کد خبر: ۲۱۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
دوعضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با تجارت تشريح كردند
متاسفانه در بازار مسکن عرضه وتقاضا با یکدیگر همخوانی ندارد واین درحالی است کاهش یک میلیون تا یک میلیون وپانصد هزارتایی تعداد واحد مسکونی نشان از متناسب نبودن عرضه وتقاضا در بازار مسکن دارد.
احمدرضا صباغی -گروه راه ومسکن: درحالی وامهای خرید وساخت مسکن با افزایش روبرو شد که بازار مسکن همچنان با رکودی سنگین وگریبانگیردست وپنجه نرم می کند وبه نظر می رسد افزایش وام به تنهایی نتواند به خروج بازار مسکن از رکود کمک کند.
اما در رابطه با همین موضوع  وبه منظور بررسی بیشتر به سراغ دوتن از اعضای کمیسیون عمران مجلس رفته ایم تانظرات آنها را درباره تاثیر افزایش وام بربازار به خواب رفته مسکن جویا شویم.
علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه افزایش وام هیچ تاثیری بربازار مسکن و خارج شدن آن از رکود ندارد به تجارت می گوید: متاسفانه هر نوع وامی را که  شورای پول واعتبار تصویب می کند ویا مقدار آن را افزایش می دهد دارای اقساطی است که بیشتر از حقوق ماهانه وزرات کار برای یک کارگر ویا یک کارمند است.
وی می افزاید: تا زمانی که نقدینگی کافی دراختیار مردم نباشد ودرآمدها افزایش پیدا نکند نمی توان بالا رفتن میزان وام را راهکار مناسبی برای خارج کردن بازار مسکن از رکود دانست.
خسروی یکی از مهمترین راهکارهای قابل اجرا به منظور خارج کردن بازار مسکن از رکود را اجرا کردن قانون پیش فروش مسکن از سوی دولت می داند وتصریح می کند:مشارکت دولت با سازندگان وانبوه سازان می تواند گامی دیگر از سوی دولت به منظور خارج کردن بازار مسکن از رکود باشد ودر این زمینه دولت می تواند در تهیه زمین به منظور در اختیار قرار دادن آن به سازندگان پیش رو باشد.
وی با اشاره به اینکه مشارکت دولت وپیمانکار از جمله طرح‌هایی است که در کشور مالزی با موفقیت انجام شده است می افزاید: اجرای این طرح از سوی دولت تدبیر وامید می تواند اشکالات پروژه عظیم مسکن مهر را برطرف کند.این عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح می کند: درست است که برای اخذ وام‌های تصویب شده مسکن از سوی شورای پول واعتبار بعضی از شروط حذف شد اما این نوع وامها با اقساطی که دارند نمی توانند گره کور بازار مسکن را باز کنند.خسروی می گوید: یکی از عوامل مهم دیگر که بازار مسکن را به رکود عمیق فروبرده است بالا بودن نرخ سود سپرده‌های بانکی است که این موضوع سبب شده است تا بسیاری از سازندگان وانبوه سازان پولهای خود را به جای اینکه در حوزه ساخت وساز سرمایه گذاری کنند در حسابهای بانکی قرار دهند وسودهای گزاف از آن دریافت کنند.
وی اضافه می کند: تا زمانی که نرخ سود سپرده‌های بانکی بالاتراز نرخ تورم باشد نمی توان به رونق بازار مسکن امید چندانی داشت.
از سوی دیگر مهرداد لاهوتی عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه وام‌های مصوب شده از سوی شورای پول واعتبار برای قشرهای متوسط به بالای جامعه به لحاظ درآمدی مناسب است می گوید: با توجه به اینکه  این وامها نیاز به سپرده گذاری وخرید اوراق دارند در ابتدا شخص اخذ کننده باید نقدینگی کافی را در اختیار داشته باشد وبا توجه به اینکه بازپرداخت این نوع وامها نیازمند درآمدی بیشتری از حقوق وزرات کار است به همین دلیل این نوع وامها بیشتر از اینکه به کار دهک‌های پایین جامعه بیاید می تواند فرصت مناسبی برای دهک‌های متوسط وبالا به لحاظ درآمدی باشد.
لاهوتی می گوید: متاسفانه در بازار مسکن عرضه وتقاضا با یکدیگر همخوانی ندارد واین درحالی است کاهش یک میلیون تا یک میلیون وپانصد هزارتایی تعداد واحد مسکونی نشان از متناسب نبودن عرضه وتقاضا در بازار مسکن دارد.
وی می افزاید:یکی ازمهم ترین راهکارها برای خارج کردن بازار مسکن از رکود نگاه ویژه دولت به دهک‌های پایین جامعه است واگر دولت یازدهم برای خانه دارکردن دهک‌های پایین جامعه برنامه ریزی کند می تواند قشرهای بسیار زیادی از مردم را برای ورود به بازار مسکن ترغیب کند وهمین عامل موجب خارج شدن بازار مسکن از رکود می شود.این عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح می کند: در دولت‌های سازندگی،اصلاحات ومهر برای خانه دارکردن دهک‌های پایین جامعه به لحاظ درآمدی برنامه ریزی‌های مختلفی شد که اکثر این برنامه‌ها هم در زمان خود با اجرایی موفق روبروشد اما دولت یازدهم هنوز برنامه ریزی برای خانه دارکردن دهک‌های پایین جامعه به لحاظ درآمدی نکرده است که امیدورایم مسکن اجتماعی از جمله طرح‌های دولت تدبیر وامید برای خانه دارکردن دهک‌های پایین جامعه باشد.
برچسب ها: سود بانکی ، مسکن ، بازار
نام:
ایمیل:
* نظر: