کد خبر: ۲۲۵۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
زیردریایی تایتان متعلق به شرکت اوشن گیت که پنج سرنشین را برای بازدید از لاشه‌ی به‌جا مانده از کشتی معروف تایتانیک، به عمق اقیانوس اطلس شمالی برده بود، بر اثر نقص فنی نابود شد و تمام پنج سرنشین آن کشته شدند. این حادثه حواشی زیادی داشت؛ از انتقاد به ناسا که در ساخت آن همکاری کرده بود، تا پیش‌بینی این حادثه توسط سیمپسون‌ها در ۱۷ سال پیش تا انتقاد نسبت به تبعیض رسانه‌ای میان غرق شدن این زیردریایی کوچک پنج‌نفره و غرق شدن کشتی پناهجویان هفتصدنفره در ساحل یونان.

نفرین تایتانیک دامن زیردریایی تایتان را گرفت

ایسناپلاس: از زمان غرق شدن کشتی عظیم‌الجثه تایتانیک در سال ۱۹۸۵، تاکنون کارشناسان و بازدیدکنندگان بسیاری با استفاده از زیردریایی‌های کوچک به محل غرق شدن تایتانیک رفته‌اند و از آن بازدید کرده‌اند.

در آخرین مورد، یک زیردریایی کوچک تفریحی به نام تایتان متعلق به شرکت اوشن گیت (OceanGate) که پنج نفر را برای بازدید از بقایای تایتانیک، به محل غرق شدن این کشتی برده بود، دچار نقص فنی و حادثه‌ی «درون پاشی» شدیدی شد. این حادثه‌ی درون‌پاشی به قدری شدید بود که مسافران و خدمه‌ی این زیردریایی ناپدید شدند و از زیردریایی تایتان نیز جز چند قطعه، اثری باقی نمانده است اما ماجرا چه بوده است؟

زیردریایی تایتان؛ عمق‌پیمایی با تکنولوژی ناسا که از هم پاشید

زیردریایی که ۵ مسافر را برای دیدن بقایای کشتی غرق شده‌ی تایتانیک، به عمق تقریبا چهار هزار متری اقیانوس اطلس شمالی برد تایتان نام داشت. سفر با این زیردریایی ۶.۷ متری که ابعادی در حد و اندازه‌ی یک مینی ون داشت، برای هرکدام از سرنشینان، ۲۵۰ هزار دلار هزینه در بر داشت.

برخی از کارشناسان اعلام کرده بودند که سفر با زیردریایی تایتان به دلیل اینکه برخی از استانداردسازی‌ها و تدابیر ایمنی در ساخت آن رعایت نشده بود، کار خطرناکی است. البته خطرات این سفر دریایی عمیق، پیش از عزیمت به مسافران اعلام شده بود و آن‌ها چندین برگه رضایت امضا کرده بودند. در این برگه‌ها، سه‌بار به کلمه مرگ اشاره شده بود.

زیردریایی که برای دیدن «تایتانیک» رفت غرق شد!/تراژدی‌های تایتانیک تمامی نداردزیردریایی تایتان

 

همکاری ناسا با اوشن‌گیت برای ساخت زیردریایی تایتان

براساس گزارش‌ها، آژانس فضایی ناسا با شرکت اوشن گیت در ساخت زیردریایی تایتان همکاری‌ داشته است. این قرداد همکاری در سال ۲۰۲۰ انجام شد و در بیانیه‌ی مطبوعاتی آن اعلام شده بود که «قرارداد همکاری میان اوشن گیت و آژانس فضایی ناسا، نمونه‌ای از یک همکاری عالی برای بازگرداندن فناوری‌های فضایی به زمین است.»

 براساس این همکاری، ساخت فیبر کربن و قطعات تیتانیومی زیردریایی تایتان برعهده‌ی آژانس فضایی ناسا بوده است. هدف از این همکاری این بوده که مهندسان ناسا بتوانند عملکرد فیبر کربن و تیتانیوم را در محیط‌های پرفشاری مانند اقیانوس‌ها آزمایش کنند.

حتی استارلینک؛ شرکت ارائه‌دهنده‌ی اینترنت ماهواره‌ای متعلق به ایلان ماسک هم همکاری‌هایی با شرکت اوشن گیت برای نصب تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای در زیردریایی تایتان انجام داده بود.

 

زیردریایی که برای دیدن «تایتانیک» رفت غرق شد!/تراژدی‌های تایتانیک تمامی نداردنمایی از داخل زیردریایی تایتان

هدایت تایتان با کنترلر بازی ۴۰ دلاری!

هدایت زیردریایی تایتان با استفاده از کنترلر گیم مدل F۷۱۰ ساخت شرکت لاجیتک انجام می‌شد که سال ۲۰۱۰ به بازار آمده و تنها ۴۰ دلار قیمت دارد! برخی از کارشناسان معتقدند که استفاده از این کنترلر ارزان‌قیمت بازی که برای هدایت یک زیردریایی گران‌قیمت طراحی نشده بود، کاملاً مخاطره‌آمیز بوده است.

زیردریایی که برای دیدن «تایتانیک» رفت غرق شد!/تراژدی‌های تایتانیک تمامی نداردهدایت زیردریایی تایتان با یک کنترلر بازی ۴۰ دلاری انجام می‌شد

البته استفاده از کنترلرهای بازی برای هدایت وسیله‌های گران‌قیمت پیش از این هم سابقه داشته است. برای مثال ارتش آمریکا هم از کنترلرهای ایکس‌باکس برای هدایت ربات‌های خنثی‌کننده‌ی بمب و همچنین هدایت‌های برخی از زیردریایی‌های سبک‌ استفاده می‌کند.

زیردریایی تایتان چگونه غرق شد؟

تقریباً یک ساعت و ۴۵ دقیقه از آغاز سفر تایتان به عمق دریا گذشته بود که کشتی هدایت‌کننده‌ی تایتان اعلام کرد ارتباط با زیردریایی تایتان را از دست داده است. قطعات یافت شده از بقایای زیردریایی تایتان نشان می‌دهد که این زیردریایی دچار نشت آب شده و سپس دچار حادثه‌ی «درون پاشی» شدیدی شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که زیردریایی تایتان در زمانی که دچار نقص فنی شده، در عمق ۳ هزار و هشتصد متری اقیانوس قرار داشته است.

براثر این حادثه‌ی درون‌پاشی، زیردریایی تایتان ابتدا به درون مچاله شده و سپس از هم پاشیده و خرد شده است.تمام سرنشینان تایتان بر اثر این حادثه، جان خود را از دست داده و به نوعی ناپدید شده‌اند و زیردریایی هم از پاشیده شده است.

حادثه‌ی درون‌پاشی یا Implosion درست برعکس انفجار یا Explosion است. در پدیده‌ی انفجار، فشار از درون باعث انفجار جسم به سمت خارج می‌شود اما در حادثه‌ی درون‌پاشی، فشار زیاد بیرونی، باعث مچاله شدن جسم به سمت داخل و در نهایت ازهم پاشیده شدن و مچاله شدن می‌شود.

به‌طور دقیق‌، هر جسمی که در عمق ۳۸۰۰ متری اقیانوس قرار بگیرد، فشاری حدود چهارصد کیلوگرم بر هر سانتی‌متر مربع تحمل می‌کند که ۳۹۰ بار بیشتر از فشار سطح آب است!

برای اینکه بتوانیم چنین فشاری را درک کنیم، کافی‌است تصور کنیم که این فشار ۲۰۰ برابر بیشتر از فشار هوای داخل لاستیک خودروهاست. برای تحمل چنین فشاری، دیواره‌ها و بدنه‌ی زیردریایی تایتان از قطعاتی از جنس فیبر کربن و تیتانیوم با درجه‌ی استاندارد فضاپیماها ساخته شده بودند.

سرنشینان زیردریایی تایتان چه کسانی بودند؟

شرکت اوشن گیت که مالک زیردریایی تایتان و مجری برگزاری این سفر تفریحی بوده، اعلام کرده که زیردریایی تایتان پنج سرنشین داشته است. شرکت اوشن‌گیت پس از مشخص شدن نابود شدن این زیردریایی، به خانواده‌های جان‌باختگان تسلیت گفته و از این که نتیجه‌ی جست‌وجوها به «بدترین سناریوی ممکن» ختم شده، ابراز تأسف کرده است.

لیست سرنشینان زیردریایی تایتان:

- استاکتون راش، ۶۱ ساله و مدیر اجرایی و از بنیان‌گذاران کمپانی اوشن گیت که مسئولیت اجرای این تور تفریحی را برعهده داشته است.

- شاهزاده داوود؛ تاجر ۳۸ ساله بریتانیایی پاکستانی‌تبار به همراه سلیمان، پسر ۱۹ ساله‌اش. داوود یکی از ثروتمندترین پاکستانی‌تبارهای انگلیس بود.

- پل هنری نارژئوله؛ ۷۷ ساله و ناخدای سابق نیروی دریایی فرانسه. او علاقه‌ی زیادی به تحقیق درخصوص بقایای کشتی تایتانیک داشت و عضو تیم اکتشافی بود که برای نخستین‌بار در سال ۱۹۸۷ از لاشه‌ی کشتی تایتانیک دیدن کردند.

- همیش هاردینگ، تاجر و ماجراجوی ۵۸ ساله‌ انگلیسی و دارنده‌ی سه رکورد جهانی گینس. او ساکن امارات متحده‌ی عربی بوده و پیش از این تجربه‌ی سفر به فضا را داشت و بارها به قطب جنوب هم سفر کرده بود.

تجهیزات محرمانه نیروی دریایی آمریکا صدای انفجار را شنیده بود

پس از اعلام رسمی وقوع حادثه برای زیردریایی تایتان، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که تقریباً ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه پس از عزیمت تایتان به عمق اقیانوس اطلس شمالی و دقایقی پس از قطع ارتباط تایتان با کشتی مادر، صداهایی مشابه انفجار را ثبت کرده است.

نیویورک تایمز اولین رسانه‌ای بود که به نقل از دو مقام ارشد نظامی نیروی دریایی آمریکا، گزارش داد که نیروی دریایی ایالات متحده با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از یک شبکه‌ی محرمانه‌ی اطلاعاتی، متوجه رخداد حادثه برای زیردریایی تایتان شده‌ است. بنابر گزارش نیویورک تایمز، این شبکه‌ی محرمانه با استفاده از سنسورهایی که برای ردیابی زیردریایی‌های دشمن توسعه داده شده‌اند، یک «حادثه‌ی منطبق با انفجار یا درون‌پاشی» را درست چند دقیقه پس از قطع شدن ارتباط تایتان با کشتی هدایت‌کننده‌اش، ثبت و شناسایی کرده‌اند.

تلاش‌ها برای پیدا کردن بقایای تایتان به‌کجا رسید؟

گارد ساحلی آمریکا اعلام کرده که تاکنون توانسته پنج قطعه‌ی بزرگ از بقایای زیردریایی تایتان را  در اعماق آب‌های اقیانوس اطلس شمالی پیدا کند.

جان مائوگر، دریادار نیروی دریایی آمریکا در این رابطه به خبرنگاران گفته «کشتی جست‌وجوگر هورایزن آرتیک متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده توانسته بخش‌هایی از دماغه و اجزای دیگری از لاشه‌ی زیردریایی تایتان را پیدا کند.»

بنابر اظهارات مائوگر، گارد ساحلی آمریکا هم پس از مشاهده‌ی اجزای متلاشی شده‌ی زیردریایی تایتان، بر وقوع حادثه‌ی درون‌پاشی برای این زیردریایی، تأکید کرده‌ است.

پیش‌بینی نابود شدن تایتان در انیمیشن سیمپسون‌ها!

پس از وقوع حادثه برای زیردریایی تایتان و کشته شدن سرنشینانش، سر و کله‌ی طرفداران انیمیشن سیمپسون‌ها هم پیدا شد و با بازنشر ویدیویی از این انیمیشن، مدعی شده‌اند که فرجام این زیردریایی، ۱۷ سال پیش در این انیمیشن پیش‌بینی شده بود. در این ویدیو، شخصیت اصلی داستان برای بازدید از لاشه‌ی تایتانیک، سوار بر وسیله‌ای مانند زیردریایی، به اعماق آب می‌رود و دچار نقص فنی و کمبود اکسیژن می‌شود. البته در این انیمیشن، شخصیت اصلی نجات می‌یابد و به سرانجام سرنشینان زیردریایی تایتان دچار نمی‌شود.

 

زیردریایی که برای دیدن «تایتانیک» رفت غرق شد!/تراژدی‌های تایتانیک تمامی نداردنمایی از انیمیشن سیمپسون‌ها

تبعیض رسانه‌ای؛ وقتی خون پنج ثروتمند، رنگین‌تر از هفتصد پناهجوی بی‌نام و نشان است

 از زمان اعلام سفر زیردریایی تایتان به عمق آب‌های اقیانوس اطلس و ناپدید شدن آن در همان روز، بسیاری از رسانه‌ها وقایع مربوط به ناپدید شدن این زیردریایی کوچک که تنها حامل پنج نفر بود را پوشش خبری وسیعی دادند و توجه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به این حادثه جلب شد.

تقریباً چند روز پس از با غرق شدن زیردریایی تایتان، یک کشتی ماهیگیری حامل بیش از ۷۰۰ نفر پناهجو که ظاهرا از بندری در لیبی، عازم سواحل ایتالیا بود، در نزدیکی ساحل جنوبی یونان واژگون و سپس غرق شد.

بازماندگان این کشتی، شمار مسافران را تقریبا ۷۵۰ نفر ارزیابی کرده‌اند که اکثرا پناهجو و افرادی بی‌نام و نشان بوده‌اند. همچنین گزارش‌هایی از حضور دست‌کم ۱۰۰ کودک در انبار این کشتی منتشر شده است. تا روز جمعه، تنها ۱۰۴ نفر نجات پیدا کردند و امید چندانی به نجات باقی مسافران این کشتی وجود ندارد.

یونان در پی غرق شدن این کشتی، این حادثه را «بدترین فاجعه پناهجویان در دریای مدیترانه تاکنون» اعلام کرده و چند راهپیمایی اعتراضی در یونان و برخی از کشورهای دیگر درپی وقوع این حادثه برگزار شده است.

همزمان شدن تقریبی غرق شدن کشتی پرمسافر مهاجران در ساحل یونان و ناپدید شدن زیردریایی پنج‌نفره‌ی تایتان و تبعیض شدید رسانه‌ها در نوع پوشش خبری این دو حادثه، باعث واکنش بسیاری از کاربران فضای مجازی شده است.

در همین رابطه، یک طرح کارتونی در فضای مجازی وایرال شده که نشان می‌دهد کشتی پناهجویان دچار حادثه شده و کمک چندانی برای نجات آن‌ها انجام نمی‌شود و یک زیردریایی با تنها ۵ نفر سرنشین که از افراد ثروتمند جامعه بودند، وقتی دچار حادثه می‌شود تمام امکانات دریایی و هوایی برای پیدا کردن بقای این زیردریایی گران‌قیمت و مسافران ثروتمندش بسیج شده‌اند.

 

زیردریایی که برای دیدن «تایتانیک» رفت غرق شد!/تراژدی‌های تایتانیک تمامی ندارد

 

باراک اوباما: تبعیض رسانه‌ای میان پناهجویان و زیردریایی تایتان «نابرابری زشت» است

باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با اشاره به تبعیض رسانه‌ای در پوشش دادن خبر غرق شدن کشتی حامل پناهجویان فقیر و زیردریایی تایتان، از برخورد دوگانه رسانه‌ها انتقاد کرد. اوباما در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان چنین برخوردی را «نابرابری زشت» خواند و گفت که این نابرابری نشان‌دهنده‌ی آن است که تفاوت زیادی بین اهمیت زندگی انسان‌ها ایجاد شده و این امر به دموکراسی آسیب می‌زند.

زیردریایی که برای دیدن «تایتانیک» رفت غرق شد!/تراژدی‌های تایتانیک تمامی ندارد

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار