کد خبر: ۲۱۵۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
«تجارت آنلاین» گزارش می دهد؛
یک عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک کشور می گوید که در زمان حاضر واحدهای تولیدی پوشاک تحت تأثیر اتفاقات و اعتراضات اخیر جامعه با شوک عجیب رکود روبه‌رو شده‌اند و این شوک حتی قابل مقایسه با دوماهه اول کرونا نیست.

بازار پوشاک گرفتار رکود و قاچاق

گروه صنعت و تجارت: در صنعت پوشاک ۱۲ درصد نسبت به شش ماهه سال گذشته افزایش صادرات وزنی داشته ایم. این جملات بخشی از صحبت های محمد مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت است. براساس صحبت های این مدیر وزارت صمت، تفاهماتی که با انجمن صنایع نساجی انجام شده تولید پوشاک را در کشور افزایش داده است. برخی گزارش ها می گویند که با کاهش قیمت نخ در بازارهای داخلی، هزینه ارزش افزوده در زنجیره پوشاک بالارفته است. از طرف دیگر آمارهای وزارت صمت حاکی از این است که برخی از واحد‌های پوشاک 20 درصد افزایش اشتغال را داشته اند. مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقدند که صادرات پوشاک و رقابتی بودن از مزیت‌های صنعت پوشاک است.
با این حال صحبت های مطرح شده از سوی فعالان صفی حوزه تولیدکنندگان پوشاک از کاهش آمار فروش این محصولات در یک ماهه گذشته در پی اعتراضات مردمی است. یک عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک کشور می گوید که در زمان حاضر واحدهای تولیدی پوشاک تحت تأثیر اتفاقات و اعتراضات اخیر جامعه با شوک عجیب رکود روبه‌رو شده‌اند و این شوک حتی قابل مقایسه با دوماهه اول کرونا نیست. از طرف دیگر نایب رییس اتحادیه پوشاک کشور نیز در گفتگوی با بیان اینکه فروش پوشاک در پی اعتراضات اخیر به مرز صفر رسیده است می گوید که طی دو هفته اخیر و به دلیل ناآرامی‌ها کارخانجات میزان تولید خود را کاهش و نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند.
مجید افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک در گفتگو با تسنیم، با اشاره به اینکه لیست ممنوعیت واردات کالا باید طبیعتاً اوایل هر سال اعلام شود، اظهار کرد: تصمیم ممنوعیت واردات کالا اقدام بسیار مهمی است اما چرا بعد از گذشت شش ماه از سال این لیست اعلام می شود. هر کس وارداتی را در این مسیر می‌خواست انجام دهد که ثبت سفارشها را انجام داده است و عملاً در سال جاری انتشار این لیست دردی از بازار دوا نمی‌کند. وی با تذکر اینکه براساس ماده 24 قانون بهبود فضای کسب‌وکار باید قبل از اجرای ابلاغیه و دستورالعمل‌هایی اطلاع‌رسانی لازم از سوی دولت انجام شود، افزود: مشکل اساسی ما نبود اطلاع‌رسانی است و دولت به‌یک‌باره تصمیماتی را اجرایی می‌کند که هیچ مقدماتی برای اجرای آن انجام نداده است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک گفت: شوک و رکود ناشی از حوادث اخیر حتی قابل مقایسه با دوماهه اول کرونا نیست، نه تقاضایی در بازار وجود دارد و نه فروشی از طرف واحدهای تولیدی صورت می‌گیرد، بررسی‌ها نشان می‌دهد در این بازه زمانی 50 درصد افت فروش در واحدهای تولیدی اتفاق افتاده است. افتخاری تصریح کرد: علاوه بر این دولت پرداخت اعتبارات به واحدهای تولیدی را متوقف کرده است که همین امر باعث شده است تولیدکنندگان خرید خود را به‌صورت وعده‌ای انجام دهند و با افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت تمام‌شده روبه‌رو شوند. ما امروز نیازمند نقدینگی هستیم و دولت هیچ تدبیری برای این موضوع به‌کار نمی‌گیرد. هفت ماه از سال گذشته است و تولیدکننده همچنان بلاتکلیف است.
از طرف دیگر مجید نامیُ نایب رییس اتحادیه پوشاک در گفتگو با ایرنا درخصوص آخرین وضعیت بازار پوشاک در کشور اظهار داشت: هم اکنون به دلیل ناآرامی‌های اخیر طی یک ماه گذشته فروش پوشاک در کشورمان صفر شده است. وی افزود: فروش اینترنتی پوشاک به صفر درصد و فروش حضوری آن درب مغازه‌ها و عمده فروشی‌ها به مرز صفر درصد رسیده است چون مردم از ترس ناآرامی های اخیر به بازار مراجعه نمی‌کنند و فروشگاه‌ها نیز عمدتاً و یا در برخی ساعات واحدهای خود را تعطیل می‌کنند. نایب رییس اتحادیه پوشاک با بیان اینکه قاچاق بازار پوشاک را نابود کرده است، گفت: تا قبل از اعتراضات نیز با ورود همه جانبه کالاهای قاچاق به کشور بازار پوشاک با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کرد که این امر به بی‌توجهی مسئولان به این بازار برمی‌گردد.
نامی تصریح کرد: طی دو هفته اخیر و با بیشتر شدن ناآرامی‌ها کارخانجات طبیعتاً میزان تولید خود را کاهش و نیروهای خود را به شدت تعدیل کرده‌اند و می‌توان گفت پوشاک خط مقدم عدم خرید کالا در کشور است. این مقام صنفی ادامه داد: کورسوی امیدی برای صادرات پوشاک به دیگر کشورها وجود ندارد به طوری که بازار روسیه را به طور کامل ترکیه قبضه کرده و زیرساخت صادرات پوشاک برای این کشور وجود ندارد. وی بیان کرد: مسائل سیاسی تاثیر زیادی بر کاهش تولید، فروش و صادرات به دیگر کشورها دارند به طوری که همچنان صادرات پوشاک ایرانی به عراق و افغانستان نسبت به گذشته با رشدی مواجه نبوده است.
نایب رییس اتحادیه پوشاک با بیان این که بازار با رکود نسبی روبروست، گفت: طی سال‌های گذشته نه حمایتی از تولید داخل صورت گرفته و نه برنامه‌ای برای جلوگیری از قاچاق پوشاک به داخل کشور وجود دارد و در حال حاضر با وفور واردات قاچاق روبرو هستیم. نامی در پایان اظهار کرد: تمام امید تولیدکنندگان و فروشندگان بازار پوشاک به مهرماه و شب عید است، ولی با این حال اغتشاشات اخیر بازار پوشاک را به سمت نابودی برد.
در این میان برخی گزارش ها حاکی از این است که صنعت نساجی در مجموع نسبت به دوره پیش از کرونا با کاهش صادرات مواجه شده است، به‌طوری که رکورد صادرات این صنعت در سال‌های گذشته ۷۵۰ میلیون دلار بوده است که برخی مسوولان با احتساب صادرات کیف و کفش، آمار آن را تا یک میلیارد دلار هم عنوان کرده‌اند. براساس این گزارش در آخرین سال پیش از همه‌گیری کرونا فقط در بخش کف‌پوش و فرش ماشینی نیم میلیارد دلار صادرات انجام شد، اما کل صادرات صنعت نساجی در سال گذشته کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. همچنین صنعت نساجی و پوشاک قابلیت و ظرفیت بالایی برای صادرات دارد و به‌ویژه فقط در بخش کف‌پوش و فرش ماشینی صادرات بیش از یک میلیارد دلاری و به همین میزان صادرات در بخش پوشاک متصور است.
فعالان صنعت نساجی و پوشاک معتقدند که عمده مشکل صنایع نساجی و پوشاک کاهش تقاضای مصرف و انباشت کالا در انبارها است. برخلاف آنچه در برخی محافل و سایت‌ها مطرح می‌شود، این صنعت وارد رکود نشده است. طبق تعریف علمی، اگر اقتصاد یا صنعتی دو دوره متوالی سه‌ماهه رشد منفی داشته باشد، وارد دوره رکود شده است و اگر طی دو دوره سه ماهه رشد مثبت تجربه کند، از رکود خارج می‌شود. رصد بازارها و همچنین فروش شرکت‌ها حکایت از کاهش قدرت خرید مردم و افزایش انباشت کالا در انبارها دارد و با کاهش قدرت خرید مردم یکی از نخستین اجناسی که از سبد خرید خانوارها خارج می‌شود پوشاک است. در این شریط باید بتوان علاوه بر افزایش قدرت خرید مردم، بخش صادرات را هرچه بیشتر فعال کرد تا حبس نقدینگی شرکت‌ها در انبارها موجب کاهش ظرفیت و تولید نشود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار