کد خبر: ۲۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۵
معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغداری گفت: اصلاح ارقام کنونی درخت گردو، تولید این محصول مهم کشاورزی را در کشور و تویسرکان چندین برابر افزایش می دهد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایرنا؛ محمد علی طهماسبی روز پنج شنبه در همایش جشن گردو در تویسرکان استان همدان با بیان اینکه ایران از 190 هزار هکتار زمین زیر کشت گردو برخوردار است، اضافه کرد: یک پنجم گردوی جهان در ایران تولید می شود که استان همدان از 19 هزار هکتار و شهرستان تویسرکان از بیش از پنج هزار هکتار باغات گردو برخوردار است.

وی افزود: با توجه به این مزایا، صادرات گردو از کشور خیلی کم است به طوری که در سال گذشته تنها 5/5 میلیون دلار و در پنج ماهه نخست سال جاری تنها دو میلیون دلار از بخش صادرات گردو نصیب ایران شده است.

طهماسبی ادامه داد: ارقام مختلف و متنوعی از درختان گردو در ایران وجود دارد در حالی که بسیاری از این ارقام نمی توانند در بازار جهانی نقش آفرینی کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغداری متذکر شد: بهترین راهکار برای افزایش تولید و صادرات محصول گردو، اصلاح ارقام مختلف با استفاده از فرآیند نهال های پیوندی و روش کشت بافت است.

طهماسبی اضافه کرد: دولت برای گسترش فرآیند نهال های پیوندی و کشت بافت یارانه خاص در نظر گرفته و اکنون این نهال ها در استان همدان در حال توزیع هستند.

وی افزود: درختان گردوی پرورش یافته با شیوه های نوین، در برابر سرما زدگی و آفت مقاوم و از میزان تولید قابل توجهی در هر هکتار برخوردار هستند.

معاون وزیر کشاورزی در امور باغداری با تاکید بر اینکه هیچ محصول کشاورزی از نظر میزان تولید در هکتار نمی تواند با محصول گردو رقابت کند، اضافه کرد: اصلاح ارقام بومی گردو می تواند تولید گردوی شهرستان تویسرکان را که از دو میلیون اصله درخت گردو بهره می برد به چندین برابر برساند.

وی گفت: در عین حال تغذیه مناسب و کارشناسانه درختان گردو یکی دیگر از مهمترین راهکارهای مقاوم سازی درختان در برابر سرما زدگی، آفت و افزایش تولیدات محصول گردو به شمار می رود.

طهماسبی یادآور شد: در آینده کارگاه های آموزشی برای اصلاح ارقام گردو در شهرستان تویسرکان برگزار می شود و برخی باغات به عنوان پایلوت(آزمونه) از طرح عملیاتی شیوه های نوین پرورش گردو بهره می برند.

وی از اعطای تسهیلات ارزان قیمت بانکی برای مکانیزه کردن سامانه آبیاری و خرید ادوات مختلف کشاورزی و باغداری در سطح کشور خبر داد و تاکید کرد: هیچ محدودیتی در این زمینه برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد.

طهماسبی خاطر نشان کرد: باید تدابیر لازم برای تغییر ارقام گردو، گسترش دستگاه های ضد تگرگ و دستگاه های جابه جا کننده باد و استفاده منظم و کارشناسانه از کودها، به صورت جدی توسط باغداران و دولت دنبال شود.

همایش جشن گردو با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغداری، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس، مدیر کل جهاد کشاورزی استان همدان، مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان، مسوولان شهرستان تویسرکان و باغداران و کشاورزان نمونه این شهرستان برگزار شد.

تویسرکان یکی از شهرستان های استان همدان واقع در جنوب کوه الوند است که به دلیل برخورداری از مرغوبترین گردوی کشور و شهرت جهانی در این حوزه، پایتخت گردوی ایران نام گرفته و بیش از پنج هزار هکتار باغات گردو را در خود جای داده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: گردو ، همایش ، صادرات
نام:
ایمیل:
* نظر: