کد خبر: ۲۲۶۲۹۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
نهضت عاشورا یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویدادهای تاریخ اسلام است که هرساله در ماه محرم، به یاد رشادت‌های شهدای کربلا و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، برگزار می‌شود.

ضرورت آشنایی کودکان با نهضت عاشورا

نهضت عاشورا یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویدادهای تاریخ اسلام است که هرساله در ماه محرم، به یاد رشادت‌های شهدای کربلا و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، برگزار می‌شود. این رویداد تاریخی، نه‌تنها در تاریخ اسلام بلکه در تمام تاریخ بشریت، به‌عنوان نقطه عطفی است که همواره مشعشع و درخشان است. در سرمقاله این شماره کودک سالم به بررسی ضرورت آشنایی کودکان با قیام عاشورا و اهمیت آن در تکوین شخصیت و تربیت معنوی کودکان می‌پردازیم.

ضرورت آشنایی نسل جدید که در جامعه‌ای مشحون از شبهات ساخته‌شده معاندین مذهب تشیع که در لحظه در معرض انواع اخبار و تحلیل‌های کذب است بر کسی پوشیده نیست. در زیست‌بوم جدید تبیین نهضت عاشورا و عظمت کار امام حسین برای نسل نوپا و جوان، جهادی فرهنگی است که همه دوستداران اهل‌بیت  باید به آن همت گمارند. نهضت عاشورا حرکتی است که در آن دل‌پاک ترین انسان‌ها جان خویش را فدا کردند تا دین مبین اسلام بدون اعوجاج و انحراف بالنده بماند ، امام حسین علیه‌السلام با قیام عاشورا درس‌های بزرگ و ماندگاری را برای زندگی عزتمندانه همه نسل ها به ودیعه سپردند، جان خویش را فدا کردند و تبدیل به چشمه جوشان همیشگی حقیقت شدند. ازاین‌رو لازم است والدین، رسانه ها و متولیان فرهنگی کشور با تلاش و سخت‌کوشی مانع از کم‌رنگی ناشی از تأثیرات منفی تبلیغات سیاه و خاکستری معاندین در انحراف افکار و فاصله‌گیری نسل جدید با این منبع بزرگ الهام الهی گردند. امامان بزرگوار شیعه در بزرگداشت این قیام وزنده نگه‌داشتن پیام نهضت عاشورا توصیه‌های فراوانی کرده اند بی‌تردید جامه عمل پوشاندن به این وصایا جز با استمرار شناخت عظمت این نهضت به نسل‌های مختلف میسر نیست. باید کودکان متصل به این منبع پرفیض الهام و معنویت شوند، هرچقدر کوشش کنیم کودکان شناخت بهتری با ابعاد این حرکت عظیم داشته باشند کمک مؤثری در تکوین شخصیت معنوی آنان خواهیم کرد. در این میان علاوه بر نقش مهمی که والدین در تربیت معنوی و دینی کودکان عهده‌دار هستند رسانه ها به‌ویژه رسانه ملی و تولیدات محتوای دیجیتال در بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نقش بی‌بدیلی می‌توانند ایفا کنند.

برای آموزش کودکان درباره قیام عاشورا، باید از روش‌های آموزشی مناسب استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال، می‌توان از داستان‌های کودکانه و تصاویر جذاب برای آموزش کودکان درباره قیام عاشورا بهره برد. هم‌چنین می‌توان از نمایش‌های تئاتری، تعزیه و انیمیشن استفاده کرد. در این رابطه، نمایش‌های تئاتری با مضمون قیام عاشورا، به‌عنوان یک روش برای آموزش کودکان درباره این قیام، بسیار مؤثر هستند. ساختن  مستندات تصویری نیز تأثیر بالای در آشنایی کودکان با این نهضت ماندگار تاریخ دارد. در این رابطه، مستندات تصویری با مضمون قیام عاشورا باید در دستور کار هنرمندان و روایتگران قیام عاشورا در برنامه‌های رسانه‌ای قرار گیرد.

تهیه و آماده‌سازی کتاب‌های کودکانه با مضمون قیام عاشورا نیز راهی دیگر در ارتقا شناخت و علاقه‌مندی و تقویت حب حسین علیه‌السلام در ضمیر پاک کودکان است ازاین‌رو نویسندگان حوزه کودک و تصویرسازان باید به‌عنوان یک تکلیف در عصر حاضر در این خصوص همت گمارند و با تولید محتوای مناسب برای کودکان از این ابزار فرهنگی و اثرگذار در معرفی نهضت عاشورا به نسل نوپا بهره گیرند.البته ناگفته نماند در این راستا باید متناسب بافهم و سن کودکان محتوای مناسب تولید تا اثرگذاری حداکثری را شاهد باشیم.

باید مطالب و محتوا‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شود که کودکان بر جنبه‌های احساسی حاکم بر این رویداد آگاه شوند، نقش‌آفرینی کودکان و نوجوانان در قیام و حماسه‌آفرینی کربلا بعنوان بخشی از زندگی معنوی منبع الهام شود و موردتوجه همیشگی آن‌ها قرار گرفته و همراه با رشد معنوی آن ها نهادینه شود.

بی‌تردید آشنایی کودکان با قیام عاشورا تجلی‌بخش جلوه‌های ایثار ،شجاعت ، گذشت ، وفاداری و بیشمار خصایل زیبایی است که جامعه امروز محتاج آن است نهضت عاشورا مدرسه‌ای معنوی است که همگان باید تلاش کنیم چراغ آن همواره روشن بماند تا این میراث دینی و تربیتی عظیم نسل به نسل و سینه‌به‌سینه در تاریخ استمرار یابد.

 

 

برچسب ها: کودکان ، عاشورا ، محرم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار