت برگزار و به سوالات زیر پاسخ داده شد.

میزان مصرف برق چقدر است؟

آقای رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق: دیروز رکورد ۵۹ هزار و ۹۷ مگاوات را شکستیم که نسبت به روز مشابه سال گذشته حدود چهار و نیم درصد رشد مصرف را نشان می‌دهد که رشد قابل توجه است.

بیشترین مصرف مربوط به کدام بخش است؟

آقای رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق: بیشترین مصرف یعنی حدود ۲۷ هزار مگاوات، مربوط به وسایل سرمایشی است و ۵۰ درصد کل مصرف برق کشور هم در بخش خانگی اتفاق می‌افتد. یک سوم مصرف برق هم به بخش صنعت و تولید کشور اختصاص دارد. مابقی در بخش‌های عمومی، ادارات و تجاری است.

پیش بینی می‌کنید که پیک مصرف امسال چه عددی را نشان دهد؟

آقای رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق: آماده رشد ۶ درصدی نسبت به پارسال هستیم که عدد آن به حدود ۷۱ هزار مگاوات خواهد رسید. فکر می‌کنیم بتوانیم ۶۸ تا ۶۹ هزار مگاوات را تامین کنیم.

بر اساس تفاهم نامه‌های امضا شده با بخش صنعت، صنایع مکلف به ساخت نیروگاه برای تامین نیاز خود شده اند؛ یکی از این واحد‌ها از تیر با ظرفیت ۱۸۳ هزار مگاوات در مدار تولید قرار می‌گیرد. ۶ هزار مگاوات نیز تاکنون به مدار آمده و به طور کلی، قدرت عملی نیروگاه‌ها نسبت به پارسال ۳ تا ۴ هزار مگاوات افزایش داشته است.

وضعیت تولید نیروگاه‌های برق آبی به چه صورت است؟

آقای احمد کاووسی نژاد معاون بهره برداری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران: امسال با خشکسالی رو به رو هستیم، اما توانستیم این بخش را با مدیریتی که داشتیم، پوشش دهیم. ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برق آبی، ۱۲ هزارمگاوات است که در پیک شبکه برق، حدود ۱۵ درصد کل تولید کشور را انجام می‌دهند.

هنوز به استفاده کامل از ظرفیت نیروگاه‌ها با مدیریت بهینه دست پیدا نکرده ایم و پیش بینی می‌شود که امسال بتوانیم حدود ۱۵ میلیون کیلووات ساعت به شبکه کمک کنیم. از ابتدای سال تاکنون، ۳ هزار مگاوات ساعت را موفق به تولید شده ایم.

تغییر ساعات کاری ادارات چه تاثیری دارد؟

آقای رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق: این طرح به جهت خاموشی وسایل سرمایشی و برقی اضافه، حدود هزار تا هزار و ۲۰۰ مگاوات کاهش مصرف را به دنبال خواهد داشت. این رقم معادل مصرف دو تا سه استان کوچک است.

مصرف برق ادارات با کنتور‌های هوشمند رصد می‌شود و دیروز ۱۰ دستگاه که رعایت نکرده بودند، با قطعی مواجه شدند. اسامی این دستگاه‌ها اگر همچنان رعایت نکنند، هفته بعد اعلام می‌شود.

چند درصد صنایع مشمول طرح مدیریت برق می‌شوند و شرایط این طرح چیست؟

خانم کتایون نعمت پور مدیرکل دفتر ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صمت: سعی بر این است که مانند پارسال قطعی‌های بی‌برنامه برای صنایع نداشته باشیم؛ امسال واحد‌های فولادی، سیمانی، سرب و روی و صنایع کوچک در داخل و خارج شهرک ها، به مدیریت مصرف کمک می‌کنند.

بیشتر صنعتگران از بی برنامه خسارت دیده بودند و امسال، قبل از قطعی‌ها اطلاع رسانی می‌شود. از صنایع خواسته شده که تعطیلات و تعمیرات سالانه خود را به زمان اوج مصرف منتقل کنند.

در مورد صنایع کوچک، مقرر شده واحد‌های دارای کوره، به میزان نیاز کوره هایشان برق دریافت کنند و صنایع غذایی به دلیل جلوگیری از بروز فساد، دچار قطعی نشوند.

آیا وزارت نیرو با قطع برق صنایع آسان ترین مسیر مدیریت مصرف را انتخاب کرده است؟

آقای رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق: امسال محدودیت‌ها نسبت به پارسال بسیار کمتر خواهد بود و برنامه‌های تعمیرات نیروگاهی را از ۲ ماه قبل آغاز کردیم. به صنایع فرصت جبران تولید را خواهیم داد که خارج از ساعات پیک حتی در ساعات شب، بتوانند با مصرف بیش از دیماند، تولید داشته باشند. حتی آمادگی داریم که برق مازاد صنایع دارای نیروگاه را هم خریداری کنیم.

صنایع آلومینیوم چگونه با وزارت نیرو همکاری خواهند کرد؟

آقای محرابیان قائم مقام مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب: صنعت آلومینیوم بر پایه برق تشکیل شده و نوع فعالیت آن به شکلی است که باید ۲۴ ساعته فعالیت کند. جریان مصرفی را می‌توانند کاهش دهند و اگر بخواهیم سلول‌های احیا را خارج کنیم که برق دریافتی کاهش پیدا کند، علاوه بر عدم تولید، سرمایه گذاری اولیه نیز آسیب می‌بیند.

هر سلول احیا، حدود ۴۰۰ هزار دلار هزینه دارد که اگر از مدار خارج شود، ضرر بزرگی به سرمایه گذاری بخش آلومینیوم وارد می‌کند. هر خاموش و روشن کردن، ۵۰ درصد سلول‌ها را از بین می‌برد.

طبق برنامه اعلامی، باید ۱۴۰ مگاوات کاهش مصرف داشته باشیم؛ یعنی با ۳۰ درصد کاهش مصرف برق، ۳۰ درصد کاهش تولید خواهیم داشت. کاهش تولید را درک می‌کنیم، اما شرایط این صنعت به شکلی نیست که بتوان ۳ ماه تابستان اورهال داشت. نمی‌توان پس از ۸ سال در مدار بودن سلول‌های احیا، آن‌ها را از مدار خارج کرد.

آیا اهرم‌های تشویقی وزارت نیرو، می‌تواند ضرر و زیان صنایع را جبران کند؟

آقای رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق: یک سال به صنایع فرصت داده شده بود که اقدام به احداث نیروگاه کنند و وزارت نیرو نیز خود را مکلف می‌داند که برای احداث این نیروگاه‌ها همه کمک‌های لازم از جمله تسهیل صدور مجوز‌ها را انجام دهد.

در بخش‌های مختلف خانگی و کشاورزی، تشویق‌هایی را در ازای کاهش مصرف پیش بینی کردیم. در بخش خانگی هر میزان کاهش مصرف داشته باشند، ۵ هزینه آن را به عنوان پاداش در نظر می‌گیریم. در چاه‌های کشاورزی نیز اگر ۵ ساعت در روز مصرف نداشته باشند، قبض دوره رایگان دریافت می‌کنند.

صنایع فولادی چگونه به مدیریت مصرف برق کمک خواهند کرد؟

آقای سبحانیان رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد: صنعت فولاد یک صنعت انرژی بر است؛ میزان کاهش مصرفی که وزارت نیرو به شرکت‌های تولیدی ابلاغ کرده، نیاز به کار کارشناسی دارد. درصد برقی تخصیصی پاسخگوی سرپا نگه داشتن کارخانجات نیست؛ مثلا کوره‌ای که مواد مذاب در آن است، باید قدرت نگهداری این مواد را داشته باشد تا با رفع محدودیت برق، بتواند سریع آماده به کار شود.

به جای تصمیم گیری بین وزارتخانه ای، باید تصمیم درباره کاهش مصرف برق صنایع را به هر استان واگذار کنند تا با صنعتگران به صورت مستقیم‌تر در ارتباط باشند.

آقای رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق: در صنایع فولادی میان کوره بلند و کوره قوس الکتریکی تفاوت زیادی وجود دارد؛ کوره بلند بال وجود آن که مصرف برق کمتری دارد، باید ۲۰ سال بدون توقف فعالیت کند و کوره قوس الکتریکی در اثر قطعی برق، خسارت کمتری می‌بیند. باید میان صنایع مختلف، تفاوت قائل شد.

بخش زیادی از دغدغه بخش فولاد اجرا شده و انعطاف پذیری استانی نیز به وجود آمده است. استان‌ها اختیار دارند که برای صنایع تصمیم گیری کنند، اما برخی از صنایع، نیاز بیش از اختیار یک استان دارند که باید در سطح ملی برای آن‌ها تصمیم گیری شود.

طی دو ماه و ۱۵ روز ابتدای امسال، هیچ محدودیتی به صنایع نداشتیم که سبب رشد ۱۰ درصدی تولید بخش صنعت شده؛ زمستان نیز رشد فولادی‌ها بیشترین رکورد را در سطح جهان داشته؛ به عبارتی تولید ذخیره برای این ایام انجام شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار