کد خبر: ۲۲۵۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
رئیسی پیش از سفر به قاره آفریقا
رئیس‌جمهوری گفت: یکی از حوزه‌هایی که امروز می‌تواند بسیار برای ارتباطات و سیاست خارجی ما مفید باشد، کشورهای آفریقایی هستند که آمادگی دارند و علاقه‌مند هستند با جمهوری اسلامی کار کنند.

ارتباط با کشورهای آفریقایی برای سیاست خارجی ما مفید است

رئیس‌جمهوری گفت: یکی از حوزه‌هایی که امروز می‌تواند بسیار برای ارتباطات و سیاست خارجی ما مفید باشد، کشورهای آفریقایی هستند که آمادگی دارند و علاقه‌مند هستند با جمهوری اسلامی کار کنند.

سیدابراهیم رئیسی پیش از سفر به قاره آفریقا طی سخنانی در فرودگاه مهرآباد درباره اهداف این سفر، اظهار کرد: این سفر به دعوت روسای جمهوری کنیا، اوگاندا و زیمباوه انجام می‌شود. روابط ما با کشورهای آفریقایی بعد از انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف بسیار خوب بوده اما به مرور زمان برخی و به ویژه در دهه اخیر روابط دچار توقف‌هایی شد.

وی افزود: با توجه به ثروت غنی، منابع طبیعی و معدنی آفریقا و با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشورهای این قاره وجود دارد می‌توان با ظرفیت‌هایی که در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده، تبادل کرد.

رئیسی با بیان اینکه برخی در آفریقا حضور پیدا می‌کنند اما نگاه استعماری و استثماری دارند، تاکید کرد: نگاه جمهوری اسلامی متکی بر هم‌افزایی و کرامت انسانی است. این ارتباط حتماً می‌تواند بسیار دقیق باشد و در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علم و فناوری پیش برود.

وی با اشاره به سهم اندک ایران از تجارت و اقتصاد قاره آفریقا، گفت: سهمی که ما در تجارت و اقتصاد آفریقا داریم بسیار پایین است. امروز حجم اقتصاد آفریقا ۱۲۰۰ میلیارد دلار است اما سهم ما یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بیشتر نیست. در حوزه کشت سرزمینی و کشاورزی و مواد پروتئینی زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری وجود دارد. زمینه‌های علم و فناوری هم به‌ویژه در این سه کشور مقصد بسیار خوب است تا دفترهای علم و فناوری در این کشورها فعال شود.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: امروز صدور خدمات فنی و مهندسی زمینه خوبی است تا در این حوزه صادرات داشته باشیم و شرکت‌هایمان در آفریقا فعال شوند. امروز ارتباط با کشورهای آفریقایی و این سه کشور مقصد از حوزه‌هایی است که در سیاست خارجی حتماً فعال خواهد شد.

رئیسی یادآور شد: سیاست همسایگی، سیاست ارتباط با کشورهای مسلمان و همسو و کشورهایی که زمینه خوبی برای همکاری با جمهوری اسلامی در هرجای دنیا دارند در سیاست خارجی ما بسیار مورد تاکید است.

وی تاکید کرد: امیدواریم در این سفر در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری و علم و فناوری و فرهنگی  و ارتباطاتی که می‌تواند بین ایران و کشورهای آفریقایی وجود داشته باشد گام برداریم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار