کد خبر: ۲۲۵۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده در عربستان، گوشت‌های قربانی در حج امسال به ۳۴ کشور فقیر ارسال می‌شود.

گوشت‌های قربانی حج امسال به ۳۴ کشور فقیر ارسال می‌شود

«سیدعباس حسینی» در همایش ذابحان ایرانی در مکه مکرمه افزود: ۴۰ درصد از گوشت گوسفندان قربانی در روز عید سعید قربان نیز در اختیار فقرا و نیازمندان عربستانی قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: مطابق احکام شرعی، هر حاجی باید در روز عید قربان، یک گوسفند نر قربانی کند و به تعداد تمامی زائران ایرانی، گوسفند‌های موردنظر پیش بینی و خریداری شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: ۶۵ نفر ذابح (قصاب) از کشورمان در روز عید قربان، کار قربانی کردن گوسفند حجاج ایرانی را در قالب «طرح قربانی» انجام می‌دهند.

وی گفت: همه مقدمات و برنامه ریزی‌ها برای طرح قربانی اندیشیده شده است و ۷۲ خط ذبح در عید سعید قربان برای زائران ایرانی در مکه مکرمه فعالیت خواهند کرد.

حسینی افزود: فرایند ذبح در خطوط یادشده توسط ۶۵ ذابح ایرانی و در ۳ کشتارگاه انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ذابحان کشورمان در کشتارگاه‌های معیصم، مکانیزه آبی و مکانیزه قرمز حضور خواهند داشت، تصریح کرد: ظرفیت کلی این کشتارگاه‌ها ۷۲ خط ذبح است که ۴۰ خط مربوط به کشتارگاه معیصم و ۳۲ خط هم مربوط به کشتارگاه‌های مکانیزه به استعداد هر خط ۸۰۰ قربانی است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: زمان ذبح پس از نماز عید سعید قربان (حدود ساعت ۷ صبح) تا غروب آفتاب خواهد بود و ذابحان به نیابت از حاجیان و با رعایت اصول و احکام شرعی، کار ذبح را انجام خواهند داد.

حسینی قیمت هر راس گوسفند را که حجاج قربانی می‌کنند، ۷۲۰ ریال سعودی اعلام کرد.

گفتنی است؛ امسال در مجموع ۸۷ هزار و ۵۴۱ زائر ایرانی در مناسک حج تمتع شرکت می‌کنند. شمار کل زائران مسلمان از کشور‌های مختلف در حج سال جاری دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام شده است. مهمترین مرحله حج تمتع، ایام تشریق است که از روز هشتم ذی الحجه (ششم تیر) آغاز شده و تا سیزدهم ذی الحجه (یازدهم تیر) ادامه می‌یابد.

این ایام به دلیل انجام اعمالی نظیر بیتوته، پیاده روی طولانی و رمی جمرات (سنگ زدن به شیطان)، حلق و تقصیر (تراشیدن و کوتاه کردن مو) و قربانی کردن گوسفند در مشاعر مقدسه (عرفات، مشعر و منا) در هوای داغ عربستان با ازدحام شدید جمعیت در فضایی محدود، مهمترین و دشوارترین مرحله مناسک حج تمتع به شمار می‌رود. امسال عید قربان در عربستان روز چهارشنبه و در ایران، روز پنجشنبه هفته جاری اعلام شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار