کد خبر: ۲۲۵۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۴
رئیس گروه مزدور واگنر روسیه، رهبری نظامی این کشور را به دستور حمله به اردوگاه‌های این گروه و کشتن تعداد زیادی از نیروها متهم کرد.

شورش نیروهای نظامی واگنر بر علیه پوتین

رئیس گروه مزدور واگنر روسیه، رهبری نظامی این کشور را به دستور حمله به اردوگاه‌های این گروه و کشتن تعداد زیادی از نیروها متهم کرد.

به گزارش مسکو تایمز، یوگنی پریگوژین در یک بیانیه فوق‌العاده علیه وزارت دفاع، که ماه‌هاست با او درگیری علنی داشت، قول داد که فرماندهان ارشد نظامی روسیه را «متوقف» کند و از مردم عادی روسیه خواست آرامش خود را حفظ کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از "وضعیت در حال رخ دادن" در رابطه با پریگوژین آگاه است و "تمام اقدامات لازم" در حال انجام است.

خبرگزاری دولتی نووستی به نقل از کمیته ملی ضد تروریسم گزارش داد که آژانس امنیت فدرال روسیه (FSB) یک پرونده جنایی را به اتهام تحریک یک شورش مسلحانه علیه واگنر و رئیس آن تشکیل داده است.

پریگوژین در یک پیام صوتی خشمگین که توسط سخنگویانش منتشر شد، گفت: "ما آماده بودیم به وزارت دفاع امتیاز بدهیم و سلاح‌های خود را تسلیم کنیم. امروز که دیدند ما شکسته نشده‌ایم، به کمپ‌های ما حمله موشکی کردند.

 وزارت دفاع روسیه گفت که اظهارات پریگوژین "با واقعیت مطابقت ندارد" و آنها را "تحریک آمیز" خواند. این وزارتخانه افزود: «نیروهای مسلح روسیه به انجام ماموریت‌های رزمی» در اوکراین ادامه می‌دهند.

پریگوژین در پیام صوتی دیگری که در تلگرام منتشر شد، گفت: «بیشتر ارتش با اشتیاق از ما حمایت می‌کنند و پیام‌هایی می‌آید که متشکریم، بالاخره عدالت در ارتش برقرار خواهد شد.

رسانه تحقیقی iStories گزارش داد که پلیس در منطقه روستوف جنوبی، جایی که پریگوژین گفت، وزیر دفاع سرگئی شویگو در آنجا قرار دارد، در حالت آماده باش قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد ویدئو و عکس‌هایی که رسانه‌های محلی آنلاین به اشتراک گذاشته‌اند، خودروهای نظامی و پلیسی را نشان می‌دهد که در خیابان‌های پایتخت منطقه روستوف-آن-دون مستقر شده‌اند. کانال تلگرامی بازار گزارش داد که خیابان‌های روستوف-آن-دون به روی ترافیک بسته شده است.

کانال های تلگرامی Astra و VChK-OPGU به نقل از منابع نامشخص گزارش دادند که نیروهای امنیتی مسکو نیز در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند. گزارش شده است که به افسران دستور داده شده است که "در تماس بمانند و جایی نروند." رایبار، وبلاگ نویس برجسته نظامی طرفدار جنگ، گفت، با این حال، مجریان قانون روز پنجشنبه برای جستجوی "سلول‌های خوابیده اوکراینی و گروه‌های خرابکار و شناسایی" و نه در پاسخ به اظهارات پریگوژین، در حالت آماده باش شدید قرار گرفته‌اند.

چندین خبرگزاری مستقل گزارش دادند که رسانه‌های دولتی روسیه از ذکر اظهارات پریگوژین منع شده‌اند.

رسانه مستقل Vyorsyka گزارش داد که بستگان نیروهای مسلح واگنر ظاهراً به دنبال اظهارات پریگوژین عصر جمعه نتوانستند با آنها ارتباط برقرار کنند و در گروه‌های چت آنلاین نوشتند که روز قبل، آنها برای "خداحافظی" تماس گرفته بودند.

*ماجرای یک اختلاف نظر خونین

در تازه‌ترین نمونه از درگیری‌ها میان کرملین و یکی از مهمترین متحدانش، بنیانگذار گروه نظامی واگنر رهبری این کشور را به دروغگویی به مردم روسیه در مورد توجیهات حمله به اوکراین متهم کرد.

به گزارش  روزنامه گاردین، یوگنی پریگوژین، بنیان‌گذار و فرمانده گروه پیمانکار نظامی واگنر در یک ویدئوی جنجالی ۳۰ دقیقه‌ای که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، ادعاهای مسکو را مبنی بر اینکه کی‌یف قصد داشت در فوریه ۲۰۲۲ به مناطق تحت کنترل روسیه در شرق اوکراین حمله کند، رد کرد.

پریگوژین گفت: در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (تاریخ آغاز حمله روسیه به اوکراین) هیچ اتفاق عجیب‌وغریبی روی نداده بود.

رئیس گروه نظامی خصوصی واگنر گفت: وزارت دفاع روسیه در تلاش است افکار عمومی و رئیس‌جمهوری را فریب دهد و این داستان را به تصویر بکشد که گویی سطوح جنون‌آمیزی از تهاجم از طرف اوکراینی وجود داشت و آنها می‌خواستند به همراه تمامی بلوک ناتو به ما (روسیه) حمله کنند.

مدت کوتاهی پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مدعی شد که حمله مسکو طرح‌های اوکراین را برای «حمله‌ای گسترده به دونباس و سپس به کریمه» خنثی کرده است.

پریگوژین همچنین گفت که رهبری روسیه می‌توانست با مذاکره با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از جنگ جلوگیری کند.

او با بیان اینکه ولودیمیر زلنسکی در زمان روی کار آمدن، آماده مذاکره با روسیه بود، گفت که تنها لازم بود مسکو رضایت داده و با کی‌یف مذاکره کند.

پریگوژین ماه‌هاست که با مقامات ارشد نظامی روسیه بحث می‌کند و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه را مسئول شکست‌های این کشور در میدان نبرد می‌داند.

او بارها به رهبری ارشد نظامی روسیه حمله کرده و مسکو را به دلیل تلاش‌های جنگی «متزلزل» و «عدم پیشرفت قابل‌توجه» در میدان نبرد مورد انتقاد قرار داده است. علاوه بر این، رئیس واگنر علناً روایت مسکو در مورد جنگ را زیر سؤال برده و بیشتر به شکست‌های ارتش روسیه در اوکراین پرداخته است.

وزارت دفاع روسیه در ۱۰ ژوئن اعلام کرد که «تشکیلات داوطلب» مانند گروه واگنر باید با ارتش روسیه قراردادهای رسمی امضا کنند؛ انگلیس مدعی شد که پریگوژین عضویت سربازانش در ارتش روسیه را «شرم‌آور» خوانده و از این دستور سر باز زده است.

وزارت دفاع انگلیس اخیراً در گزارشی اظهار کرده بود که اگرچه پریگوژین به طور مشخص رهبری نظامی روسیه را مورد «انتقاد شدید» قرار داده، اما تا به امروز هنوز فرامین شخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را زیر پا نگذاشته است. بااین‌حال، انگلیس مدعی شده بود که با فرارسیدن مهلت امضای قرارداد رسمی سربازان مستقل با ارتش روسیه، احتمالاً شاهد یک «نقطه کلیدی» در این درگیری‌ها خواهیم بود.

بااین‌حال، به نظر می‌رسید که این اظهارات اخیر پریگوژین از وخامت شدید اوضاع خبر دهد، زیرا این جنگ‌سالار مستقیماً با منطق پوتین برای پیشبرد جنگ اوکراین به مخالفت برخاسته است.

پریگوژین در ویدیویی که امروز در کانال تلگرامی خود منتشر کرد گفت: جنگ برای چه بود؟ شویگو به جنگ نیاز داشت تا یک مدال قهرمانی دریافت کند... طایفه الیگارشی که بر روسیه حکومت می‌کند به جنگ نیاز داشت.

فرمانده واگنر رهبری روسیه را «فرومایه» خواند و گفت: آن‌ها با خود گفتند که اشکال ندارد، ما چند هزار مرد روس دیگر را گوشت دم توپ می‌کنیم؛ آن‌ها می‌میرند، اما ما به خواسته‌مان می‌رسیم.

گرچه او مراقب بود تا مستقیماً به رئیس‌جمهوری روسیه حمله نکند، اما در اظهاراتش چندین تصمیم پوتین را زیر سؤال برد، از جمله تصمیم کرملین برای مبادله بیش از ۱۰۰ اسیر اوکراینی با ویکتور مدودچوک، متحد نزدیک پوتین.

علاوه بر این، پریگوژین از رئیس‌جمهوری روسیه به دلیل «تداوم انزوای خود» انتقاد کرد و گفت: ما هنوز در کشور خود انزوا داریم و بنابراین هیچ یک از تصمیم‌گیرندگان هنوز با ژنرال‌های نظامی دیدار مستقیم نداشته و درباره نحوه پیروزی در جنگ صحبت نکرده‌اند. هرچه بوده پای تلفن انجام شده است.

پریگوژین که نیروهایش از باخموت عقب‌نشینی کرده‌اند، به تلاش‌های جنگی فعلی روسیه در مواجهه با ضدحمله اوکراین انتقاداتی وارد کرد و در مخالفتی آشکار با اظهارات ولادیمیر پوتین مبنی بر اینکه مسکو ضدحملات کی‌یف را دفع کرده، رهبری نظامی روسیه را به دروغگویی به مردم این کشور درباره مقیاس تلفات جنگ متهم کرد.

او مدعی شد: ارتش روسیه در حال عقب‌نشینی از همه جهات است و خون‌های زیادی ریخته می‌شود... آنچه به ما می‌گویند عمیق‌ترین فریب است.

فرمانده واگنر همچنین مدعی شد که وزارت دفاع روسیه به مواضع این گروه پیمانکار نظامی حمله موشکی انجام داده و تعدادی از سربازان این گروه کشته شده‌اند.

او تهدید به انتقام کرد و گفت: شورای فرماندهان واگنر تصمیم گرفته که شرارت رهبری نظامی روسیه باید متوقف شود.

پریگوژین گفت: آنهایی که امروز سربازان ما را نابود کرده و جان ده‌ها هزار سربازان روسی را گرفتند، مجازات خواهند شد.

او خواستار آن شد که کسی در برابرش مقاومت نکند و گفت: هر کسی که مقاومت کند، ما او را یک خطر قلمداد کرده و فوراً نابودش می‌کنیم؛ از جمله (نیروهای حاضر در ) ایست‌های بازرسی و همچنین هر تحرک هوایی که بالای سرمان ببینیم.

پریگوژین ادامه داد: ما 25 هزار جنگجو هستیم و می‌خواهیم بفهمیم که چرا هرج و مرج در روسیه جریان دارد. هر کسی که می‌خواهد باید به ما بپیوندد. ما باید به این آشفتگی پایان دهیم.

هنوز مشخص نیست که دقیقاً اهداف پریگوژین چیست و آیا تهدیدهای او متوجه کرملین است یا خیر،  اما او در پیامی صوتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد گفت: این یک کودتای نظامی نیست، بلکه یک راهپیمایی عدالت است. اقدامات ما به هیچ وجه اختلالی در کار نیروهای مسلح ایجاد نخواهد کرد.

برچسب ها: گروه واگنر ، روسیه ، پوتین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار