کد خبر: ۲۲۲۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
اقتصاددان مشهوری که بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ را پیش بینی کرده بود، ارزیابی بدی از وضعیت بخش بانکداری ایالات متحده ارائه کرده است.
- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، نوریل روبینی، اقتصاددان مشهوری که بحران مالی جهان در سال 2008 را پیش بینی کرده بود، ارزیابی بدی از وضعیت بخش بانکداری ایالات متحده ارائه کرده است.

روبینی که از سوی وال استریت به دلیل تمایلش به پیش‌بینی‌های تاریک "دکتر عذاب" لقب گرفته است، در مقاله‌ای برای مؤسسه بین المللی پراجکت سیندیکت ادعا کرد که اکثر بانک‌های آمریکا "از لحاظ فنی نزدیک به ورشکستگی هستند" و صدها بانک همین حالا "کاملاً ورشکسته" هستند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که چندین هفته پیش بخش بانکی ایالات متحده پس از سقوط بانک سیلیکون ولی و بانک سیگنچر تحت تأثیر موجی از ورشکستگی‌ها قرار گرفت.

پس لرزه‌های بحران بانکیِ آمریکا در بازارهای اروپا
کاهش ارزش دلار با بحران بانکی در آمریکا

این آشفتگی بخش بانکی به اروپا سرایت کرد و دومین وام دهنده بزرگ سوئیس، یعنی کردیت سوئیس را نیز فرا گرفت، که مجبور شد با بانک سرمایه گذاری رقیب یعنی یو‌بی‌اس UBS ادغام شود.

به گفته این تحلیلگر، رکود اقتصادی مرتبط با همه گیری کرونا آسیب پذیری های اساسی در سیستم مالی این کشور را تشدید کرد و بسیاری از موسسات مالی را در موقعیت های متزلزل قرار داد.

وی تاکید کرد: شرایط فعلی ناشی از عواملی مانند بدهی بالای بنگاه‌ها و خانوارها و همچنین ارزش‌گذاری بیش از حد دارایی‌هایی مانند سهام و املاک است.

روبینی افزود که سیاست های سختی که توسط فدرال رزرو (بانک مرکزی) آمریکا دنبال می شود، به ناچار فشار بر وام دهندگان را با کاهش تفاوت بین سودی که از وام ها دریافت می کنند و سودی که به سپرده ها می پردازند، افزایش داد.

این اقتصاددان تاکید کرد که ریسک‌هایی که وام‌دهندگان برای سود بیشتر با افزایش مداوم نرخ بهره انجام می‌دهند، آنها را در برابر زیان‌های احتمالی آسیب‌پذیرتر می‌کند.

طی سال گذشته، فدرال رزرو نرخ بهره معیار خود را از حدود صفر به محدوده 4.75 تا 5 درصد افزایش داده است، که بالاترین میزان از سال 2006 محسوب می‌شود. این اقدام خطر کاهش ارزش دارایی ها را در ترازنامه بسیاری از موسسات مالی افزایش داده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد ، آمریکا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار