کد خبر: ۲۲۱۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
بازخوانی حوادث از مدارس دخترانه تا پسرانه؛
ماجرای سریالی مسمومیت دانش‌آموزان ابتدا از قم شروع شد، سپس به لرستان و حالا به اردبیل و تهران و کرمانشاه رسیده؛ مسئولان می‌گویند تاکنون مسمومیت نزدیک به ۹۰۰ دانش‌آموز تایید شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان از قم شروع و به دیگر استان‌ها نیز کشیده شد. با شروع این رخدادها از ابتدای آذرماه تاکنون مسمومیت دانش‌آموزان علاوه بر قم در استان‌های لرستان، اردبیل و تهران هم گزارش شده است.

این در حالی است که تا لحظه تنظیم این گزارش اخبار و شایعات مربوط به وقوع مسمومیت‌ها در استان‌های فارس، ایلام، قزوین، مازندران و چهارمحال و بختیاری تکذیب شده است.

وقوع این حوادث موجب واکنش‌های متعدد به موضوع شد به طوری که دادستان کل کشور با اشاره به ورود دادستانی به موضوع مسمومیت دانش آموزان قم و بروجرد گفت: «احتمالاتی وجود دارد اما نمی‌توانیم براساس احتمالات تصمیم گیری کنیم.»

ماجرای سریالی مسمومیت دانش‌آموزان/موضوع در کدام استان‌ها تایید شد

سید ابراهیم رئیسی هم صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با اشاره به نگرانی‌های ایجاد شده در ارتباط با مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس، به وزیر کشور مأموریت داد ضمن پیگیری و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر موضوع، از نتایج پیگیری‌ها اطلاع‌رسانی مستند و مستمر صورت گیرد تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود.

رئیس جمهور تاکید کرد که وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و دیگر بخش‌ها با وزیر کشور در این زمینه همکاری خواهند کرد و هرگونه اطلاع‌رسانی باید از طریق وزارت کشور انجام شود.

ماجرای سریالی مسمومیت دانش‌آموزان/موضوع در کدام استان‌ها تایید شد

و اما مطابق اظهارات شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تا الان قریب به ۹۰۰ دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شده‌اند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره مسمومیت سریالی دانش آموزان، اظهار داشت: پیشنهاد بنده آن است که رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مأموریت دهد تا به همراه مسئولان نهادهای اطلاعاتی و وزارت بهداشت و آموزش و پرورش و با فوریت این موضوع را بررسی کنیم.

وی بیان کرد: الان چند استان و چند مدرسه درگیر مسمومیت شدند. امروز هم برخی از مدارس تهران از جمله در منطقه تهران پارس دچار این مشکل شدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دستگاه اطلاعاتی و دولت و مسئولان حوزه بهداشت کشور باید این موضوع را با حساسیت پیگیری کنند و نباید از کنار این قضیه به سادگی گذشت. ممکن است افراد ضدنظام در این موضوع نقش داشته باشند، اما هنوز این موضوع قطعی نیست و نمی‌توان بدون بررسی دقیق گروهی را متهم به این کار کرد.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و بهداشتی باید این موضوع را با حساسیت بیشتری بررسی کنند و زودتر به نتیجه برسند. باید منشأ این موضوع زودتر مشخص شود تا مردم از نگرانی درآیند.

ماجرای سریالی مسمومیت دانش‌آموزان/موضوع در کدام استان‌ها تایید شد

حیدری توضیح داد: تا الان قریب به ۹۰۰ دانش آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شدند و این آمار را امروز از یک منبع موثق دریافت کردم. درباره تعداد کشته شدگان این حادثه آماری ندارم و باید وزارت آموزش و پرورش این موضوع را بررسی کند.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش هم پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در رابطه با مسمومیت دانش آموزان اظهار داشت: به دلیل اینکه این موضوع بین بخشی است، در دولت تصمیم بر این شد که با محوریت وزارت کشور جلسه‌ای تشکیل و اطلاع رسانی صورت گیرد.

وی در رابطه با ادعای سیاسی بودن این موضوع عنوان کرد: چیزی در این مورد نمی دانم و در جلسه امروز قرار بر این شد تا موضوع بررسی شود.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت هم روز سه شنبه نهم اسفند ۱۴۰۱ در اجلاس مدیران سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: شخصاً به قم رفتم و همه بیماران بیمارستان شهید بهشتی را ویزیت کردم و مدت طولانی این کار طول کشید.

ماجرای سریالی مسمومیت دانش‌آموزان/موضوع در کدام استان‌ها تایید شد

وی افزود: مسمومیت رخ داده بسیار خفیف بود و هیچ گونه عارضه‌ای برای کسی ایجاد نکرده بود و تنها چند ساعتی دچار علائم ضعف عضلانی، بی حالی و حالت تهوع بودند.

عین اللهی ادامه داد: کمیته ویژه‌ای را مأمور کردیم که در این رابطه تحقیق کنند و از بهترین اساتید سم شناسی کشور کمک گرفتیم که تحقیقات آنها نشان داد سم بسیار خفیفی باعث بروز این عوارض می‌شود.

وی گفت: بررسی اینکه سم از کجا می‌آید و…، در حد وزارت بهداشت نیست. اظهارات در مورد عمدی بودن آن به عهده ما نیست.

عین‌االهی درباره نوع دقیق سم و عوارض احتمالی بلندمدت آن، افزود: جزئیات بعداً منتشر می‌شود.


مسمومیت دانش‌آموزان در کدام استان‌ها تایید شد؟


قم؛ آغاز مسمومیت‌های سریالی

ماجرای سریالی مسمومیت دانش‌آموزان/موضوع در کدام استان‌ها تایید شد

داستان مسمومیت دانش آموزان در مدارس استان قم از ۹ آذرماه سال جاری شروع شد که تعدادی از دانش آموزان بر اثر مسمومیت استنشاقی ناشناخته روانه بیمارستان شدند و این حوادث در هفته‌های بعد هم تکرار شد و تا روزهای گذشته نیز ادامه داشت.

آخرین مورد از مسمومیت به روز سه شنبه نهم اسفند ماه برمی‌گردد که در مدارس قم حادثه مسمومیت تکرار شد و تعداد ۹ دانش آموز با علائم مسمومیت در مراکز درمانی پذیرش شدند که حال عمومی آنها مناسب است.

در حال حاضر هیچ دانش آموزی از اتفاقات روزهای گذشته مدارس در بیمارستان حضور ندارد. رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم هم طی روزهای گذشته از دانش آموزان بستری در بیمارستان شهید بهشتی این شهر عیادت کرد.

با وجود ورود نهادهای مختلف به پرونده این حوادث و انجام آزمایشات مختلف خون، گوارش و نمونه‌های محیطی و بررسی در پیشرفته‌ترین مراکز تخصصی و آزمایشگاه‌های کشور از جمله پاستور و رازی؛ موارد غیر عادی از این نمونه‌ها شناسایی نشده و علت آن همچنان معلوم نیست.

برای بررسی محیط مدارس نیز از پیشرفته‌ترین و به روزترین تجهیزات استفاده شده که به گفته مسئولین توانایی شناسایی ۳۸۰ نوع گاز در محیط را دارند.

به منظور اطمینان بیشتر از ایمنی تجهیزات مدارس استان قم دو روز مدارس تعطیل شد و در این مدت ۵۸۰ مدرسه توسط متخصصین امر مورد بررسی و پایش قرار گرفت تا در صورت اشکال در ساختمان مدارس و تأسیسات آن مشکلات احتمالی رفع شود که پس از بررسی‌های صورت گرفته، در شوفاژ خانه تعداد معدودی از مدارس گاز منواکسید کربن مشاهده که مشکل رفع و اعلام شد مدارس برای بازگشایی آماده هستند.

در حوادث مشابهی که در روزهای ابتدایی بهمن ماه سال جاری در مدارس قم رخ داد بیشتر دانش آموزانی که به مراکز درمانی منتقل شدند، در همان دو ساعت اول بعد از انجام معاینات پزشکی از بیمارستان ترخیص می‌شدند و مشکلات جدی گزارش نشد.

وزرای آموزش و پرورش و بهداشت و درمان نیز در سفرهایی به قم شهر قم این موضوع را به صورت میدانی دنبال کردند.

در این روزها اما رسانه‌های معاند تلاش کردند تا از این وضعیت با شایعه پراکنی و نشر اخبار نادرست بر نگرانی جامعه بیفزایند. ضعف در روشنگری، تبیین ابعاد حادثه و همچنین اظهارات ضد و نقیض از سوی برخی مسئولین در خصوص علل این حوادث، بر موج سواری رسانه‌های معاند و ضد انقلاب نیز افزود و موجب تشدید گمانه زنی‌های خلاف واقع شد که تغییر در روند اطلاع رسانی اقدامات صورت گرفته در راستای شناسایی علل اصلی حادثه، امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.


اردبیل؛ حال تمام دانش آموزان مسموم مساعد است / حفظ آرامش از سوی خانواده‌ها

ماجرای سریالی مسمومیت دانش‌آموزان/موضوع در کدام استان‌ها تایید شد

علی محبوبی پور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: به دنبال حادثه مسمومیت دانش آموزان در شهرهای مختلف این بار در اردبیل و چند مدرسه مسمومیت دانش آموزان گزارش شد و همکاران ما در اورژانس در مدارس حاضر شده و دانش آموزان بدحال را به بیمارستان منتقل کردند.

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق در مدارسی نظیر بهاران و خلبان ذاکر روی داد که دانش آموزان مسموم راهی بیمارستان شدند که آخرین گزارش‌ها حکایت از حال مساعد و مناسب آنهاست.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل از خانواده‌ها خواست؛ تا با حفظ آرامش اجازه دهند تا متولیان بررسی خود را انجام دهند تا در نهایت گزارشی برای مردم در این زمینه ارائه شود.

محبوبی پور منشأ این مسمومیت را سم منتشر شده اعلام و تصریح کرد: کادری مجرب مأموریت یافتند تا منشأ انتشار این گاز و سم را بررسی کرده و علل و عوامل حادثه به صورت دقیق روشن شده و به اطلاع مردم برسد.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل انتشار این گاز را توطئه دشمن دانست و بیان کرد: دشمن ماه هاست با این اقدامات تلاش می‌کند تا آرامش مردم و خانواده‌ها را سلب کند که امیدواریم با هوشیاری و مراقبت بیشتر از این حوادث نیز به سلامت عبور کنیم.

محبوبی پور گفت: تاکنون از ۷ مدرسه اردبیل گزارشی مشابه دریافت شده و در کل ۲۰۲ دانش آموز اردبیلی به صورت خفیف با مسمومیت روبرو شدند.

وی افزود: با ورود مسئولان و متولیان امر سعی بر این است تا در سطح کشور و استن اردبیل علل و عوامل این مسمومیت مشخص شده و منشأ آن نیز به اطلاع مردم برسد.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل از اهالی استان اردبیل خواست؛ تا به شایعات توجه نکرده و اخبار را از منابع موثق دریافت کنند چرا که شایعات متعددی پیرامون این موضوع مطرح شده که نمونه آن اتهام به نظام برای عدم تحصیل دانش آموزان دختر است که به هیچ وجه چنین مسائلی صحت ندارد.


لرستان؛ از دانش آموزان تا دانشجویان

ماجرای سریالی مسمومیت دانش‌آموزان/موضوع در کدام استان‌ها تایید شد

طی روزهای گذشته دانش آموزان سه مدرسه شهرستان بروجرد دچار علائم مسمومیت شدند که بر اساس اعلام مسئولان علت این موضوع از سوی گروههای متخصص و ارزیاب در حال بررسی است. همچنین این موضوع در یک خوابگاه دانشجویی هم تکرار شد.

اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تعداد معدودی از دانشجویان دختر بروجردی شب نهم اسفندماه در خوابگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با بروز علائم مشابه دانش آموزان، از محیط خوابگاه خارج و به اورژانس انتقال داده شدند.

این دانشجویان پس از طی کردن رسیدگی‌های لازم، بدون هیچ مشکلی ترخیص شدند. شرایط در دانشگاه طبق روال عادی پیش رفته و حال این دانشجویان مساعد است.

رضا عزتی مدیرکل آموزش و پرورش لرستان هم اظهار داشت: دانش آموزان بروجردی مسموم شده با صحت کامل در کلاس‌های درس حاضر هستند.

وی در ادامه در ارتباط با موضوع ایجاد شده برای برخی دانش آموزان در بروجرد نیز، عنوان کرد: فعالیت مدارس طبق روال عادی در حال انجام است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، عنوان کرد: در حال حاضر دانش آموزانی که طی روزهای گذشته علائمی از مسمومیت در آنها ایجاد شده بود خوشبختانه در سلامت کامل هستند و در کلاس درس حاضر شده‌اند.

عزتی افزود: به منظور کاهش استرس برخی دانش آموزان که به این مشکل مواجه شده بودند گروه‌های متخصص مشاور در مدارس حاضر شده و با دانش آموزان صحبت کردند که همین امر در کنترل استرس دانش‌آموزان این مدارس تأثیر خیلی خوبی داشته است.

مسمومیت دانش آموزان تاکنون در مدرسه پسرانه «خیام» بروجرد را تأیید شده است. مشابه این اتفاق پیش از این در دو دبیرستان دخترانه «احمدیه» و ۱۵ خرداد این شهرستان رخ داده است.


استان تهران از مرکز تا پردیس

ماجرای سریالی مسمومیت دانش‌آموزان/موضوع در کدام استان‌ها تایید شد

در ادامه ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان، صبح امروز تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه‌ای در تهرانسر دچار مسمومیت شدند. همچنین دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه در تهرانپارس مسموم شدند.

این موضوع طی روزهای قبل در پردیس هم رخ داده بود. محمد فروتن مدیر آموزش و پرورش پردیس ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران از گازگرفتگی تعدادی از دانش آموزان مدرسه خیام پردیس خبر داد و گفت: این گاز گرفتگی ظهر سه شنبه در مدرسه دخترانه رخ داد و دانش آموزانی که دچار مسمومیت شده بودند، به بیمارستان منتقل شدند.

مدیر آموزش و پرورش پردیس تعداد دانش آموزان را ۳۵ نفر دانست و افزود: حال همه این ۳۵ دانش‌آموز مساعد است و بسیاری از این دانش آموزان نیز از مراکز درمانی مرخص شدند.

این مسئول از شهروندان خواست، به شایعات موجود در فضای مجازی گوش نداده و اخبار رسمی را از خبرگزاری رسمی کشور دنبال کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار