کد خبر: ۲۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۰
رییس انجمن علوم خاک کانادا گفت: دانشمندان چند سال قبل متوجه شدند که بین حاصل خیزی زمین با خاک لس ارتباط وجود داشته و این نوع خاک بهترین منبع تغذیه برای گیاهان و کشاورزی است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایرنا؛ «احمت مرموت» روز پنج شنبه در حاشیه سمپوزیوم بین المللی «لس، خاک و تغییر اقلیم اوراسیای جنوبی» در گرگان گفت: البته این خاک بجز بحث حاصل خیز بودن، شکننده نیز است.

وی افزود: اگر پوشش گیاهی اراضی شیب دار و زمین های کشاورزی و جنگل های مربوطه برداشته شود، با کوچکترین بارش شاهد جاری شدن سیلاب و سیل در این مناطق خواهیم بود.

خاک لس (Loess) به رسوباتی گفته می شود که با باد انتقال می یابد و وجود آن در یک منطقه مثل استان گلستان و شمال ایران، چرخه های مختلف از تغییر اقلیم و تحول زمین نما در دوره زمین شناسی «کواترنر» ( دوره چهارم زمین شناسی) را نشان می دهد.

از این رو توالی لس و خاک های قدیمی پالئوسول (Paleosols)، اطلاعات ارزشمندی در خصوص تغییر اقلیم در منطقه داده و از طرفی پلی بین رسوبات لسی جنوب شرقی اروپا و آسیا با ایران برقرار می کند.

خاک‎های لسی در ایران در مسیر شمالی و استان گلستان وجود دارد و تاکنون مطالعات تخصصی در این زمینه صورت نگرفته است.

کمربند خاک های لسی از اروپا (آلمان) آغاز و تا شرق آسیا (چین) ادامه می یابد و شمال ایران هم در این کمربند قرار دارد.

رییس انجمن علوم خاک کانادا همچنین بر نقش رسانه ها در ترویج حفظ و نگهداری پوشش گیاهی این مناطق تاکید کرد و افزود: رسانه ها باید در خصوص اهمیت این نوع خاک و پوشش گیاهی روی آن اطلاع رسانی کنند.

مرموت اظهار کرد: از سوی دیگر نقش دانشگاه ها و بویژه دانشجویان رشته خاک شناسی و گیاهان در این زمینه مهم است.

به گفته وی، با توجه به اهمیت خاک لسی در پوشش گیاهی و کشاورزی، باید تلاش در جهت حفظ این خاک صورت گیرد و از تخریب و تغییر کاربری جنگل ها و مناطقی که دارای این نوع خاک هستند، جلوگیری شود.

مرموت اضافه کرد: اگر ما بخواهیم در قالب سمپوزیوم در جایی جمع شویم و هیچ اطلاع رسانی صورت نگیرد، نشست ها و دستاوردهای ما در این خصوص بی فایده است.

این استاد علوم خاک کانادا همچنین با اشاره به بحث راه اندازی مرکز تحقیقات لس گلستان، یادآور شد: برای حفظ و نگهداری این نوع خاک، ایده و نظرات بین المللی حرف اول را می زند و نیز ارتباط بین المللی در این زمینه باید با ایجاد مرکز تحقیقات وجود داشته باشد.

سمپوزیوم بین المللی لس، خاک و تغییر اقلیم اوراسیای جنوبی از دیروز (چهارشنبه) در گرگان آغاز به کار کرد؛ این نشست شش روزه شامل دو روز نشست تخصصی و چهار روز بازدید میدانی است.

انتهای پیام/
برچسب ها: لس ، تغذیه ، خاک ، کشاورزی
نام:
ایمیل:
* نظر: