کد خبر: ۲۲۲۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
اغلب نقاط کشور در شرایط جوی ناپایدار همراه با بارش‌های بهاری قرار دارد و برای 7 استان اعلام وضعیت قرمز شده است. به گفته سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌ احمر در 24 ساعت گذشته به 167 نفر گرفتار در سیل و آبگرفتگی در 6 استان امداد رسانی شده است.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، این روزها وضعیت آب و هوایی اغلب نقاط کشور در شرایط ناپایدار جوی قرار دارد؛ به طوری که بنا بر اعلام سازمان هواشناسی جو غالب نقاط کشور بارانی و ناپایدار است.

این در شرایطی است که سازمان مدیریت بحران کشور نیز برای 7 استان کشور وضعیت قرمز اعلام کرده است و با این تفاسیر به نوعی باید آمادگی مواجهه با سیل و بارش های سیل آسا در بسیاری نقاط کشور را داشته باشیم.

تیم‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر در نقاط مختلف به ویژه استان‌های اعلام شده که بیشتر استان‌های غربی و شمال غربی هستند، در وضعیت قرمز در حال آماده باش قرار دارند تا در صورت بروز سیل و بارش های بهاری شدید به میدان امداد و نجات بیایند.

بابک محمودی سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به ۱۶۷ نفر در سیل و آبگرفتگی ۶ استان در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

۲۴ استان کشور متاثر از بارش‌ها بودند

وی در تشریح عملیات سیل و آبگرفتگی طی ٢٤ ساعت گذشته، گفت: ۲۴ استان کشور در این مدت متاثر از بارش‌ها بودند اما ۱۶ شهرستان در ۶ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خدمات امداد و نجات نیاز داشتند.

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه عملیات امدادرسانی در ٢٤ منطقه (هشت شهر، ١٥ روستا، یک منطقه عشایری) انجام شده، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته با تلاش ۳۸ تیم امدادی هلال‌احمر به ١٧٦ نفر امداد رسانی شد، ۱۲ نفر اسکان اضطراری و ۱۱ نفر نیز به مناطق امن انتقال داده شدند؛ همچنین از ۴۹ واحد مسکونی آب تخلیه شد.

برپایی اردوگاه اسکان اضطراری در ازنا و پلدختر/ جلسه مدیریت بحران در استانداری لرستان تشکیل شد

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: با شدت گرفتن بارش‌ها در لرستان و احتمال سرریز سدها ستاد مدیریت بحران در استانداری تشکیل، یک روستا تخلیه و چندین اردوگاه اسکان اضطراری در روستاهای ازنا و پلدختر برپا شد.

مرتضی مرادی‌پور معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: تا ساعت ۲۲ روز گذشته  اردوگاه‌های اسکان اضطراری در شهرستان‌های ازنا و پلدختر برپا شده و جمعیت هلال احمر اماکن امن متعددی را برای افزایش این اردوگاه‌ها در صورت لزوم مشخص و در جلسه ستاد بحران استانداری لرستان مطرح کرده است.

وی افزود: روز گذشته انبارهای امدادی شهرستان‌های استان لرستان شارژ مجدد شد و  تیم‌های واکنش سریع هلال احمر در لرستان و استان‌های مجاور در آماده‌باش کامل هستند.

مرادی‌پور ابراز کرد: روستای کمندان در مجاورت سد کمندان در شهرستان ازنا به پیشنهاد هلال احمر تخلیه شد.

وی ادامه داد: هم اکنون آب‌گرفتگی در بعضی معابر شهری دیده می‌شود و تا  ساعت 22 شب گذشته ۲ منزل مسکونی در شهر خرم‌آباد تخلیه شده‌ است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات گفت: وضعیت در دیگر استان‌های غربی با ثبات است اما احتمال سرریز سدها در کردستان و سیلاب در کرمانشاه تمامی خودروهای نجات، آمبولانس‌ها و تیم‌های امدادی هلال احمر را در حالت آماده باش کامل در آورده‌ است.

وضعیت قرمز در 7 استان کشور

محمد حسن نامی  رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌‌وگو با خبرنگار رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس، با اشاره به صدور هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی برای ۷ استان کشور گفت: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی طی روزهای  پایانی هفته جاری شاهد رگبار شدید باران، رعدوبرق، تگرگ، صاعقه، ذوب برف و وزش باد شدید در استان‌های ایلام، کرمانشاه، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی و کردستان خواهیم بود.

وی افزود: این بارش ها همراه با ذوب شدن برف در ارتفاعات و سبب سیلابی شدن رودخانه های فصلی، آبگرفتگی گسترده معابر، انسداد راه های روستایی و اختلال جدی در جاده ها و سفرهای بین شهری و درون شهری و خسارت به برخی زیرساخت ها مانند خطوط انتقال برق و غیره است.

نامی ضمن اعلام آماده باش ستادهای پیشگیری، فرماندهی و پاسخ به بحران استان‌های تحت‌تاثیر هشدار قرمز هواشناسی گفت: با توجه به هشدارهای صادر شده و ضرورت حضور نیروهای مدیریت بحران در مناطق کلیه مرخصی و ماموریت ها لغو شده است.

معاون وزیر کشور گفت:مدیران کل ستادهای مدیریت بحران این استان‌ها با اطلاع رسانی و هشدار به موقع از طریق رسانه‌های محلی، پایداری شبکه های ارتباطی و خدماتی و آماده‌سازی ادوات امدادی بستر را برای پیشگیری و امدادرسانی به موقع آماده کنند.

وی همچنین گفت: اهالی روستا‌های در معرض خطر در مکانی امن اسکان داده شوند تا از حوادث احتمالی در امان باشند‌.

مردم از توقف و تردد در بستر رودخانه‌ها خودداری کنند

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با توجه به احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی به مردم توصیه کرد از توقف و تردد در بستر رودخانه ها و مسیل ها اجتناب کنند و از سفرهای برون شهری و فعالیت های کوهنوردی در استان های تحت تاثیر پرهیز کنند.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه هشدار قبلی سازمان هواشناسی مبنی بر شدت بارش‌ها در برخی استان‌های کشور کماکان پابرجا است، گفت: امروز در اغلب نقاط کشور آسمانی ابری و بارانی داریم.

پیش‌بینی بارش تگرگ در 2 استان و هشدار آب‌گرفتگی معابر/ آسمان اغلب شهرها بارانی است

صادق ضیائیان، مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی درباره آخرین وضعیت جوی کشور به فارس، اظهار داشت: سامانه بارشی از روز گذشته در نوار غربی کشور فعال است و به تدریج دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های تهران، البرز و قزوین را هم دربرمی‌گیرد. 

وی ادامه داد: از روز گذشته شاهد رگبار باران و وزش باد شدید در کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، شمال خوزستان و آذربایجان غربی بودیم، ضمن آنکه در ارتفاعات شمال غرب بارش برف هم پیش‌بینی می‌شود.

سامانه بارشی در کل کشور حاکم می شود

ضیائیان اضافه کرد: امروز شدت بارش‌ها در جنوب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، شمال بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، شرق و شمال خوزستان، ارتفاعات البرز مرکزی و همچنین لرستان خواهد بود، ضمن آنکه در بوشهر و جنوب فارس پیش‌بینی بارش تگرگ داریم.

وی با بیان اینکه غرب خلیج فارس متلاطم و مواج خواهد بود و در برخی ارتفاعات بارش برف داریم، افزود: فردا جمعه 25 فروردین در غرب و شمال غرب کشور، سواحل خزر، ارتفاعات البرز و خراسان شمالی بارش‌ها ادامه دارد. همچنین در نوار شرقی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز و مرکز کشور وزش باد همراه با خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود و اواخر روز جمعه این سامانه از کشور خارج می‌شود.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه خلیج فارس و تنگه هرمز جمعه و شنبه مواج خواهد بود، گفت: روز شنبه در اغلب نقاط کشور جوی پایدار خواهیم داشت و فقط در گیلان و غرب مازندران بارش پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان با بیان اینکه روز یکشنبه 27 فروردین دریای خزر مواج خواهد بود، گفت: در این روز در استان‌های اردبیل، مازندران، گیلان و غرب گلستان بارش خواهیم داشت، ضمن آنکه شرق خلیج فارس و دریای عمان مواج خواهد بود و در شمال شرق کشور وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

* هشدار قرمز هواشناسی برای 7 استان

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی یادآور شد: طبق هشدار قرمزی که پیش از این از سوی سازمان هواشناسی اعلام و منتشر شده است، تکرار می‌‌کنم که سامانه بارشی جدید روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه موجب رگبار شدید باران، رعد و برق، تگرگ و صاعقه در برخی نقاط کشور خواهد شد؛ این سامانه از روز گذشته 23 فروردین در شمال خوزستان، جنوب و غرب لرستان، شمال‌غرب چهارمحال و بختیاری،‌ غرب کردستان، غرب آذربایجان غربی و همچنین استان‌های ایلام و کرمانشاه فعال است.

به گفته ضیائیان سامانه مذکور امروز در جنوب لرستان، شمال و غرب چهارمحال و بختیاری و شمال و شرق خوزستان فعال خواهد بود، با فعالیت این سامانه بارشی پیش‌بینی سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌‌ها، بالان آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و آبگرفتگی گسترده معابر وجود دارد و انسداد راه‌های روستایی، اختلال در تردد جاد‌ه‌ای و سفرهای داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی و خسارت به برخی زیرساخت‌ها نظیر خطوط انتقال برق، محتمل است که توصیه می‌شود از توقف و تردد در بستر و حاشیه‌ رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود، کانال‌ها و آبروهای درون و برون‌شهری بازگشایی شود، از سفرهای غیرضروری برون‌شهری اجتناب شود و اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی در دستور کار قرار گیرد، همچنین عشایر کوچ‌رو جابه‌جایی خود را به تعویق بیندازند.

برچسب ها: سیل ، سیل زدگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار