کد خبر: ۲۲۳۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۳
تشریح محدودیت‌های ترافیکی و تمهیدات حمل و نقل عمومی برای نمازگزاران
شهرداری تهران مانند هر سال ویژه برنامه‌هایی برای برگزاری هر چه باشکوه تر نماز عید فطر دارد و معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف شهرداری تهران نیز تمهیدات جداگانه‌ای را برای برگزاری مراسم و رفاه حال نمازگزاران برای شرکت در نماز عید در نظر گرفته‌اند.

تهران؛ آماده برگزاری نماز عید فطر

شهرداری تهران مانند هر سال ویژه برنامه‌هایی برای برگزاری هر چه باشکوه تر نماز عید فطر دارد و معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف شهرداری تهران نیز تمهیدات جداگانه‌ای را برای برگزاری مراسم و رفاه حال نمازگزاران برای شرکت در نماز عید در نظر گرفته‌اند.

نماز عید سعید فطر امسال به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در مصلی تهران اقامه می‌شود و با توجه به حضور گسترده تهرانی‌ها تمهیداتی برای پوشش هر چه بهتر این مراسم در نظر گرفته شده است.

 

متروی رایگان با کاهش سرفاصله ها برای نماز عید فطر

تعطیلی ایستگاه متروی شهیدبهشتی

مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره برداری متروتهران در مورد تمهیدات متروی تهران برای نماز عید فطر با تاکید بر اینکه سرویس‌دهی در تمام خطوط مترو برای نمازگزاران افزایش می‌یابد، گفت: خدمات‌رسانی در خطوط درون‌شهری از ساعت ۵ صبح آغاز می‌شود و در این روز تعداد حرکت قطارها نسبت به برنامه عادی در روزهای تعطیل افزایش می‌یابد که در این راستا سرفاصله حرکت قطارها در خط یک و دو از ۷ دقیقه به ۵ دقیقه کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در ادامه با اشاره به اینکه سرفاصله حرکت قطارها در خط ۳ مترو از ۱۰ دقیقه به ۶ دقیقه کاهش می‌یابد، افزود: سرفاصله حرکت قطارها در خط ۴ مترو هر ۵ دقیقه یکبار خواهد بود.

درستی همچنین از کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خط شش از ۱۵ به ۱۰ و در خط هفت از ۱۴ به ۱۲ دقیقه خبر داد و خاطرنشان کرد: از ابتدای سرویس‌دهی مترو تا پایان نماز عید، امکان سوار یا پیاده‌شدن مسافر در ایستگاه شهید بهشتی وجود ندارد و شهروندان برای حضور در مصلی تنها می‌توانند از ایستگاه مصلی امام خمینی (ره) در خط یک استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به عدم امکان پیاده‌شدن مسافران در ایستگاه شهید بهشتی، به منظور رفاه حال شهروندان خط سه، هماهنگی‌های لازم با سازمان تاکسیرانی برای انتقال مسافران از ایستگاه‌ سهروردی به مصلی انجام شده است و تردد مسافران در تمام ایستگاه‌های متروی تهران به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌شود و این آمادگی وجود دارد تا در صورت نیاز قطارهای فوق‌العاده اعزام شوند.

استقرار  اتوبوس‌ها در ۲۴ نقطه برای انتقال نمازگزاران 

روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز اعلام کرد: با آمادگی کامل ناوگان اتوبوسرانی، ضمن تخصیص ناوگان مخصوص مراسم و برقراری سرویس های دربستی از مساجد و پایگاه های بسیج مناطق ۲۲ گانه سطح شهر، اتوبوس‌ها از ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه بامداد در ۲۴ مبدا و میدان اصلی به شرح زیر اقدام به جابه‌جایی شهروندان گرامی می‌کنند:

«چهارراه تهرانپارس، پایانه شمشیری، یافت‌آباد، شهرک ولی‌عصر (عج)، شادآباد، میدان خراسان، پایانه خاوران، شهرک شهید بروجردی، حکیمیه، شهرک شهید محلاتی، تجریش، پایانه علم و صنعت، میدان رسالت، میدان نبوت، میدان راه‌آهن، بازار دوم نازی‌آباد، ابوذر، میدان انقلاب اسلامی، میدان آزادی، فلکه دوم صادقیه، شهرک شهید باقری، تهرانسر، فلکه سوم دولت‌آباد و ۱۳ آبان (شهید رجایی)  و  در پایان این مراسم، شرکت‌کنندگان به مبادی و میادین اولیه، بازگردانده خواهند شد.

استقرار ۱۵۰ ون در ۱۰ مسیرهای منتهی به مصلی

 سازمان تاکسیرانی تهران هم تعداد ۱۵۰ دستگاه تاکسی ون را آماده سرویس رسانی به نمازگزاران کرده است که این تاکسی‌ها از ساعت ۴ بامداد روز عید سعید فطر آمادگی دارند تا نمازگزاران را به طور رایگان از مسیرهای زیر به محل برگزاری نماز انتقال دهند.

مسیر شماره۱: متروی شهید مفتح- شهید مطهری

مسیر شماره۲: تقاطع سهرودی- شهید بهشتی

مسیر شماره۳: درب شمالی پارکینگ بیهقی 

مسیر شماره۴: درب ضلع جنوب پارکینگ بنیاد مستضعفان

مسیر شماره۵: پارکینگ حکمت صدرا(گلگشت۱)

مسیر شماره۶: تونل حکیم

مسیر شماره۷: بزرگراه شهید حقانی- شهید همت

مسیر شماره۸: میدان آرژانتین-اقاقیا

مسیر شماره۹: پارکینگ حکمت صدرا (گل‌گشت۲)

مسیر شماره۱۰: درب شمالی پارکینگ بنیادمستضعفان

مسئولیت ستاد گمشدگان به سازمان تاکسیرانی شهر تهران محول شده است و تعداد ۱۰ دستگاه تاکسی نیز بصورت رایگان در پارکینگ چهل سرا مستقر و آماده خدمت رسانی هستند و همچنین ۸ دستگاه خودروی تاکسی نیز برای سرویس رسانی به بیمارستان‌های تهران درنظر گرفته شده است.

بازگشایی پارکینگ بیهقی از ساعت ۴ صبح برای پارک خودروی نمازگزاران

علی رامشینی، مدیر پایانه بیهقی هم با اعلام خدمات رسانی رایگان پارکینگ بیهقی برای نمازگزاران عید سعید فطر افزود: پایانه بیهقی از ساعت ۲۳ روز قبل عید سعید فطر تا ساعت ۱۴ روز عید فطر تعطیل است و مسافرین می‌توانند از پایانه‌های غرب، جنوب و شرق برای انجام سفرهای خود اقدام کنند و به دلیل همجواری پایانه بیهقی با مصلای امام خمینی (ره) همچون سنوات گذشته این پایانه افتخار میزبانی از نمازگزاران عید فطر را دارد. از این رو طی جلسات هماهنگی که با ارگان‌هایی همچون ستاد برگزاری نماز جمعه تهران، راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، اورژانس تهران، نیروی انتظامی، آتش نشانی و شرکت‌های مسافربری مستقر در پایانه انجام دادیم، همه دستگاه‌های دست اندرکار برای برگزاری هرچه بهتر مراسم باشکوه نماز عید سعید فطر در آماده‌باش کامل خواهند بود.

مدیر پایانه بیهقی اظهار کرد: برای تسهیل تردد خودروهای نمازگزاران در این روز، پارکینگ پایانه بیهقی با صدور قبض‌های ویژه از ساعت ۴ صبح روز عید سعید فطر تا پایان مراسم به صورت رایگان، مهیای خدمت رسانی به نمازگزاران خواهد بود. 

وی در ادامه تاکید کرد: تا قبل از شروع نماز، تمامی دربهای غربی پایانه به صورت ورودی خواهند بود و نمازگزاران می‌توانند به صورت رایگان اتومبیل خود را پارک و از طریق تاکسی‌های ون به محل مصلی مراجعه کنند. همچنین برای تسهیل هرچه بهتر عبور و مرور، بعد از نماز تمامی درهای پارکینگ به صورت خروجی خواهد شد و با همکاری شرکت‌های مسافربری مقرر شد سفرهای پایانه از ساعت ۲۴ بامداد روز عید تا پایان مراسم نماز به حالت تعلیق درآمده و فروش بلیت و تردد اتوبوس‌ها در پایانه، پس از پایان مراسم مجدداً آغاز می‌شود.

استقرار خودروهای سبک و سنگین آتش نشانی در مصلی

همچنین حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اقدامات شهرداری برای برپایی باشکوه نماز عید سعید فطر در مصلی تهران، گفت: رسیدگی به فضای سبز داخل و اطراف مصلی، گل‌آرایی جایگاه نماز عید سعید فطر در مصلی، محیط‌آرایی و آذین‌بندی مصلی، شستشوی معابر، ایجاد مسیرهای دسترسی و نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی در نقاط مختلف مصلی، نظافت معابر، پاکسازی مسیرها با تأمین نیروهای کارگری و ماشین آلات مورد نیاز در قبل، حین و پس از مراسم، نصب علائم، تأمین روشنایی، تأمین و استقرار سرویس‌های بهداشتی سیار و... از جمله اقدامات معاونت خدمات شهری با کمک و همراهی منطقه ۷ شهرداری تهران است.

نظری با اشاره به برگزاری جلسات مشترک با پلیس راهور تهران بزرگ برای برگزاری مراسم عید سعید فطر، یادآور شد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای سرویس‌دهی ناوگان حمل و نقل پس از اتمام نماز عید سعید فطر انجام شده است؛ بگونه ای که  تعدادی ون و تاکسی برای انتقال نمازگزاران در نظر گرفته شده است و با هماهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک، خودروهای شاتل برقی جهت جابجایی نمازگزاران در داخل مصلی و همچنین اتوبوس برای انتقال نمازگزاران از مساجد اعزام خواهند شد.

نظری با اعلام اینکه نیروهای سازمان آتش‌نشانی به همراه خودروهای سبک و سنگین در داخل و اطراف مصلی مستقر می‌شوند، تصریح کرد: به منظور حفظ انضباط اجتماعی با هماهنگی یگان حفاظت شهرداری و فراجا، عوامل و خودروهای شرکت شهربان نیز در اطراف مصلی استقرار خواهند یافت.

نورافشانی در شب عید فطر

زیبایی نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران نیز با اشاره به برنامه‌های اداره کل فرهنگی شهرداری تهران برای عید سعید فطر، اظهار کرد: بر اساس هماهنگی های به عمل آمده با مناطق ۲۲ گانه، در عید سعید فطر برنامه‌هایی همچون برپایی استیج و پردیس‌های تخصصی و ایستگاه‌های پذیرایی در مصلی تهران پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه مناطق ۱، ۷، ۸، ۱۲، ۱۴، ۱۷، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ مجری استیج و ایستگاه‌های پذیرایی واقع در مصلی هستند، خاطرنشان کرد: در پردیس‌های تخصصی نیز که توسط مصلی تهران برگزار می‌شود، خدمات فرهنگی، آموزشی، سرگرمی و آموزشی خانواده‌محور با تأکید بر مخاطب کودک و نوجوان، خدمات سلامت‌محور ارائه و از روزه‌ اولی‌ها تقدیر خواهد شد.

زیبایی‌نژاد با اعلام اینکه این برنامه‌ها در روز عید فطر و پیش و پس از اقامه نماز قرائت خواهد شد، خاطرنشان کرد: نورافشانی در مناطق ۲۲ گانه نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در ساعت ۲۰ شب عید سعید فطر انجام می‌شود و همچنین ایستگاه جشن شادی نیز در ۲ روز تعطیلات عید فطر در همه مناطق ۲۲گانه برپا خواهد شد و  فضاسازی محیطی و آذین‌بندی و چراغانی معابر از یک هفته منتهی به عید آغاز شده است.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد روحیه نشاط و شادابی و سرور معنوی در شهروندان از اهداف و سیاست‌های شهرداری تهران در اجرای برنامه‌های عید سعید فطر است، یادآور شد: ترویج و تعظیم شعائر و آئین‌های اسلامی و توسعه سبک زندگی دینی، معرفی عید سعید فطر به عنوان بزرگترین عید مسلمین جهان با محوریت وحدت و همبستگی امت اسلامی، توسعه و ترویج رویکرد خانواده‌محوری در طراحی و اجرای فعالیت‌ها با نگاه ویژه به بانوان و کودکان در برنامه‌ها از دیگر سیاست‌های ما در برپایی جشن این عید خجسته به شمار می‌رود.

اجرای برنامه‌های متنوع در برج میلاد و مجموعه عباس‌آباد

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران نیز به برنامه‌های شهرداری تهران برای عید فطر اشاره کرد و گفت: تمام مجموعه‌های فرهنگی شهرداری نظیر مجموعه فرهنگی تفریحی عباس‌آباد و برج میلاد ویژه برنامه‌های متنوع و شادی را برای ایام تعطیلی عید فطر تدارک دیده‌اند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران همچنین پشتیبانی امور مربوط به خدمات شهری، تبلیغات و اطلاع‌رسانی و حمل و نقل نماز عید فطر، در مجموعه مصلی امام خمینی(ره) را عهده دار است.

سخنگوی شهرداری تهران در ادامه تصریح کرد: در کنار ویژه‌برنامه‌های ایام تعطیلات، تمام برنامه های مدون ماه مبارک رمضان که در بوستان های سراسر شهر در حال برگزاری است، در این دو روز تعطیلات نیز ادامه دارد.

ممنوعیت تردد و توقف خودروها در محدوده اول پلیس

سردار حمیدی رئیس پلیس راهور تهران نیز در مورد تمهیدات ترافیکی برگزاری نماز عید فطر، گفت: محدوده ابتدایی ما از مصلای امام خمینی (ره) یعنی محل برگزاری نماز عید فطر و محدوده پیرامونی آن است. در این محدوده تردد و توقف ممنوع است و از ساعت ۱۲ شب همکاران من در معابر حضور پیدا خواهند کرد و اجازه پارک خودروها را نخواهند داد. تردد هم در این محدوده ممنوع خواهد بود و صرفا محدوده هسته مرکزی برای برگزاری نماز عید فطر به سمت شمال مصلی خواهد بود.

حمیدی درباره اعمال محدودیت ترافیکی دوم نیز گفت: محدوده دوم بزرگراه کردستان، بزرگراه شهید همت، خیابان سهروردی و خیابان شهید مطهری را شامل می‌شود. این بخش محدوده‌ای است که در آن پارکینگ‌ها و محل پارک خودروها پیش بینی شده است. این محدوده مسیری است که احیانا اگر ضرورت داشته باشد مردم از آن برای نماز هم استفاده می‌کنند.در این بخش هم از ساعاتی قبل از شروع نماز عید فطر، محدودیت‌های ترافیکی اعمال خواهد شد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، افزود: اگر این دو رینگ پیش بینی شده پاسخگو نبود و جمعیت بیش از حد انتظار بود؛ ما رینگ و حلقه سوم محدودیت ها را نیز پیش بینی کرده‌ایم که این رینگ بزرگراه شید چمران، بزرگراه حقانی و بزرگراه شهید صیاد شیرازی را شامل می‌شود. این محدوده رینگ سومی است که برای اعمال محدودیت و در اختیار قرار دادن پارکینگ خودروها برای مردم استفاده خواهد شد.

وی همچنین در بخش دیگر سخنان خود درباره پارکینگ خودروهای شخصی در روز عید فطر توضیح داد: چهار پارکینگ برای استفاده خودروهای شخصی در ضلع شمال و غرب محدوده مصلی پیش بینی شده است که شامل پارکینگ حکمت، صدری یک و دو، پارکینگ بنیاد مستضعفان و پارکینگ بیهقی می‌شود. محدوده ورود و خروج پارکینگ‌های حکمت صدری، غرب به شرق اتوبان همت است. محدوده ورود و خروج پارکینگ بنیاد مستضعفان شمال به جنوب بزرگراه شهید مدرس و محدوده ورود و خروج پارکینگ بیهقی از میدان آرژانتین است. این چهار پارکینگ برای استفاده خودروهای شخصی پیش بینی شده است و مردم می‌توانند در صورت اشباع شدن این پارکینگ‌ها در معابر حلقه دوم، خودروی خود را متوقف کنند.

به گفته حمیدی، برای پارکینگ موتور سیکلت ها نیز ضلع  شرقی مجموعه مصلی یعنی خیابان های منتهی به قنبرزاده پیش بینی شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار