کد خبر: ۲۲۵۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
بارش‌های سیل‌آسای باران در روز پنج‌شنبه، ۱۸ خرداد، که در محور کرج-چالوس تا کندوان رخ داد، خسارت‌های جدی به بخش‌هایی از این محور به ویژه در محدوده پیچ «عسل کوک» (شاندیز) و «تکاوران» وارد کرد. این بارش‌ها در نهایت به وقوع سیلابی منجر شد که حدود ۲۰۰ متر از جاده کرج - چالوس را کاملاً تخریب کرده و هنوز دو تونل این محور در گل و لای قرار دارد.

آخرین وضعیت جاده چالوس بعد از سیل + فیلم

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه یک گودال ۵۰ متری در جاده چالوس ایجاد شده که با پر کردن آن،  ظرف یک هفته ترافیک چالوس برقرار می‌شود؛ گفت که ایمن‌سازی دقیق و اساسی این منطقه برای بازگشت به حالت قبلی، به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

رضا اکبری درباره وضعیت جاده چالوس پس از سیل توضیح داد: بارش بعدازظهر روز پنج‌شنبه خسارت زیادی به محور چالوس وارد کرده؛ در این بارش که در ۱۵ سال گذشته سابقه نداشته است، در چند کیلومتری پایین‌دست و بالادست سد کرج در حدود هشت نقطه از محور چالوس، گل و لای و سنگ از کوه به پایین جاده سرازیر شد تا جایی که ارتفاع گل‌ولای به بیش از دو متر می‌رسید. خودروهایی که در این محدوده در سطح جاده مانده بودند، در زمان بارندگی متوقف شدند و شب پنجشنبه گرفتار شدند؛ البته بعضی از مسافران همان زمان جابه‌جا شدند.

وی ادامه داد: از صبح روز جمعه کار آزادسازی خودروها به‌صورت جدی‌تر دنبال شد و حدود ۱۲ دستگاه ماشین‌آلات راهسازی شروع به بازگشایی یک معبر قابل عبور برای خودروها کردند که تا بعدازظهر روز جمعه، ‌تمام خودروهایی که رانندگانشان حضور داشتند، از محدوده خارج شدند؛ البته تعدادی خودرو مانده بود که رانندگانشان محل را ترک کرده بودند که اینها هم تعدادی روز شنبه به محل بازگشتند و خودروهایشان را خارج کردند؛ بنابراین گرفتاری برای کسی پیش نیامد.

جاده چالوس حدود یک هفته تا ۱۰ روز بسته خواهد بود

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره زمان بازگشایی چالوس توضیح داد: به دلیل اینکه جاده چالوس در محدوده خوزنکلا، به‌طور کامل قطع شده و ۵۰ متر از جاده شکسته شده و فرو ریخته و گودال عمیقی ایجاد شده است، بنابراین جاده چالوس حدود یک هفته تا ۱۰ روز بسته خواهد بود.

اکبری با بیان اینکه سازمان راهداری در حال حاضر کار پر کردن چاله را شروع کرده، افزود: باید حدود ۵۰ متر خاکریزی شده و گودال به‌طور کامل پر شود؛ محدوده بالادست هم باید تثبیت شده و با سنگ و سیمان زیرسازی‌اش محکم شده و آسفالت شود که مجموعه این عملیات در این نقطه حدود یک هفته تا ۱۰ روز زمان می‌برد؛ در این مدت زمانی هم هشت نقطه که گل و لای به جاده آمده، توسط راهداری تخلیه می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود برخی نقاط چالوس قابل تعمیر نیست و مسیرهای جدید باید جایگزین شود، در یک برنامه تلویزیونی توضیح داد: اینطور نیست؛ تمام نقاط چالوس قابل تعمیر است، چند نقطه از پل‌های آب‌رو در مسیل قرار گرفته که پر از شن و سنگ شده  و باید تخلیه شود؛ دیوار حائل جاده هم تخریب شده و بخشی از جاده را خراب کرده؛ اما اگر گودال ۵۰ متری را پر کنیم،  ظرف یک هفته ترافیک چالوس برقرار می‌شود.  اما تخمین می‌زنیم کار بازسازی کامل چالوس که شامل ساخت دیوارها و بازسازی پل‌ها می‌شود، زمان می‌برد و شاید تا شهریور و مهر هم طول بکشد البته سعی ما این است که امسال این محور را به وضعیت اولیه بازگردانیم.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره برآورد خسارت از حادثه جاده چالوس توضیح داد: خسارتی که به دیوارها وارد شده، حدود ۲۰۰ میلیارد خسارت واقعی است اما اگر بخواهیم نقاطی که گل‌ولای روی جاده آمده را ایمن‌سازی دقیق و اساسی انجام دهیم تا در بارش‌های مشابه، این حادثه اتفاق نیفتد، در حدود هشت نقطه باید سازه‌های نگهبان سنگین و دیواره‌های بزرگ احداث کنیم که طبق برآورد اولیه، بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه می‌خواهد. ما ظرف هفته‌های آینده مشاوری را انتخاب می‌کنیم که ارزیابی کاملی انجام دهد واصلاح نقاطی که مستعدتر و خطرناک‌تر است با هزینه‌های کمتر و اطمینان بیشتر در دستور کار قرار گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار