کد خبر: ۲۱۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
ورود احتمالی منابع ارزی بلوکه شده به چرخه اقتصاد کشور چه نتایجی دارد؟
خبرهای رسیده حاکی است که طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است.

سناریوهای آزادسازی منابع ارزی

گروه اقتصاد کلان: به زودی در راستای مذاکرات فشرده سیاسی ایران قرار است ۷ میلیارد دلار دیگر از پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شود. اخیراً رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در خبری اعلام کرد است در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها به دلیل عدم اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی ایالات متحده آمریکا همچنان بدون حصول نتیجه باقی مانده اما خبرهایی رسیده که طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی همزمان زندانیان ایران و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشور نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است.

به گزارش «تجارت»،اولین روز هفته جاری، دلار ترمز برید و به سقف تاریخی خود یعنی ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. اما انتشار شبانه دو خبر، ترمز قیمت دلار را کشید؛ یکی خبر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران و دیگری آزادی دو زندانی سیاسی. طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است.

اگرچه رویترز اعلام نکرده بود که قرار است کدام منابع ارزی ایران آزاد شود، اما فاینشال تایمز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد دلارهای مورد نظر، منابع ارزی است که در کره جنوبی بلوکه شده است. این خبرگزاری اعلام کرده بود که «کشورهای قطر، سوییس و سازمان ملل در این امر درگیر هستند.» در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها به دلیل عدم اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی ایالات متحده آمریکا همچنان بدون حصول نتیجه باقی مانده، این کشور مستقل از روند مذاکرات هسته‌ای، در حال پیگیری موضوع آزادی زندانیان خود در ایران و هم‌زمان آزادسازی منابع مسدود شده ارزی کشورمان در کره جنوبی است. خبرهای رسیده حاکی است که طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است.
بر این اساس؛ ایران هنوز حساب‌های اعلامی برای انتقال منابع مذکور را بنا بر ملاحظات بانکی نپذیرفته و حساب‌های جدیدی را به این منظور معرفی کرده است. با داغ شدن گمانه‌زنی‌ها درباره آزادسازی منابع بلوکه شده ایران، این سوال مطرح می‌شود که این دلارهای آزاد شده چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارند؟ در ماه‌های اخیر چندین بار خبرهایی از آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر منتشر شده است. روز گذشته نیز زمزمه‌هایی از آزادسازی ۷میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی به ‌گوش می‌رسید. طبق این اخبار، در هفته‌های اخیر و با وساطت یکی از کشورهای منطقه، مذاکرات فشرده‌ای پیرامون آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده ایران در شرف آزادسازی است.
با این حال مقامات آمریکایی در واکنش به این خبر، ادعای آزادسازی منابع را رد کردند. در این خصوص پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی، به بررسی نتایج آزادسازی احتمالی منابع ارزی بلوکه شده ایران پرداخت. مولوی در ابتدا وضعیت کنونی اقتصاد ایران را بررسی کرد و گفت: در یک سال گذشته، عدم‌النفع یک میلیون بشکه نفت ایران معادل ۱,۱۰۰دلار بوده است. از طرف دیگر در حال حاضر کسب و کارهای مجازی در هر ساعت یک میلیون و ۵۰۰هزار دلار ضربه می‌خورند. به علاوه خلق نقدینگی در اقتصاد ایران در هر ثانیه به ۴۵ تا ۵۰میلیون تومان رسیده است.
وی در ادامه تاکید کرد: اینگونه نیست که این منابع تاثیری نداشته باشند و حتما توان دولت در خصوص برآورده کردن تقاضای ارز را افرایش می‌دهد. اما در اقتصادی که هر ثانیه چنین ضربه‌هایی می‌خورد، با منابع بلوکه شده هفت میلیارد دلاری چه می‌توان کرد؟ این کارشناس اقتصادر در ادامه تصریح کرد: همچنین نوع آزادسازی این دلارهای بلوکه شده نیز اهمیت دارد. آیا ایران می‌تواند با این منابع به طور مستقیم چیزی بخرد یا مجبور است از آن کشور در حوزه کشاورزی و دارویی استفاده کند؟ مولوی در پاسخ به این سوال که با فرض آزادسازی کل منابع بلوکه شده، اولویت‌های دولت برای استفاده از این منابع باید چگونه باشد، گفت: مشخص نیست که کل منابع ارزی بلوکه شده چه میزان است که بتوان برای آن تصمیم‌گیری کرد. اما این مبلغ هر چقدر هم باشد، یک ریال از آن هم نباید در عوامل جاری مصرف شود و همه آن باید در زیرساخت‌های کشور سرمایه‌گذاری شود. سید حمید حسینی، عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق از آزادسازی سه میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کره جنوبی، عمان و عراق خبر داد.

سید حمید حسینی در گفت وگو با فارس در مورد موافقت آمریکا با آزادسازی منابع ایران در بانک تجارت عراق، گفت: با توجه به اطلاعاتی که از منابع لبنانی، عراقی و غربی داشتم دو روز پیش خبر موافقت آمریکا با آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران در عراق را توئیت کردم و براساس اطلاعات واصله اعلام کردم که آمریکا با آزاد سازی منابع ایران در بانک تجارت عراق موافقت کرده و حتی چند تراکنش نیز انجام شده است.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه اگرچه پس از انتشار این مطلب الجزیره در توئیتی از قول منابع عراقی آزاد سازی پول ایران را انکار کرد و یکی از رسانه های داخلی مدعی شد که فقط با همکاری دو کشور گشایش هایی ایجاد شده و مجوز آمریکا را منکر شد اما با توجه به اطلاعاتی موثقی که داشتم مطئمن بودم که آمریکا با آزادسازی سه میلیارد دلار از منابع ایران در کره جنوبی، عمان و عراق موافقت کرده است. سخنگوی بانک مرکزی گفت: پیگیری‌های مستمر برای آزادسازی منابع ارزی مسدود شده کشورمان با همکاری نزدیک دستگاه دیپلماسی در حال انجام است. طی هفته‌های اخیر پیشرفت های قابل ملاحظه‌ای در این خصوص حاصل شده، برخی ملاحظات بانکی همچنان باقی‌ اما در تعامل با طرف‌های مقابل برای رسیدن به نتیجه، در حال پیگیری است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار