کد خبر: ۲۲۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
یک کارشناس مسکن گفت: بر مبنای نتایج یک بررسی علمی، با ثبت 5000 آگهی کاذب در یکی از سکوهای فروش اینترنتی، می‌توان قیمت مسکن در یک منطقه تهران را 25 درصد افزایش داد و این نشان می‌دهد این سکوهای اینترنتی چه میزان در رشد کاذب قیمت مسکن اثرگذارند.

فرهاد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح ساماندهی سکوهای فروش برخط در فضای مجازی اظهار داشت: نتایج یک بررسی نشان می‌دهد، بستر سکوهای فروش برخط به جولانگاه دلالان مسکن تبدیل شده‌اند و بخش عمده‌ای از آگهی‌ها بر مبنای اطلاعات غلط هستند.

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه قیمت‌سازی فقط یکی از تخلفات صورت گرفته در بستر سکوهای فروش برخط است، گفت: شما با حجم قابل توجهی آگهی در این سکوها مواجه هستید که بر مبنای اطلاعات غلط بنا نهاده شده است، برای مثال ممکن است، ملک آگهی شده در این فضا اصلا وجود خارجی نداشته باشد.

* 55 درصد آگهی‌های مسکن در فضای مجازی بر مبنای اطلاعات غلط است

وی افزود: بر اساس نتایج یک بررسی علمی، 55 درصد از آگهی‌های ثبت شده در سکوهای فروش برخط در زمینه ملک بر مبنای اطلاعات غلط بنا نهاده شده‌اند.

صادقی با اشاره به دلیل وجود آگهی‌های غلط در سکوهای فروش بر خط بیان کرد: این بررسی علمی نشان می‌دهد، با ثبت 5000 آگهی کاذب در یکی از این سکوها، می‌توان قیمت مسکن در یک منطقه تهران را 25 درصد افزایش داد و دلالان مسکن با سواستفاده از فضای نابه‌سامان این پلتفرم‌ها با ثبت آگهی برای ملکی که اساسا وجود خارجی ندارد، قیمت‌سازی می‌کنند.

این کارشناس حوزه مسکن تاکید کرد: راهکار ساماندهی سکوهای فروش برخط اتصال این سکوها به بانک‌های اطلاعاتی حاکمیت است تا اساسا امکان ثبت ملک بدون وجود خارجی منتفی شده و همچنین صاحب‌خانه قادر به آگهی کردن مسکن خود باشد.

* رئیس‌جمهور به مسئله سکوهای فروش برخط ورود کرد

وی ادامه داد: این مسئله یعنی ساماندهی سکوهای فروش برخط صورت جلسه هفتم شورای عالی مسکن است و رئیس‌جمهور هم بر آن تاکید کرده اما تاکنون شاهد اقدام نتیجه‌دار در این زمینه نبوده‌ایم.

صادقی گفت: با راه‌اندازی سامانه معاملات املاک و مستغلات، برای قرارداد اجاره نیازی به مراجعه به بنگاه نیست و اگر فضای سکوها هم ساماندهی شود، شاهد تکمیل پازل معاملات شخص به شخص در کشور خواهیم بود.

این کارشناس حوزه مسکن تاکید کرد: دولت قبل برای ساماندهی این سکوها نسبت به حذف قیمت اقدام می‌کرد اما این راهکار نمی‌تواند نتایج مطلوبی داشته باشد و باید راهکارهای بروز را در دستور کار قرار داد.

پایان پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار