کد خبر: ۲۲۵۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
عضو شورای شهر تهران گفت: : لایحه فرونشست زمین در اسفند سال قبل تصویب شد و در هفته های اخیر نیز ایرادات بخش حقوقی و شکلی برطرف و روز شنبه هفته جاری به مجلس ارسال شد.

به گزارش فارس، مهدی پیرهادی در یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش بازدید از منطقه ۱۸ با بیان اینکه این منطقه هفت ناحیه، ۱۸ محله و ۸۸ کیلومتر وسعت دارد، اظهار کرد: ۱۳۰ هزار شهروند در این منطقه سکونت دارند و منطقه به شدت قابلیت توسعه جمعیتی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات منطقه حریم گسترده آن است، خاطرنشان کرد: شهردار منطقه تلاش بسیار خوبی در تخریب ساخت و ساز غیر مجاز واقع در حریم منطقه انجام داده که بسیار ارزشمند است و اجازه داده نشده که تخلفات گسترده شود اما آنچه اهمیت دارد این است که مرز حریم برخی مناطق مشخص نیست و استانداری باید نسبت به این موضوع اقدام کند.

پیرهادی با تأکید بر اینکه نامه ای برای تعیین حریم از سوی شورا به استانداری ارسال خواهیم کرد، یادآور شد: بازرسی کل کشور می تواند در تعیین تکلیف حریم مناطق اثرگذار باشد و دستگاه های مربوطه را ملزم به تعیین حریم کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به چالش های کارگاه ها و صنایع مزاحم این منطقه، تصریح کرد: باید نسبت به برطرف کردن آلودگی های محیط زیستی و صوتی این کارگاه ها به ویژه در بازار آهن شادآباد اقدام شود. وضعیت ایمنی این بازار نیز مناسب نیست و شرایط به گونه ای است که بازار معضلات جدی را برای ساکنان منطقه ایجاد کرده است.

وی به وجود شن چاله ها در این منطقه اشاره کرد و افزود: با توجه به نزدیکی شن چاله ها به منطقه مسکونی و عمق ۹۰ متری برخی شن چاله ها، وضعیت بسیار نامناسبی را شاهد هستیم و وسعت آن زیاد است که در مواقع بحرانی همچون زلزله خطرآفرین خواهد بود؛ لذا درخواست می شود با توجه به انجام ۵۰ درصد از اقدامات حقوقی در این زمینه، شهرداری منطقه گزارشی را در این محور ارائه دهد.

پیرهادی با بیان اینکه عبور خط راه آهن تهران- اهواز آلودگی های صوتی، زیست محیطی و عدم ایمنی را به دنبال داشته است، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی باید در این زمینه تعیین تکلیف کند و مشکل عبور ریل راه آهن در منطقه مسکونی رفع شود.

وی با اعلام اینکه منطقه به ۲۵۰ اتوبوس نیاز دارد اما تعداد اتوبوس های آن ۷۹ دستگاه است، یادآور شد: منطقه از سایر مدهای حمل و نقلی نیز محروم است و تنها چند ایستگاه مترو در حاشیه منطقه ۱۸ احداث شده و انتظار داریم که شهردای تهران مناطق جنوبی را در اولویت توسعه حمل و نقل قرار دهد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: ۶ ساختمان بحرانی در منطقه داریم که باید از سوی شهرداری و سایر نهادها برای ایمن سازی اقدام شود. از این تعداد ۲ مورد بیمارستان است که نیاز به پیگیری وزارت بهداشت دارد.

وی وجود فرونشست ها را یکی از موضوعات مهم در منطقه ۱۸ اعلام کرد و افزود: فاضلاب و آلودگی های زیست محیطی از سایر مشکلات است. ۷۷ درصد شبکه فاضلاب این منطقه اجرا شده و مابقی اجرایی نشده است. ما در این منطقه وضعیت مناسبی از لحاظ فاضلاب نداریم که باید اصلاح شود.

پیرهادی با تأکید بر اینکه سازمان زیباسازی نسبت به نصب المان ها در میادین و معابر منطقه ۱۸ اقدام کند، یادآور شد: مناطق جنوبی از جمله منطقه ۱۸ به توجه ویژه سازمان زیباسازی نیاز دارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با بیان اینکه خیابان بهار در آستانه افتتاح است، گفت: این اقدام توسط شهرداری منطقه ۱۸ در حال انجام است و تلاش شهرداری برای اجرای این طرح و همچنین اجرای پارکینگ عمومی در منطقه جای تقدیر دارد.

وی با اعلام اینکه شهرک الماس به دلیل نزدیکی به شن چاله ها از وضعیت خاصی از لحاظ ایمنی برخوردار است، تصریح کرد: قول داده شده که پروژه ۷۶ متری شهید بروجردی در منطقه ۱۸ تا شهریورماه به بهره برداری برسد.

اجرای پروژه‌های فرهنگی منطقه۱۸، ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز با بیان اینکه اجرای پروژه های فرهنگی منطقه ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و چهارمین منطقه شهرداری از این حیث است، گفت: وجود زمین های کشاورزی و سبزی کاری در منطقه باید به عنوان هویت آن مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: سازمان های مربوطه نسبت به تخصیص اعتبار لازم برای غنی سازی اوقات فراغت، انجام اقدامات و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری، توانمندسازی و مواردی از این قبیل در منطقه ۱۸ اقدام کنند. یکی دیگر از موارد نیز اصلاح ساختار فرهنگی و اجتماعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

معدنی پور با بیان اینکه جشنواره ها باید از سطح محلات آغاز شود، تصریح کرد: شناسایی استعدادهای فرهنگی، هنری و ورزشی از اهداف این جشنواره هاست که باید از سطح محلات آغاز شود و به سطح شهر برسد.

علیرغم گذشت ۲۰ سال هنوز رفع معارضین اطراف ایستگاه مترو نعمت آباد انجام نشده است

نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با بیان اینکه هیچ کندی و تنفسی در اقدامات قابل پذیرش نیست، گفت: در منطقه ۱۸ تلاش های خوبی صورت گرفته است. مدیریت شهری در این منطقه با ابرچالش هایی روبه رو است که از مقیاس های منطقه فراتر رفته و می توان به حریم منطقه و وجود شن چاله ها اشاره کرد.

وی افزود: فعالیت های مدیران ارشد شهری در بازدید اخیر مورد بررسی قرار گرفت و در مجموع می توان گفت شهرداری منطقه ۱۸ فعال و محرک بود اما برای حل مشکلات مردم از جمله سرانه پایین ورزشی، رفع مشکل شن چاله ها به عنوان یک تهدید، ساماندهی و اجرای باغ راه حضرت فاطمه(س) و رسیدگی به بازار آهن با قید اولویت و فوریت اقدام کرد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امروز هزاران میلیارد تومان در برخی پروژه ها فریز شده است، اظهار کرد: باید برای اجرای این پروژه ها تلاش و دقت بیشتری صورت بگیرد.

سلیمانی با تأکید بر اینکه هنوز برای بازگشایی خیابان بابایی و باقری اقدام عملیاتی انجام نشده است، یادآور شد: علیرغم گذشت ۲۰ سال هنوز رفع معارضین اطراف ایستگاه مترو نعمت آباد انجام نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تنها یک ثلث از فعالیت های مدیریت شهری باقی مانده است، خاطرنشان کرد: باید از فرصت های باقی مانده استفاده کرد تا دچار خسران نشویم.

گزارشات مناطق جنبه تبلیغی ندارد

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه گزارشات مناطق جنبه تبلیغی ندارد، گفت: گزارشاتی که ارائه می شود جنبه نظارتی و اصلاحی دارد و موارد به شهرداری اعلام می شود تا اصلاحات لازم صورت بگیرد.

تدوین لایحه برای رفع فرونشست زمین در تهران 

در ادامه ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه شهرداری به اندازه کافی رسانه برای ارائه گزارشات و برنامه های خود دارد، تأکید کرد: ما نمایندگان مردم هستیم و باید در بازدیدهای خود با مردم صحبت کنیم. ارائه گزارش عملکرد شهرداری اشکالی ندارد اما دریافت نظرات مردم از این گزارش، مهمتر است.

وی ادامه داد: رفع فرونشست باید توسط کمیسیون عمران و حمل و نقل مورد بررسی قرار بگیرد که البته شنیده ایم لایحه ای آماده شده و بررسی هایی صورت گرفته اما ما نگرانی هایی در این خصوص داریم که باید اقدامات لازم در این راستا اجرا شود.

حضور میدانی مدیران منجر به حل مشکلات پروژه شهید بروجردی شد 

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه یکی از ویژگی های مدیران جهادی این است که گزارش محور نباشد بلکه میدان محور باشد، اظهار کرد: این مدل در دوران جنگ و ۱۲ سال مدیریت آقای قالیباف دیده شد و همواره اثربخش بوده است. شهردار منطقه ۱۸ کاملاً پروژه ها را می شناسد و در محل پروژه ها حاضر می شود و با نگاه میدانی خود مشکلات را می بیند.

وی افزود: شهرداران مناطق نباید در اتاق خود بنشینند و گزارشات کارشناسان را مطالعه کنند و باید در سطح منطقه حضور داشته باشند و در جریان اقدامات قرار بگیرند تا بتوان مشکلات و معضلات را حل کنند؛ اگر حضور میدانی روزانه در پروژه شهید بروجردی وجود نداشت شاید نمی توانستیم مشکلات آن را حل کنیم.

لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای شن‌چاله‌های منطقه ۱۸ 

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز ضمن تقدیر از روحیه جهادی شهردار منطقه ۱۸، گفت: باید به روابط عمومی منطقه تذکر داده شود که برای ارائه گزارش، هزینه زیادی را صرف نکنند.

وی همچنین تصریح کرد: قابلیت جمعیت پذیری منطقه ۱۸ موضوع خطرناکی است و البته این را در شهر می بینیم و پروژه های انبوه سازی مسکن در سطح شهر به ویژه در مناطق جنوبی در حال اجراست. ظرفیت زیست محیطی تهران تمام شده و هیچ ظرفیتی برای افزایش جمعیت وجود ندارد و درخواست من این است که تدبیری در این خصوص صورت بگیرد. امروز مشخص است که جمعیت پذیری ترمز مشخصی ندارد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه شن چاله یک تهدید بزرگ برای پروژه شهید بروجردی است، خاطرنشان کرد: باید پیش از افتتاح پروژه حتما تمهیدات و تدابیری در این خصوص اندیشیده شود.

ارسال لایحه فرونشست به مجلس شورای اسلامی

سید محمد آقامیری رئیس کمیسیون عمران شورا با بیان اینکه پروژه شهید بروجردی تا اواخر تیرماه و یا نهایتاً اواسط مردادماه به بهره برداری می رسد، اظهار کرد: لایحه فرونشست در اسفندماه سال قبل تصویب شد و در هفته های اخیر نیز ایرادات بخش حقوقی و شکلی برطرف و روز شنبه هفته جاری به مجلس ارسال شد. تدوین لایحه فرونشست شهرداری تهران نیز انجام شده است.

پایان پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار