کد خبر: ۲۲۶۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
بررسی گزارش اردیبهشت ماه شاپرک از افزایش تعداد و مبلغ تراکنش‌ها در این ماه حکایت دارد. میانگین مبلغ هر تراکنش نیز به 232 هزار تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی در ادامه روند ماهانه انتشار گزارش تراکنش‌های بانکی تحت شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک)، آمار و ارقام مربوط به اردیبهشت‌ماه سال 1402 را منتشر کرد.

آمار تراکش‌ه از آن جهت اهمیت دارد که امروزه خرید و فروش با اسکناس جای خود را به تراکنش‌های بانکی از طریق ابزارهای پرداخت داده و بخش عمده مراودات، بدون جابه‌جایی فیزیکی اسکناس انجام می‌شود.

تقریبا همه بانک‌ها و موسسات اعتباری فعال در شبکه بانکی ایران به شاپرک متصل هستند. از همین روی، بررسی گزارش‌های ماهانه این شبکه می‌تواند تصویر خوبی از وضعیت تراکنش‌ها در کشور ارائه کند.

تعداد، مبلغ و میانگین مبلغ هر تراکنش شاپرک در یک سال اخیر
تعداد، مبلغ و میانگین مبلغ هر تراکنش شاپرک در یک سال اخیر

افزایش تعداد تراکنش‌ها در اردیبهشت ماه

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در اردیبهشت‌ماه سال جاری در مجموع کل کشور چهار میلیون و 163 هزار تراکنش ثبت شده است؛ رقمی که در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته با افزایش 17 درصدی مواجه شده و نسبت به فروردین ماه امسال نیز بیش از 12 درصد رشد کرده است.

همچنین طبق این آمار، بیش از یک میلیون و 31 هزار تراکنش معادل 25 درصد از کل تراکنش‌های انجام شده در کشور، مربوط به استان تهران بوده است.

مبلغ تراکنش‌ها به 967 همت رسید

از سوی دیگر نیز آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که مجموع کل مبلغ تراکنش‌ها در اردیبهشت‌ماه به بیش از 967 هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی‌ست که این میزان در اردیبهشت‌ماه سال گذشته حدود 667 هزار میلیارد تومان و در فروردین‌ماه سال جاری برابر با 821 هزار میلیارد تومان بود.

تهرانی‌ها در مبلغ تراکنش‌ها نیز پیشتاز بوده‌اند و با ثبت رقم 345 هزار میلیارد تومان، بیش از 36 درصد از کل تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

تاثیر تورم بر مبلغ تراکنش‌ها

یکی دیگر از نکات قابل توجه گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، افزایش میانگین مبلغ هر تراکنش همسو با رشد تعداد و مجموع مبلغ تراکنش‌هاست. آمارها حاکی از آن هستند که در اردیبهشت امسال، میانگین مبلغ هر تراکنش شاپرک به طور میانگین به 232 هزار تومان رسیده است. این در حالی‌ است که میانگین مبلغ هر تراکنش در اردیبهشت‌ماه سال گذشته معادل 188 هزار تومان بود.

بررسی آمار میانگین مبلغ تراکنش‌ها از آن جهت اهمیت دارد که این رقم می‌‌تواند تا حدودی اثر تورم بر تراکنش‌ها را نشان دهد. به عبارت دیگر می‌توان چنین متصور شد که در اردیبهشت‌ماه سال 1401 هر فرد برای هر بار خرید کردن به طور میانگین 188 هزار تومان پرداخت می‌کرد، اما این رقم در اردیبهشت سال جاری به 232 هزار تومان رسیده است که می‌توان این افزایش را ناشی از رشد قیمت‌ها و تورم در اقتصاد ایران دانست.

برچسب ها: تراکنش بانکی ، شاپرک
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار