کد خبر: ۲۲۳۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
طبق آنچه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از آمار صادرات فولادی‌ها در سال گذشته و مقایسه آن با حجم واردات در یکساله ۱۴۰۰ منتشر کرده، در سالی که گذشت میزان صادرات کل مقاطع طویل فولادی و شمش فولاد کمترین میزان افت و صادرات آهن اسفنجی بیشترین میزان کاهش صادرات را نسب به آمار صادراتی در سال ۱۴۰۰ ثبت کرده‌اند.

افت صادرات محصولات فولادی در 1401

گروه صنعت و تجارت: طبق آنچه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از آمار صادرات فولادی‌ها در سال گذشته و مقایسه آن با حجم واردات در یکساله ۱۴۰۰ منتشر کرده، در سالی که گذشت میزان صادرات کل مقاطع طویل فولادی و شمش فولاد کمترین میزان افت و صادرات آهن اسفنجی بیشترین میزان کاهش صادرات را نسب به آمار صادراتی در سال ۱۴۰۰ ثبت کرده‌اند.
به گزارش روزنامه تجارت، انجمن فولاد ایران آمار بازار فولاد ایران در سطح بین‌الملل را منتشر کرده که بر اساس این گزارش در سال 1401 نسبت به سال ۱۴۰۰، میزان صادرات فولاد ایران افت قابل توجهی را تجربه کرده است. در مجموع قریب به ۱۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تن انواع اقلام فولادی شامل شمش، محصولات و مقاطع فولادی و آهن اسفنجی صادر شده که نسبت به میزان صادرات صورت گرفته در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، افت چهار تا ۱۸ رصدی رخ داده است.
در سال ۱۴۰۱ از مجموع دو میلیون و ۷۳۱ هزار تن کل مقاطع طویل فولادی صادر شده که نسبت به دو میلیون و ۸۴۱ هزار تن صادراتی در سال ۱۴۰۰ افت چهار درصدی داشته، ۱۳۶ هزار تن تیرآهن، دو میلیون و ۴۲۱ هزار تن میلگرد و ۱۷۴ هزار تن نبشی، ناودانی و سایر مقاطع سهم صادراتی داشته‌اند که به ترتیب تیرآهن شش درصد، میلگرد و نبشی، ناودانی و... هریک سه درصد نسبت به میزان صادرت شده آن‌ها در یکساله ۱۴۰۰ کاهش صادرات ثبت شده است.
در یکساله ۱۴۰۰، به ترتیب ۱۴۵ هزار تن تیرآهن، دو میلیون و ۴۹۶ هزار تن میلگرد و ۲۰۰ هزار تن نبشی، ناودانی و... صادر شده بود.

افزایش صادرات شمش فولاد و ورق گرم
میزان صادرات شمش فولاد (فولا میانی) نیز در یکساله ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن، چهار درصد کاهش داشته و از هفت میلیون و ۶۷۸ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به هفت میلیون و ۳۷۲ هزار تن در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رسیده است. جزئیات آمار صادرات انواع شمش فولاد نشان می‌دهد صادرات اسلب با افت ۲۱ درصدی از دو میلیون و ۵۸۱ هزار تن به دو میلیون و ۴۸ هزار تن رسیده اما صادرات بیلت و بلوم تنها قلم فولادی است که روند افزایشی را ثبت کرده و در حالی که در یکساله ۱۴۰۰ پنج میلیون و ۹۷ هزار تن صادر شده بوده در یکساله ۱۴۰۱، میزان صادرات آن به پنج میلیون و ۳۲۴ هزار تن رسیده که رشد چهار درصدی را نشان می‌دهد. طبق آمار، صادرات محصولات فولادی از سه میلیون و ۴۰۶ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به سه میلیون و ۱۹۹ تن در مجموع یکساله ۱۴۰۱ رسیده و افت صادرات شش درصدی را ثبت کرده است.
جزئیات صادرات مقاطع تخت فولادی نشان می‌دهد که از ۴۶۸ هزارتن کل مقاطع تخت فولادی صادر شده، ۳۵۷ هزار تن سهم ورق‌های گرم، ۲۱ هزار تن سهم ورق‌های سرد و ۸۳ هزار تن سهم ورق‌های پوشش دار بوده است که در مجموع نسبت به ۵۶۵ هزار تن صادراتی در سال ۱۴۰۰ کاهش ۱۷ درصدی صادرات برای این مقاطع دیده می‌شود.
صادرات ورق‌های سرد نسبت به ۴۳۳ هزار تن صادر شده در سال ۱۴۰۰، قریب به ۱۸ درصد و صادرات ورق‌های پوشش دار نسبت به ۱۱۵ هزار تن صادراتی دو درصد کاهش داشته‌اند اما صادرات ورق‌های گرم در حالیکه در یکساله ۱۴۰۰ حدود ۱۷ هزار تن ثبت شده رد سال ۱۴۰۱ به ۲۱ هزار تن رسیده و ۲۴ درصد افزایش داشته است. در بخش آهن اسفنجی، علاوه براینکه واردات آهن اسفنجی چند سالی است که صفر است، صادرات آن نیز بیشترین کاهش را معادل ۱۸ درصد ثبت کرده و از یک میلیون و ۵۵ هزار تن در مجموع سال ۱۴۰۰ به ۸۶۴ هزار تن در سال ۱۴۰۱ رسیده است؛ این در حالی است که پیش از این صادرات آهن اسفنجی بیشترین درصد افزایش صادرات را با میزان بالا به خود اختصاص می‌داد.


پیش‌بینی وضعیت بازار جهانی سنگ‌آهن و فولاد در سال 2023
انجمن فولاد ایران چندی پیش گزارشی از وضعیت بازار جهانی سنگ‌آهن و فولاد در سال 2023 توسط رسانه‌های معتبر جهانی را منتشر کرد که حاوی نکات قابل توجهی است.
«اس اند پی گلوبال» با توجه به مزایای گسترده‌تر بازگشایی چین، چندی پیش طی برآوردی متوسط قیمت سنگ‌آهن را برای سه فصل آتی سال جاری ۱۱۷.۵۳ دلار در هر تن پیش‌بینی کرده است و طبق این گزارش انتظار می رود در سال ۲۰۲۳ کل واردات سنگ‌آهن به اروپا و ژاپن به میزان ۱.۲ درصد افزایش یابد. مورگان استنلی و موسسه رتبه‌بندی فیچ، هر دو برآورد کرده‌ قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ دلار در تن خواهد رسید. انتظار می‌رود که کندی اقتصاد جهانی، تقاضای سنگ آهن چین را در نیمه دوم سال کاهش دهد. همچنین در سال ۲۰۲۳ قیمت سنگ آهن به دنبال کاهش تولید چین و چرخش این کشور به سمت قراضه تا حدودی کاهش خواهد یافت. در اوایل ماه مارس، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین اعلام کرد که این کشور مصرف قراضه فولاد خود را در سال جاری به ۲۶۵ میلیون تن افزایش می‌دهد که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.گرچه پتانسیل صعودی برای قیمت سنگ‌آهن با بازگشایی چین و کاهش محدودیت‌های مربوط به کووید 19 وجود دارد اما انتظار نمی‌رود که قدرت تولید یا تقاضای فولاد چین بیش از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ ادامه یابد. از نظر تجارت سنگ آهن در سال ۲۰۲۲، صادرات اوکراین به دلیل درگیری با روسیه ۴۵.۹ درصد کاهش یافت و به ۲۴ میلیون تن رسید. محموله‌های هند به چین نیز به دلیل کاهش تقاضا و افزایش تعرفه‌های صادراتی حدود ۶۳ درصد کاهش یافت. تغییر ساختاری در صادرات این کشورها، کسری تجارت دریایی جهانی را در سال ۲۰۲۲ علیرغم کاهش تقاضا عمیق‌تر کرد. مطابق پیش‌بینی موسسات مختلف انتظار می‌رود صادرات اوکراین در سال ۲۰۲۳ به ۱۰.۴ میلیون تن کاهش یابد و با فرض حل‌وفصل مناقشه با روسیه، با بهبودی جزئی، به ۲۹.۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ برسد.
انتظار می‌رود رشد مداوم در استفاده از فولاد، از تقاضای قوی برای سنگ آهن با عیار بالا، مانند سنگ معدن استخراج شده در استرالیا، که به انرژی کمتری در واحد فولاد نیاز داشته و کربن کمتری تولید می‌کند، حمایت کند. «کامودیتی اینسایتس» (Commodity Insights) پیش‌بینی کرده که در چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد جهان، تقاضا برای سنگ آهن با عیار بالا در دریا همچنان بالا بماند، اما به دلیل استفاده بیشتر از فولاد بازیافتی، در نیمه دوم دهه آینده اندکی کاهش یابد. پیش‌بینی می‌شود ژاپن، کره جنوبی و تایوان بازارهای کلیدی سنگ آهن دریایی باقی بمانند، اما انتظار می‌رود تولید کمتر فولاد در این اقتصادهای پیشرفته منجر به کاهش تقاضا برای سنگ آهن شود.
بررسی وضعیت تولید هند نشان می‌دهد که تولید فولاد در هند تا سال ۲۰۳۰ افزایش خواهد یافت. با این حال، هند احتمالاً بخش عمده‌ای از مصرفش را از منابع سنگ آهن داخلی برای حمایت از صنعت خود، تامین می‌کند؛ هرچند که منابع هند عیار پایین‌تری دارند و کارخانه‌های فولاد ممکن است برای بهبود کارایی عملیاتی خود به واردات سنگ آهن با عیار بالاتر توجه بیشتری کنند. طبق گزارش بلومبرگ، چین، تولیدکننده پیشرو فولاد در جهان، ظاهراً به دنبال کاهش تولید فولاد در سال ۲۰۲۳ برای سومین سال متوالی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار