کد خبر: ۲۲۱۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷
در این مقاله می‌خواهیم قوانین بیمه شخص ثالث را بررسی کنیم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، بیمه شخص ثالث از بیمه‌های اجباری برای خودرو است. قوانین بیمه شخص ثالث به وسیله بیمه مرکزی و برخی ارگان‌های دیگر تعیین می‌شود. بر اساس قانون خرید بیمه‌نامه شخص ثالث برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. به همین دلیل در صورتی سرپیچی از قوانین بیمه شخص ثالث مطابق قانون با افراد متخلف برخورد خواهد شد. در این مقاله می‌خواهیم قوانین بیمه شخص ثالث را با هم بررسی کنیم.

بیمه شخص ثالث چیست؟

در ابتدا و قبل از هر چیزی بهتر است بدانیم بیمه شخص ثالث چیست. در بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه، شخص اول به شمار است.(شخص اول در اکثر بیمه‌نامه‌ها تحت عنوان بیمه‌گزار شناخته می‌شود)، شخص ثانی شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینه‌ها طبق بیمه‌نامه است. شرکت بیمه در بیمه‌نامه با عنوان بیمه‌گر درج می‌شود. در نهایت، شخص ثالث فرد زیان‌دیده در حوادث رانندگی است. (منظور از زیان دیده هر شخص غیر از راننده مقصر است). حال که با تعریف شخص ثالث آشنا شدید، باید بدانید که بیمه شخص ثالث چیست؟ تعریف این بیمه بسیار مهم است.

تمامی اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می‌بینند، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند. این بیمه هزینه‌های مربوط به درمان، فوت و خسارات به اموال را جبران می‌کند. در اینگونه اتفاقات، راننده مقصر هم می‌تواند از مزایای بیمه حوادث راننده که شاخه‌ای جدید از بیمه شخص ثالث به شمار می‌آید، استفاده کند. باید توجه داشت که بیمه حوادث راننده، فقط زیان‌های جانی را به عهده می‌گیرد و در مقابلِ زیان‌های مالی هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث چیست؟

قانون بیمه شخص ثالث اجباری در سال ۱۴۰۲ چیست؟

بیمه شخص ثالث دو نوع خسارات مالی و جانی یا خسارات بدنی شخص ثالث را پوشش می‌دهد. بیمه‌گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث اتومبیل برای جبران خسارت های‌جانی و مالی مطابق حداکثر تعهدات توافقی در بیمه‌نامه شخص ثالث است.

خسارت مالی: خسارت‌هایی که به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود مانند تصادف و خسارت به خودروی ثالث. چنین خسارت‌هایی، زیان مادی شخص ثالث دارنده وسیله نقلیه موضوع بیمه را شامل می‌گردد.

خسارت بدنی: خسارت‌های جانی به اشخاص ثالث مانند: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان پزشکی ناشی از حادثه باشد. خسارت بدنی پرداختی یا ارش به نوعی از دیه گفته می‌شود که مقدار آن در شرع مقدس تعیین نشده است. این خسارت‌ها صدماتی مانند: شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی جزئی یا کلی، دیه فوت و هزینه معالجه اشخاص ثالث در اثر حوادث را در برمی‌گیرد.

پوشش حوادث راننده: خسارت جانی راننده مقصر آسیب‌دیده به‌شرط داشتن گواهینامه معتبر و مرتبط با خودرو، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد.

تغییرات قوانین بیمه شخص در مورد اشخاص و حوادث مختلف چگونه است؟

بعد از آشنایی با بیمه شخص ثالث و پوشش‌های آن، بهتر است در مورد قوانین بیمه شخص ثالث هم اطلاعاتی داشته باشید. لازم است بدانید که قوانین بیمه شخص ثالث از طرف بیمه مرکزی و برخی ارگان‌های مرتبط وضع می‌شوند. در ادامه مهم‌ترین تغییرات ایجاد شده در قوانین شخص ثالث را برای شما ذکر می‌کنیم.

از تغییرات بسیار چشمگیر این قوانین می‌توان به قانون جدید انتقال بیمه شخص ثالث و اضافه شدن اطلاعات گواهینامه به این بیمه‌نامه اشاره کرد! در واقع بیمه‌گذار می‌بایست در زمان خرید، اطلاعات راننده را در بیمه‌نامه ثبت کند.

قانون عدم انتقال تخفیف از فروشنده به خریدار: در زمان خرید و فروش خودرو به هیچ عنوان نمی‌توانید تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث را منتقل کنید. البته این تخفیفات را می‌توان به خانواده یا اعضای درجه یک انتقال داد.

قانون جدید در راستای راننده محور شدن صورت گرفته است و برای افرادی که قانون را رعایت کرده و خسارتی وارد نمی‌کنند مثمرثمر بوده و می‌توانند تخفیفات خود را حفظ کنند.

برای حفط این تخفیفات طبق قانون، باید اطلاعاتی همچون سند خوردو، پلاک و بیمه شخص ثالث همگی به نام یک شخص باشد.

قوانین بیمه شخص ثالث چیست؟

قانون بیمه شخص ثالث اجباری در سال ۱۴۰۲ چیست؟

حال که با بیمه شخص ثالث، پوشش‌ها و تغییرات جدید در قوانین این بیمه آشنا شدید، بد نیست قوانین کلی این بیمه را نیز بدانید. در ادامه قوانین بیمه شخص ثالث را آورده‌ایم:

در قوانین بیمه شخص ثالث که اخیراً بیمه مرکزی به روز رسانی کرده است، می‌بایست اطلاعات گواهینامه به طور کامل ثبت شود. براساس این قانون، زمان خرید بیمه شخص ثالث، می‌بایست به این نکته توجه کنید که بیمه‌گر اطلاعات گواهینامه‌تان را در بیمه‌نامه ثبت نماید تا بعدها دچار مشکل نشوید.در واقع این قانون به منظور شخصی سازی (راننده محور کردن) بیمه شخص ثالث صورت می‌گیرد.

افزدون اطلاعات گواهینامه به بیمه نامه شخص ثالث: این عمل به این خاطر صورت می‌گیرد تا تخفیف عدم خسارت برای همه رانندگان محاسبه شود. در صورت بروز هرگونه تصادف و خسارات احتمالی تنها راننده‌ی مقصر اعمال قانون می‌گردد.

در صورت بروز حادثه با وسیله نقلیه موتوری فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث، علاوه بر پرداخت خسارت، مالک به پرداخت جزای نقدی تا ۲۰ درصد مجموع خسارت بدنی وارده ملزم خواهد شد. ارائه خدمات نقل و انتقال، اخذ کارت سوخت، همکاری با موسسات حمل و نقل بار و مسافر، به این قبیل وسایل نقلیه ممنوع است.

در صورت بروز خسارت‌ها نیز خفیفات به صورت پلکانی و در چند مرحله کسر خواهد شد: در حقیقت کسر پلکانی تخفیف بستگی به تعداد خسارت دارد. برای یک بار خسارت جانی ۳۰ درصد، دو بار خسارت جانی ۷۰ درصد و برای سه بار و بیشتر ۱۰۰ تخفیف را از دست خواهید داد. همچنین برای یک بار خسارت مالی ۲۰ درصد. دو بار خسارت مالی ۳۰ درصد و سه بار و بیشتر ۴۰ درصد از تخفیفات را از دست خواهید داد.

چند سالی است که در قوانین بیمه شخص ثالث جدید، خود راننده مقصر هم تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد؛ البته در صورتی که نوع خسارت، جانی باشد. بیمه حوادث راننده یک پوشش جداگانه نیست و با خرید بیمه ثالث تمام رانندگان از این پوشش بهره‌مند خواهند شد. اگر در تصادفی راننده مقصر فوت کند، این بیمه‌نامه غرامت فوت را بر اساس دیه در ماه غیر حرام پرداخت به خانواده او پرداخت می‌کند.

یکی از قوانین مهمی که باید در رابطه با بیمه شخص ثالث بدانید این است که پرداخت دیه و خسارت جانی جنسیت نمی‌شناسد! مرد باشید یا زن فرقی ندارد در هر صورت تفاوتی بین مبلغ دیه بانوان و آقایان نخواهد بود و هر شخصی که در تصادف آسیب می‌بیند یا فوت کند، دیه برابری را دریافت می‌کند.

بر اساس قوانین بیمه شخص ثالث خودرو، قیمت این بیمه‌نامه برای تاکسی‌های درون شهری با ۱۰% و برای تاکسی‌های برون شهری با ۲۰% افزایش قیمت همراه است.

در صورتی که راننده‌ای در تصادف مقصر شناخته شود و گواهینامه نداشته باشد، خسارت مالی و جانی فرد زیان‌دیده از سمت بیمه پرداخت خواهد شد. البته از آنجا که فرد بدون گواهینامه بوده، تمامی خسارت از فرد مقصر دریافت خواهد شد. به عبارتی هیچ خسارتی از سمت حق بیمه او پرداخت نخواهد شد. همچنین امکان پرداخت قسطی برای فرد خاطی وجود دارد. البته این جدا از مشکلات حقوقی و قضایی است که فرد متخلف با آن‌ها مواجه می‌شود. جریمه این افراد تا ۵ سال حبس و انتقال خودرو یا موتور به پارکینگ است.

در چند سال قبل اگر بیشترین حد تعهدات مالی راننده مقصر از مقدار خسارت بالاتر می‌زد، بیمه همان مقدار را پرداخت می‌کرد. لیکن امسال، در قوانین بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ مقدار خسارت تا سقف تعهدات بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت می‌شود و بقیه هزینه‌ها را باید بیمه بدنه راننده‌ی متضرر پرداخت کند.

قوانین بیمه شخص ثالث برای رانندگان و دارندگان وسیله نقلیه موتوری

قوانین بیمه شخص ثالث برای تمامی افراد یکسان است. این قوانین به وسیله بیمه مرکزی وضع می‌شود. مجریان قانون نسبت به این قوانین به صورت جدی عمل می‌کنند. پس بهتر است تمام این قوانین را با دقت مطالعه کنید و در زمان خرید بیمه‌نامه دقت لازم را داشته باشید.

قوانین بیمه شخص ثالث تاکسی

یکی از شرایط بیمه شخص ثالث در قیمت گذاری، کاربری خودرو است. ماشین‌هایی که با کاربری تاکسی، به نسبت سایر وسایل نقلیه زمان بیشتری را در حال رفت و آمد هستند که همین موضوع احتمال وقوع حادثه را افزایش می‌دهد. متقابلاً ریسک بیمه‌گر برای ارائه بیمه شخص ثالث نیز بیشتر می‌شود؛ پس باید برای جلوگیری از ضررهای احتمالی، شرایط بیمه ماشین‌هایی با کاربری تاکسی را تغییر دهد. بر اساس قوانین بیمه شخص ثالث خودرو، قیمت این بیمه‌نامه برای تاکسی‌های درون شهری با ۱۰% و برای تاکسی‌های برون شهری با ۲۰% افزایش قیمت همراه است.

خرید بیمه شخص ثالث ارزان از بیمه دات کام

با توجه اهمیت بیمه شخص ثالث تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری باید نسبت به خرید این بیمه در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کنند. بیمه دات کام ( bimeh.com) یک کارگزاری اینترنتی فروش بیمه است که بیمه شخص ثالث را هم به صورت اینترنتی به فروش می‌رساند. کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت بیمه دات کام از اینجااز آخرین تغییرات انواع بیمه خودرو نظیر قوانین بیمه شخص ثالث ماشین، پوشش‌ها و قوانین پرداخت خسارت و حتی نحوه خرید اینترنتی بیمه ثالث مطلع شوند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار