کد خبر: ۲۲۵۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱

تغذیه هزار روز اول زندگی را جدی بگیرید

اصغرنعمتی

مدیرمسئول

کارشناسان و صاحب‌نظران علم تغذیه و متخصصان کودک بر این باورند که دوران هزار روز اول زندگی، که معمولاً تا سن دوسالگی طول می‌کشد، برای رشد و توسعه صحیح فرد بسیار حیاتی است. در این دوره، تغذیه صحیح و مناسب برای کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تغذیه صحیح در این دوران نه‌تنها تأثیر بر رشد جسمی و مغزی کودک دارد، بلکه در ایجاد پایه و بنیه قوی برای سلامتی در طول عمر نوزاد نیز نقش اساسی دارد. در سرمقاله این شماره دنیای تغذیه بر اساس نتایج پژوهش‌ها و توصیه‌های علمی به جایگاه پراهمیت تغذیه در این دوران می‌پردازیم.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد تغذیه سالم و رعایت رژیم غذایی توصیه‌شده ویژه این دوران تأثیر شگرف و بدون بدیلی در رشد جسمی کودک دارد، در این دوره، رشد جسمی بسیار سریع است و نیاز به مواد غذایی باارزش غذایی بالا برای ساختن بافت‌های جدید، استخوان‌ها، عضلات و سیستم عصبی وجود دارد. مواد مغذی مهم مانند پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب اساسی برای رشد صحیح کودکان در هزار روز اول بسیار ضروری و سرنوشت‌ساز هستند.
هم‌چنین پژوهشگران علم تغذیه و پزشکی رابطه بین تغذیه و رشد مغزی کودک را مبرهن دانسته و بر این نکته تأکیددارند که مغز نوزاد در این دوران در حال رشد و توسعه است لذا تأمین تغذیه مناسب برای مغز از طریق تأمین انرژی، ویتامین‌های گروه ب، آهن و اسیدهای چرب اساسی می‌تواند بهبود حافظه، تمرکز و عملکرد شناختی کودکان را تسهیل کند.

علاوه بر نکات گفته‌شده هزار روز اول زندگی، زمانی است که در نوزادان عادات تغذیه‌ای با الهام از تجربیات غذایی خانوادگی شکل می‌گیرد بنابراین ایجاد رژیم غذایی سالم و متنوع در این دوران می‌تواند برای نوزادان سرنوشت‌ساز باشد.
بدیهی است این اتفاق در صورتی به‌طور مطلوب و پایه‌ای در نوزاد نهادینه می‌شود که خانواده، خود از تجربیات و عادت غذایی سالم بهره برده و پیروی کنند.
هم‌چنین تغذیه صحیح در هزار روز اول زندگی می‌تواند به‌عنوان یک ابزار پیشگیری از بیماری‌های مزمن در آینده عمل کند. تأمین مواد مغذی مناسب در این دوران می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و چاقی در طول عمر را کاهش دهد.
ازاین‌رو، تغذیه صحیح در هزار روز اول زندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از نظر متخصصان این دوره به‌عنوان زمانی طلایی برای رشد و توسعه جسمی و مغزی فرد در نظر گرفته می‌شود و تغذیه مناسب می‌تواند بهبود سلامت جسمی و عملکرد شناختی در همه عمر را تضمین کند. همان‌طور که اشاره شد ساختن عادات تغذیه سالم، پیشگیری از بیماری‌های مزمن و رشد جسمی و مغزی مطلوب و… ازجمله مزایای تغذیه صحیح در این دوره است. بنابراین، توجه به تغذیه در هزار روز اول زندگی بسیار حائز اهمیت است و والدین باید با مشاوره درست، اصلاح عادات غذای خانواده و توجه به معیارهای علمی ضمن تأمین نیازهای اساسی رشد نوزاد برای آینده وی سلامت را ذخیره و سپرده‌گذاری کنند.
انشاا...

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار