کد خبر: ۲۲۵۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۷
امروزه با وجود رشد قابل توجه پروژه های ساخت و ساز و تقاضای زیاد از سوی کارفرمایان، به کارگیری روش هایی برای تسریع در انجام پروژه ها به یکی از ضروریات مهم در این حوزه تبدیل شده است. از جمله روش هایی که می تواند فرایند انجام ساخت و سازها را سرعت بخشد، استفاده از دیوارهای پیش ساخته است. در ادامه این مطالب به معرفی انواع دیوارهای پیش ساخته و کاربردهای آن ها پرداخته ایم.

امروزه با وجود رشد قابل توجه پروژه های ساخت و ساز و تقاضای زیاد از سوی کارفرمایان، به کارگیری روش هایی برای تسریع در انجام پروژه ها به یکی از ضروریات مهم در این حوزه تبدیل شده است. از جمله روش هایی که می تواند فرایند انجام ساخت و سازها را سرعت بخشد، استفاده از دیوارهای پیش ساخته است. در ادامه این مطالب به معرفی انواع دیوارهای پیش ساخته و کاربردهای آن ها پرداخته ایم.

برای ساخت این گونه دیوارها از مصالح مختلفی همانند آجر، سنگ، ورق های گالوانیزه، گچ، بتن، فوم و غیره استفاده می شود. این دیوارها با توجه به نوع مصالح به کار رفته به انواع مختلفی تقسیم می شوند که البته هر کدام کاربردهای متفاوتی نیز دارند.

دیوار پیش ساخته چیست؟

دیوارهای پیش ساخته، محصولاتی هستند که به شکل دیوار بوده و در کارخانه به شکل آماده تولید می­شوند. این دیوارها پس از ساخته شدن به محل پروژه انتقال داده شده و روی نگهدارنده (ساپورت) نصب می­شوند. استفاده از این دیوارها برخلاف دیوارهای سنتی، سرعت ساخت و ساز را بسیار بالا می­برد و در زمان انجام پروژه صرفه جویی می­شود.

این دیوارها با وجود استفاده از مصالح مقاوم و ساخت آن ها با روش های نوین، مطمئناً از مقاومت و استحکام بالایی نیز برخوردارند. مزیت دیگر استفاده از دیوارهای پیش ساخته هزینه کم تر آن­ها نسبت به ساخت دیوارهای سنتی است که با مصالحی همانند سیمان، آجر، بلوک سیمانی، ماسه و غیره کشیده می­شوند.

 

انواع دیوار پیش ساخته

در ادامه به معرفی انواع دیوارهای پیش ساخته و کاربردهای آن ها پرداخته­ایم. این دیوارها از نظر مصالح به کار رفته، میزان مقاومت، میزان عایق بودن، قیمت، مدت زمان نصب و غیره با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

1_ دیوار پیش ساخته بتنی

دیوار پیش ساخته بتنی معمولا از مصالحی همچون سیمان، آب، افزودنی ها، میلگرد و سنگدانه به شکل دیوارهای بتنی مسلح تولید می­شوند. پیشینه ساخت و استفاده از این دیوارهای بتنی به دهه 1960 و 70 میلادی برمی­گردد. از این سازه­های بتنی برای ساخت دیوار پیرامونی مکان هایی همانند کارخانه­ها و واحدهای تولیدی، پادگان­های نظامی، دیوار محوطه منازل، ویلاها و... استفاده میشود.

از جمله مزایای این دیوارهای پیش ساخته بتنی می توان به قیمت ارزان و به­صرفه، نصب آسان و سریع، قابلیت جابجایی، مقاومت بالا در برابر باد و شرایط محیطی آن­ها اشاره کرد.

انواع دیوار پیش ساخته

2_ دیوار پیش ساخته گچی

این نوع دیوار پیش ساخته از مصالحی همانند گچ دانه ریز، آب و الیاف سبک با خاصیت ضد حساسیت ساخته می شود. طول و عرض این دیوارهای پیش ساخته به ترتیب 100 و 15 سانتی متر می شود. همچنین ضخامت آن ها نیز به طور میانگین به حدود 15 سانتی متر می­رسد. این دیوارها به شکل زبانه ای هستند و برای اتصال آن ها به یکدیگر و ایجاد سطح یکنواخت از ملات پایه گچ استفاده می­شود. علاوه بر مصالح گفته شده، در تولید این دیوارها از پشم شیشه و پلی یورتان باکیفیت نیز به کار می­رود که باعث ایجاد عایق صوتی و حرارتی این دیوارها می­شود.

این دیوارها در ساخت مکان هایی همانند آشپزخانه­ها، سرویس­های بهداشتی، دیوارهای بیرونی و نیز اماکنی که احتمال نفوذ رطوبت در آن ها وجود دارد، به کار می رود. دیوارهای گچی می تواند شامل انواعی از قبیل ضد آب، مسلح، سوراخ دار و توپر باشند.

3_ دیوار پیش ساخته کناف

دیوارهای کناف، صفحاتی فلزی از جنس ورق گالوانیزه هستند که روی آن ها صفحات گچی و سیمانی به عنوان روکش استفاده می شود. این دیوارهای پیش ساخته، با دو روش سازه ای و غیر سازه ای اجرا می شوند. از مزایای این پانل های پیش ساخته می توان به وزن بسیار سبک و نصب نسبتا آسان آن ها اشاره کرد.

همچنین این پانل ها، عایق های حرارتی و صوتی بسیار مناسبی به شمار می روند. از این دیوارهای پیش ساخته می توان در قسمت های مختلف منزل همانند اتاق نشیمن و اتاق خواب و نیز برای دکوراسیون مکان هایی همچون رستوران ها از آن ها استفاده کرد.

4_ دیوار پیش ساخته ساندویچ پانل

ساندویچ پانل را می توان مصالحی بسیار پرکاربرد در پروژه های ساخت و ساز برای استفاده به عنوان دیوار و پوشش قسمت های مختلف دانست. در ساخت این نوع پانل های پیش ساخته از مصالح جدیدی استفاده می شود که کیفیت بالا و ویژگی های خاصی دارند. جنس این دیوارها به نحوی است که از یک هسته عایق از جنس فوم و دو لایه ورق فلزی تشکیل شده است که این ورق ها هسته را دربرگرفته اند.

انواع دیوار پیش ساخته

از جمله مزایای این نوع دیوارهای پیش ساخته می توان به مقاومت و طول عمر نسبتا زیاد  و نیز عایق حرارتی و صوتی بودن آن ها اشاره کرد. از این پانل ها در ساخت دیوار برای مکان هایی همچون سالن های ورزشی و رختکن آن ها، کارخانه ها و سالن های تولیدی، سردخانه ها، سوله ها، انبارها، ساختمان های پیش ساخته و غیره استفاده می شود.

مزایای استفاده از دیوارهای پیش ساخته

استفاده از این پانل های پیش ساخته توانسته است سرعت ساخت و سازها را بالا برده و در هزینه های آن ها نیز صرفه جویی شود.

در این خصوص شرکت نیک تابان دز از جمله شرکت های فعال در صنعت تولید سازه های بتنی است که در فعالیت های خود به تولید دیوارهای پیش ساخته بتنی نیز می پردازد. دیوارهای پیش ساخته بتنی که در این شرکت تولید می شوند، از جمله مزایای این دیوارهای پیش ساخته می توان به قیمت ارزان و به صرفه، نصب آسان و سریع، قابلیت جابجایی، مقاومت بالا در برابر باد و شرایط محیطی آن ها اشاره کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار