تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
آلودگی ثانویه « ازن » در هوای تابستانی تهران، مسلط شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بررسی‌ها از داده‌های سامانه کنترل آلودگی هوای پایتخت نشان می‌دهد، شاخص آلایندگی گاز ازن در تیر ماه، همزمان با افزایش شدت گرما، در مرز عددی ۱۰۰قرار گرفت که بیش از ۲ برابر «سقف مجاز» آن است. آلودگی گازی از جنس ازن، براساس واکنش شیمیایی ذرات آلاینده در شرایط گرم آفتابی، تشدید می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این سلاح‌ها از آینده آمده‌اند!/ عکس

قدرت‌نمایی جنگنده‌های چینی و تایلندی در رژه «حمله شاهین»/ عکس

ازن یک آلاینده گازی است که مستقیما از منابع آلاینده روی کره زمین منتشر نمی‌شود. این گاز، بی‌رنگ و بی‌بو است؛ البته بعضا در گزارش‌های رسمی بویی شبیه به هوای تازه به آن نسبت داده شده است اما این بو معمولا به حدی نیست که به عنوان نشانه آشکار انتشار ازن از سوی عموم مردم قابل تشخیص باشد.
این آلاینده در فصل گرما و هنگامی که دمای هوا و شدت تابش آفتاب افزایش چشمگیری پیدا می‌کند، تولید می‌شود. گازهای منتشر شده از اگزوز خودروها یا دیگر منابع آلاینده ثابت که به واسطه مصرف سوخت فسیلی، آلاینده‌های دیگری مثل اکسیدهای نیتروژن و دی‌اکسید گوگرد در هوا منتشر می‌کنند، تحت‌تاثیر دمای بالا و تابش نور خورشید واکنش شیمیایی نشان داده و یک اتم اکسیژن خود را از دست می‌دهند.

این اتم اکسیژن آزاد شده با مولکول‌های اکسیژن در جو ترکیب می‌شود و در نهایت ازن (O۳) را که متشکل از سه اتم اکسیژن است، تولید می‌کند.

«ازن» چیست که در هوای تهران است؟

ازن را شاید بیشتر مردم به عنوان گاز ضامن حیات در کره زمین بشناسند و اطلاع ندارند که غلظت بالای آن می‌تواند سلامت آنها را به مخاطره بیندازد. اما واقعیت این است که ازن موجود در جو شامل دو دسته «ازن خوب» و «ازن بد» است. مقصود از ازن خوب همان لایه ازن است که زمین را در آغوش گرفته و با جذب ۹۵ تا ۹۹‌درصد از پرتو فرابنفش خورشید، زندگی را روی این کره خاکی ممکن کرده است.

ازن استراتوسفر "خوب" است زیرا از موجودات زنده در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند. ازن سطح زمین، "بد" است زیرا می تواند باعث ایجاد انواع مشکلات سلامتی، به ویژه برای کودکان، سالمندان و افراد در تمام سنینی شود که بیماری های ریوی مانند آسم دارند.

در حالی که ازن به خودی خود قابل اشتعال نیست، یک اکسید کننده قوی است و ممکن است باعث تسریع، حتی شروع، احتراق یا انفجار شود.

گفتنی است که ازن در خانه نیز ایجاد می‌شود؛ ازن داخلی در ساختمان های مسکونی عمدتاً از دو منبع ایجاد می شود، اتمسفر بیرونی و ازن داخلی تولید شده توسط دستگاه های الکتریکی.

۲۲۷۲۲۷