کد خبر: ۲۲۵۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۱
به گفته یک منبع درون تشکیلات سیاسی ایران، ایالات متحده تأکید کرده که پیشرفت بیشتر در مذاکرات بدون توافقی بر سر موضوع زندانیان دوتابعیتی آمریکایی و ایرانی حاصل نخواهد شد. این منبع گفت که این مسئله پیچیدگی جدیدی به ماجرار افزود و مایه اختلاف دو طرف شد.

میدل‌ایست آی: مذاکرات ایران و آمریکا متوقف شد

به گزارش شبکه شرق، میدل‌ایست آی به نقل از منابع ایرانی خود مدعی شده مقامات آمریکایی خواهان آزادی چهارمین زندانی هستند و نهادهای ایران در مورد موافقت با این مسئله اختلاف نظر دارند.

توافق موقت؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

بنا بر این گزارش، منابع ایرانی نزدیک به مذاکرات به میدل‌ایست آی گفتند که تلاش‌ها برای دستیابی به توافق هسته‌ای موقت بین ایران و آمریکا به خاطر مخالفت تهران با آزادی زندانی‌های آمریکایی متوقف شد.

در اوایل این ماه، تهران و واشنگتن پیشرفت خوبی در مذاکرات بر سر یک توافق موقت داشته باشند که قرار بود در ازای محدودشدن غنی‌سازی هسته‌ای ایران، برخی تحریم‌های آمریکا لغو شود.

قبلا دو طرف در مذاکرات برای احیای توافق برجام به بن‌بست رسیده بودند. اما به ادعای میدل‌ایست آی گفتگوهای مستقیم بین رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران و امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل بر سر یک توافق موقت غیررسمی، در حال پیشرفت بود.

برای اولین بار، میدل ایست آی ادعا کرد، دو طرف توافق کردند که ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم را پایین‌تر از ۶۰ درصد نگه دارد و با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای خود همکاری کند. در ازای آن، تهران اجازه می‌داشت تا روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر کرده و به درآمد فروش آن و سایر منابع مسدودشده در خارج از کشور دسترسی پیدا کند. این منابع باید منحصراً برای خرید اقلام ضروری از جمله غذا و دارو استفاده می‌شد.

سه منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات گفتند که در هفته‌های اخیر، پیشرفت‌های بیشتری در مورد چند موضوع کلیدی حاصل شده است؛ از جمله وعده تهران مبنی بر عدم حمله به نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه و عراق توسط متحدان ایرانی.

مسئله زندانیان بر سر راه مذاکرات

یکی از منابع آگاه از مذاکرات گفت که علاوه بر نفتی که ایران در حال حاضر به صورت مخفیانه می‌فروشد، واشنگتن با نادیده‌گرفتن فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت توسط ایران، امتیاز قابل توجهی داده است.

اوایل ماه جاری، رهبر ایران با نشانه‌ای از خوش‌بینی به حصول توافق، سخنانی مثبت درباره احتمال توافق و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان کرد.

با این حال، به گفته یک منبع درون تشکیلات سیاسی ایران، ایالات متحده تأکید کرده که پیشرفت بیشتر در مذاکرات بدون توافقی بر سر موضوع زندانیان دوتابعیتی آمریکایی و ایرانی حاصل نخواهد شد. این منبع گفت که این مسئله پیچیدگی جدیدی به ماجرار افزود و مایه اختلاف دو طرف شد.

ایالات متحده علناً اعلام کرده که برای آزادی سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز، سه ایرانی‌آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی شده‌اند، در تلاش هستند.

در ماه مارس، ایالات متحده گزارش‌های رسانه‌های ایران مبنی بر توافق بر سر تبادل زندانیان را به شدت تکذیب کرد و این اطلاعات را نادرست و «مغرضانه» توصیف کرد.

به گفته منبع دوم و یک فرد دیگر در جریان محافظه‌کاران، مقامات آمریکایی به شکل غیرمنتظره‌ای قصد داشتند نام فرد چهارمی را به لیست کسانی که قرار بود در ازای توافق آزاد شوند، اضافه کنند.

منبع دوم میدل‌ایست آی ادعا کرده که ابراهیم رئیسی آماده است تا چهارمین زندانی را به عنوان بخشی از این معامله آزاد کند. با این حال، صداهای مخالفی در برخی نهادهای با نفوذ اصرار دارند که سرنوشت چهارمین زندانی باید به عنوان موضوعی جداگانه گفتگو شود. این منابع نام این زندانی را فاش نکردند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در روز دوشنبه گفت: «موضوع تبادل زندانی‌ها همچنان در دستور کار ما بوده و از طریق طرف‌هایی که با حسن نیت به دنبال ایفای نقش در این زمینه هستند، در حال پیگیری است. البته باید دید که آیا دولت آمریکا آماده تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه است یا خیر».

در 15 ژوئن، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «بازداشت اتباع ایالات متحده برای ایجاد اهرم سیاسی غیرقابل قبول است و ما به کار خود برای بازگرداندن هر آمریکایی بازداشت‌شده به خانه ادامه خواهیم داد».

برچسب ها: ایران ، آمریکا ، مذاکره
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار