کد خبر: ۲۲۵۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
اخبار مسمومیت‌های الکلی این روزها به‌یکی از تیترهای اصلی فضای رسانه‌ای کشور تبدیل شده است، نخستین مسمومیت الکلی در روزهای اخیر، ۲۶ خرداد ماه سال جاری بود که ابتدا به نقل از منابع آگاه در رسانه‌ها دست به دست می‌شد و سرانجام رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز به صورت رسمی آن را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، مصرف بی‌رویه و سریع الکل می‌تواند بر تنفس، ضربان قلب، دمای بدن و رفلکس بلع فرد تاثیر گذاشته و همین‌طور منتهی به کما و مرگ شود. مسمومیت با الکل همچنین می‌تواند زمانی رخ دهد که بزرگسالان یا خردسالان به طور تصادفی یا عمدی محصولات غیر غذایی حاوی الکل را مصرف کنند.

البرز؛ جزو نخستین استان‌های بود که در روزهای اخیر خبر از مسمومیت‌های زنجیری الکلی داد! در ابتدایی ترین آمار رسمی اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز ۱۰ نفر به واسطه مشروبات مسموم جان خود را از دست دادند و ۹۶ نفر نیز طی ۲۴ ساعت به مراکز درمانی مراجعه کردند.

در روزهای ابتدایی شنیده‌های حاکی از این بود مشروبات الکلی مسموم در یک میهمانی شبانه در حوالی کرج توزیع شده و اغلب مسمومیت‌ها مربوط به یک میهمانی مشترک است، که در ادامه روند پاسخ‌های متعددی در این خصوص داده شد. برخی از مسؤولان این مسمومیت را حاصل یک میهمانی مشترک دانسته و برخی دیگر این مسئله را تکذیب کردند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، از جمله مشکلات مراجعین مسائل گوارشی، سرگیجه و تاری دید بوده است که به واسطه درصد بالای متانول در مشروبات الکلی این امر را رقم زده است.

این روند در روزهای گذشته ادامه دار بود و شمار مسمومیت‌های الکلی به صورت روزانه افزایش می‌یافت، همین مهم منجر شد تا دستگاه قضایی به صورت جدی پای کار بیاید و در این خصوص تشکیل پرونده انجام شود.

حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز، در این خصوص اعلام کرد: در پی مرگ و مسمومیت چندین نفر پس از مصرف مشروبات الکلی پرونده قضایی در این رابطه تشکیل شده است.

هریکندی گفت: برای شناسایی افرادی که این مشروبات الکلی را توزیع کرده‌اند دستورات لازم صادر شده و پرونده قضائی تشکیل شده است.

آمار فوتی های مصرف الکل مسموم در استان البرز به ۱۴ نفر رسیده بود که نیروی انتظامی خبر از دستگیری توزیع کننده داد و گفت: در این پرونده ۶ نفر دستگیر شدند.

وی در این خصوص اعلام کرده است که بنا به اعتراف متهمان این پروند تولید مشروبات در یک کارخانه متروکه در اشتهارد بوده است.

گفتنی است؛ صاحب کارخانه مذکور با ادعای تهیه محصولات آرایشی اقدام به اخذ الکل سهمیه‌ای می‌کرده است؛ این شخص با سوء استفاده از خلا‌های قانونی و نبود نظارت کافی، مبادرت به فروش غیرقانونی و خارج از شبکه الکل‌های واگذار شده می‌کرده است.

مجموعه نیروی انتظامی استان البرز ضمن پلمب این کارخانه، حین دستگیر متهمین ۶ هزار پانصد لیتر مشروبات الکلی نیز کشف و ضبط کرد.

روند درمانی مسمومین الکلی به جدیت پیگیری و دنبال می‌شود

شهرام صیادی، رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز، طی خبری از شهروندانی که به عمدی و یا سهوی الکل مصرف کردند درخواست کرد که در صورت بروز علائم مسمومیت به مراکز درمان مراجعه کنند.

 به گفته وی تاخیر در مراجعه ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای مسمومان داشته باشد؛ افراد دارای علایم مسمومیت ناشی از متانول بدون هیچ نگرانی و استرس از موضوعات دیگر به مراکز درمانی مراجعه کنند تا از آسیب‌های جدی جلوگیری کنند. 

اطلاع رسانی به موقع درخصوص مسمومیت‌های الکلی به نجات جان افراد کمک کرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز در بخش دیگری با تاکید بر اطلاع رسانی به موقع مسمومیت با متانول اظهار کرد: اطلاع رسانی به موقع باعث شد بسیاری از افراد دارای علایم شدید و خفیف و حتی بدون علامت فورا به مراکز درمانی مراجعه کنند و با درمان به موقع عوارض و مرگ و میر ناشی از آن کاهش یابد.

تلاش‌های ناکام برای سیاه‌نمایی

گفتنی است در همین میان که رسانه‌های داخلی و مسؤولان ذیربط تمام سعی خود را برای رفع چالش پیش آمده به کار گرفته بودند، رسانه‌های معاند سعی بر سیاه نمایی و بی مسؤولیت جلوه دادن مدیران داشتند.

یکی از این شبکه‌های معاند سعی داشت طی مصاحبه با کارشناسان و پزشکان که برخی از آن‌ها نیز صحت و سقم علم و آگاهیشان مشخص نیست اقدام به جو سازی کرده و افکار عمومی را خدشه دار کند.

دستگیری یکی از عاملین اصلی توزیع مشروبات الکلی

اما مسؤولان استان بدون توجه به این جو رسانه‌ای که از سوی معاندین شکل گرفته بود به انجام شرح وظایف خود پرداختند و سرانجام رییس دادگستری استان البرز خبر داد یکی از اصلی ترین عوامل ساخت و توزیع این مشروبات الکلی دستگیر شده است.

گفتنی است آخرین آمار اعلامی در این پرونده بنا به گفته رییس کل دادگستری استان البرز خبر از دستگیری ۹ متهم، فوت ۱۷ البرزی و مراجعه ۱۹۱ بیمار می‌دهد.

صدور‌ کیفرخواست برای پرونده مشروبات الکلی در البرز

شایان ذکر است همزمان با پنجمین روز از هفته قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین مصدق، معاون اول قوه قضاییه، طی سفر سرزده به استان البرز، با اشاره به تلاش شبانه روزی همکاران قضایی در دادگستری کل استان البرز در خصوص پرونده مشروبات الکی اشاره کرد و گفت: یکی از متهمان در حال حاضر متواری است و به دنبال دستگیری این متهم هستیم.

وی افزود: با قید فوریت پرونده به نتیجه خواهد رسید و کیفرخواست آن صادر خواهد شد و متهمان برای محاکمه به دادگاه خواهند رفت.

نکات پایانی

در مرحله اول نباید فراموش کنیم مصرف مشروبات الکلی که در دین مبین اسلام حرام اعلام شده است، طبق نظریه کارشناسی پزشکان برای بدن عوارض و مشکلات متعددی در پی دارد. 

کوری و نارسایی کلیه از جمله عوارض مصرف الکل مسموم است؛ احتمال می‌رود عوارض ناشی از مصرف الکل فرد را به کام مرگ هم بکشاند. 

این در حالی است که حتی اگر مصرف کنندگان به دام مشروبات الکلی مسموم هم نی‌افتند، باز هم با مشکلات و عوارض جانی که نخستین آن بروز مشکل در کبد افراد است مواجه شوند.

از این رو توصیه اکید می‌شود جوانان با توجه به وضعیت امروز جامعه و وجود مشروبات الکلی تقلبی از استفاده پرهیز کنند تا در دنیا و عاقبت موجب پشیمانی نشوند.

مسئله دومی که در این چالش حائز اهمیت است ایفای نقش رسانه‌های داخلی و پیروزی در جنگ رسانه‌ای که به واسطه روایت اول بودن میسر شد؛ در حالی که اگر اطلاع رسانی درست و دقیق از همان لحظات ابتدایی اتفاق نمی‌افتاد می‌توانست به بهانه‌ای برای رسانه‌های معاند تبدیل شود تا با سیاه‌نمایی و تحریف واقعیت مسئله را به شکل دیگری بیان کنند.

موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد درگیری استان‌های دیگر با مسئله مسمومیت‌های الکلی است که بنظر می‌رسد به واسطه صدور کیفرخواست دستگاه قضا و دستگیری یکی از عوامل اصلی، در صورت مربوط بودن این مسمومیت‌های سریالی به عوامل توزیع کننده در استان البرز، از ادامه این روند ناخوشایند در روزهای نه‌چندان دور جلوگیری کرد.

پایان پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار