کد خبر: ۲۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰
براي نخستين بار
براي نخستين بار كشتي پنج هزار تني روسيه وارد بندر آستارا شد براي نخستين بار كشتي پنج هزار تني روسيه پس از طي مسير 21 روزه از بندر آستراخان در درياي خزر وارد بندر خصوصي آستارا در استان گيلان شد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي؛رييس اداره بندر و دريانوردي آستارا اعلام كرد: اين نخستين كشتي با اين حجم بار است كه وارد اين بندر در شمال استان گيلان مي شود.
 
رسول بهرامي با اشاره به مبدا حركت اين كشتي از بندر آستراخان افزود: اين كشتي با نام pyotr strelkov به طول 140 متر و حامل يك هزار و 175 بسته ام.دي.اف خام در اسكله آستارا پهلوگيري كرد.
 
وي با اشاره به اين كه اين كشتي در رديف بزرگترين اندازه كشتي هاي درياي خزر محسوب مي شود ، اضافه كرد: زيرساخت هاي موجود ، وجود حوضچه و كانال مطمئن ، تجهيزات باربري و سرويس بارگيري از جمله تجهيزات بندر آستارا به حساب مي آيد كه باعث رونق بيش از پيش نخستين بندر خصوصي كشور شده است.
 
بهرامي مسير حركت كشتي را درياي سياه ـ خليج اوزو ـ رودخانه ولگا دون و سپس درياي خزر عنوان كرد.
 
وي با بيان اينكه از ابتداي سال جاري تاكنون 40 فروند كشتي در بندر آستارا تخليه و بارگيري شده است ، اظهار كرد: امسال رشد چندين برابري را از لحاظ واردات و صادرات در بندر آستارا شاهد هستيم به طوري كه تاكنون 100 هزار تن كالا در سال جاري در تنها پست اسكله 140 متري اين بندر تخليه و بارگيري شده است.
 
رييس اداره بندر و دريانوردي آستارا افزود: در زمان حاضر محدوديتي براي ورود و خروج شناورها در بندرآستارا وجود ندارد و به يقين بندر آستارا در آينده نه چندان دور نظير بنادر انزلي ، اميرآباد و نوشهر تبديل به يكي از بندرهاي مهم شمال كشور خواهد شد.
 
بهرامي فعاليت و رونق منطقه ويژه اقتصادي را مساوي توسعه همه جانبه بندر و گمرك آستارا برشمرد و اضافه كرد: با اوج گرفتن تردد شناورها در بندر آستارا در ماه هاي آتي ظرفيت تخليه و بارگيري كالا در اين بندر بزرگ ارتقا مي يابد.
 
بندر چند منظوره آستارا به عنوان نخستين بندر بخش خصوصي كشور بر اساس اعلام كارشناسان حوزه حمل و نقل ، نزديك ترين و مقرون به صرفه ترين مسير و حلقه اتصال تجارت و ترانزيت كالا بين سه قاره آسيا ، آفريقا و اروپاست.
 
بندر چند منظوره آستارا براي تخليه و بارگيري كشتي هاي دو هزار و 500 تني پيش بيني شده و پس از تكميل ، ظرفيت پذيراي همزمان پنج كشتي در پنج اسكله اختصاصي خود را دارد.
 
اين واحد بندري در استان گيلان به ظرفيت نهايي سه ميليون و 500 هزار تن تخليه و بارگيري سالانه كالا پيش بيني و طراحي شده كه يك ميليون و 500 هزار تن آن با يك اسكله اختصاصي مربوط به تخليه و بارگيري سوخت و مواد نفتي خواهد بود و دو ميليون تن ديگر نيز به تخليه و بارگيري ساير كالاها اختصاص مي يابد. اين بندر در فضاي محدود 60 هكتار احداث شده است.
 
بندر آستارا شمالي ترين بندر كشور در نقطه صفر مرزي در حاشيه درياي خزر، نزديكترين بندر به كشورهاي CIS ( كاهش هزينه سوخت، استحلاك، كرايه حمل درنتيجه كاهش قيمت تمام شده كالا)، نزديكترين بندر به استانهاي شمال غربي و غرب كشور( با صرفه ترين و كم هزينه ترين مسير براي صادارات و واردات به اين استانها)، ايمن ترين بندر از لحاظ شرايط طبيعي جغرافيايي (پناهگاه طبيعي) و وجود پتانسيل بالا در ايجاد خطوط مسافري و نزديك بودن به مرز عراق و مناسبترين بندر جهت ترانزيت سوخت به كشور عراق است. همچنين بندر آستارا تنها بندري كه داراي مرزگمركي خشكي و دريايي است و امكان ترانشيپ بين بنادر شمالي كشور كه باعث افزايش درآمد ملي و افزايش ظرفيت و سهم ناوگان تجاري ايران در درياي خزر مي شود .
 
همچنين صرفه جويي در هزينه هاي حمل ونقل خشكي بيش از 10 ميليارد تومان در سال و كاهش حوادث و ايجاد بازارهاي جديد شامل بازار مشترك كشورهاي تركيه ، عراق ،آذربايجان ، ارمنستان و روسيه با ايران از ديگر مزيت هاي بندر آستارا است.

انتهای پیام/

برچسب ها: کشتی ، روسیه ، آستارا
نام:
ایمیل:
* نظر: