کد خبر: ۲۲۳۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
قیمت مسکن برخلاف بهمن و اسفند ماه سال گذشته که به صورت روزانه اعلام می شد در اردیبهشت ماه تغییری نکرده و فایل‌‌‌های قدیمی با همان قیمت‌های اعلامی فروردین همچنان در بازار وجود دارد.

اختصاصی جوان آنلاین: «توقف رشد قیمت مسکن» و همچنین «افزایش تعداد فایل‌های فروش» دو وضعیت شاخص بازار مسکن تهران در اردیبهشت ماه بوده است. بسیاری از مالکان که در فروردین ماه از فروش امتناع می‌کردند آپارتمان‌های خود را به فروش گذاشته‌اند. آن‌طور که مشاوران املاک می‌گویند این مساله به ثبات قیمت انجامیده است. البته شکل گیری صف انتظار فروش و معطل ماندن فروشنده‌های واقعی در بازار نیز به منزله توقف معاملات و خاموشی مطلق بازار مسکن نیست، اما به هر حال می‌تواند گویای رکود نسبی معاملات مسکن در دو هفته سپری شده از اردیبهشت باشد.
کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند بخشی از افزایش تمایل برای عرضه و ایجاد آرامش بازار مسکن به ثبات قیمت ارز و کاهش نرخ تورم مربوط می‌شود.

قیمت پیشنهادی فروش آپارتمان در تهران
بر اساس اطلاعات دریافت شده از فایل مشاوران املاک، قیمت پیشنهادی آپارتمان در بزرگراه محلاتی ۶۷ میلیون تومان است. در بلوار ابوذر جنوبی و محله پیروزی نیز قیمت هر متر آپارتمان حدود ۶۵ میلیون تومان است. در مجیدیه جنوبی نیز قیمت هر متر آپارتمان متری ۷۷ میلون تومان اعلام شد. درمحله مطهری قیمت هر متر آپارتمان به ۱۲۷ میلیون تومان رسیده است. در فردوس غرب نیز قیمت آپارتمان به ۱۰۵ میلیون تومان رسید. در پیچ شمیران نیز قیمت هر متر آپارتمان ۷۰ میلیون تومان اعلام شد. در تهرانپارس نیز قیمت هر متر آپارتمان ۸۳ میلیون تومان و در محله چهاردیواری واقع در پونک هم نرخ آپارتمان ۹۰ میلیون تومان اعلام شده است.

رونق خرید میان‌متراژ و میان‌سال‌ها
در شرایط فعلی بازار آپارتمان‌های میان‌متراژ و میان‌سال از رونق بهتری در مقایسه با واحد‌های نوساز برخوردار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد سه عامل کاهش ساخت وساز، افت قدرت خرید و شکاف ایجاد شده بین قیمت واحد‌های نوساز با آپارتمان‌های قدیمی و میانسال در افزایش معاملات واحد‌های ۶ تا ۱۵ سال اثرگذار بوده است.
در حال حاضر سهم واحد‌های ۶ تا ۱۵ سال از کل خرید و فروش‌های شهر تهران ۳۴ درصد و سهم واحد‌های مسکونی کمتر از ۵ سال ۲۹ درصد است.

راهکار ساماندهی بازار مسکن چیست؟
به دنبال نوسانات بازار مسکن دولت تلاش دارد با برنامه‌هایی مثل افزایش ساخت و ساز و اعمال مالیات، عرضه مسکن را افزایش دهد. دولت قصد دارد در سال جاری ۲۰۰۰ میلیارد تومان از مالکان خانه‌های خالی، مالیات اخذ کند. البته مسئولان می‌گویند که هدف، بالا بردن درآمد‌های دولت نیست بلکه افزایش عرضه به منظور کنترل بازار مسکن و اجاره بها هدف غایی محسوب می‌شود.
قانون مالیات بر خانه‌های خالی از آذرماه ۱۳۹۹ تصویب شد، اما به دلیل ضعف در مکانیزم دقیق شناسایی، هنوز اجرای این قانون شکل جدی به خود نگرفته است. با این حال مسئولان دولتی در روز‌های اخیر به مالکان خانه‌های خالی اعلام کرده‌اند که از ۱۵ شهریورماه قانون مالیات بر خانه‌های خالی با قدرت وارد فاز اجرا خواهد شد.
داوود بیگی نژاد، نایب رئیس اتحادیه املاک درباره راهکار‌های ساماندهی بازار مسکن گفت: دولت برای کاهش التهاب بخش مسکن باید مشوق‌هایی در اختیار سرمایه گذاران و انبوه سازان قرار دهد تا با تولید مناسب مسکن با متراژ‌های مناسب و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، از التهاب احتمالی در بازار مسکن جلوگیری کند. چرا که اگر سرمایه‌ها به جای رفتن در بخش‌های غیر مولد و سوداگری در بخش مسکن جهت دهی و وارد بخش تولید مسکن شود هم سرمایه سرمایه گذاران کنترل خواهد شد و هم سرمایه گذاران به یک سود منطقی و معقول می‌رسند.
وی با تاکید بر اینکه افزایش تولید و عرضه مسکن می‌تواند از تورم در بخش مسکن جلوگیری کند ادامه داد: این که آیا تولید مسکن می‌تواند قیمت‌ها و تورم بخش مسکن را کنترل کند یک موضوع بدیهی است. به هر مقدار که تولید مسکن افزایش پیدا کند به همان نسبت افرادی که خواهان و نیازمند بخش مسکن هستند نیاز آن‌ها تأمین می‌شود.
بیگی نژاد اضافه کرد: بسیاری از امکانات و تجهیزاتی که در حوزه مسکن استفاده می‌شود تولیدات داخل هستند، اما نیاز انباشت تقاضا در حال حاضر به دلیل عدم تولید باعث شده تا قیمت مسکن به شکل غیر قابل باوری افزایش یابد.
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه اکثر سازندگان مسکن به دلایل مختلفی مثل نبود منابع مالی مناسب از بازار مسکن و تولید خارج شدند ادامه داد: پیش فروش مسکن یکی از گزینه‌های مناسب برای تأمین نقدینگی انبوه سازان و سازندگان خرد بود، اما متأسفانه سالهاست که قانون پیش فروش مسکن باعث شده تا سازندگان مسکن نتوانند وارد عرصه ساخت و ساز شوند.
وی تاکید کرد: نبود گردش سرمایه باعث شده تا بازار مسکن و ساخت و ساز قفل شود. سازندگان مسکن وقتی نتوانند واحد مسکونی خود را به فروش برساند و به همان نسبت نمی‌تواند تولید کنند بنابراین این عدم تولید مسکن در نهایت قیمت مسکن را افزایش و به ضرر قشر مستأجر تمام خواهد شد. اما تا زمانی که پیش فروش مسکن توسط مشاوران املاک صورت می‌گرفت سرمایه ولو اندک به سمت تولیدکننده هدایت می‌شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار