کد خبر: ۲۲۶۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
امروز و در تعطیلی بازار تهران، بازار فردوسی همانند دیروز شلوغ و پرمشتری بود. ترس معامله‌گران خرد و مردم از گرانی و آچمزشدن توسط بازارساز، تقاضا در بازار ارز را صعودی کرده و دلار را به کانال ۴۹ هزار تومانی سوق داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز امروز چهارم مرداد، قیمت دلار در حالی در روند افزایشی قرار گرفت که بازار تهران در تعطیلات محرم است. بررسی‌ها از میدان فردوسی نشان می‌دهد که قلب معاملات دلار در پایتخت شلوغ و پرمشتری است. امروز نیز همانند دیروز معامله‌گران علت این ازدحام در میدان فردوسی را نگرانی مردم از افزایش قیمت دلار بعد از بازگشایی بازار تهران در دوشنبه هفته آینده می‌دانند.

دلار امروز بین قیمت ۴۸ هزار و ۹۰۰ تا ۴۹ هزار تومان نوسان داشت.

کاهش انتظارات تورمی با گزارش‌های خارجی

حمید‌رضا جیهانی کارشناس اقتصادی با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «به دلیل یک‌سری از مباحث اقتصاد رفتاری که توسط بخشی از رسانه‌ها در پی تحولات سیاسی رخ داد و به افزایش انتظارات تورمی انجامید، شاهد حباب اسکناس دلار بودیم و به تبع آن در سکه و طلا هم حبابی بیشتر از ارزش ذاتی داشتیم.»

وی با تاکید بر اقدامات سیاست‌گذار طی ماه‌های اخیر خاطرنشان کرد: «اطلاعات و گزارش‌های خارجی و به‌طور خاص گزارش خزانه‌داری آمریکا در خصوص فروش نفت ایران و درآمد ارزی کشور باعث شد بخش زیادی از انتظارات تورمی در بازارهای داخلی کاهش پیدا کند و مردم در فضای باثبات‌تری تصمیم‌گیری ‌کنند.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «طی ماه‌های اخیر دلار در کانال ۴۹ و ۵۰ هزار تومان بازی کرده و برخی اوقات قیمت تا ۴۷ هزار تومان هم پایین آمده است.» وی اظهار کرد: «الان در وضعیت ایستایی قرار گرفته‌ایم.»

دلار تا ۴۴ هزار تومان پایین می‌آید

وی با تاکید بر اینکه بر بازار ارز و طلا مولفه‌های سیاسی اثرگذار است، گفت: «بازارهای مذکور این قابلیت را دارند که با خبرهای مساعد سیاسی که در پیش است کاهشی شوند و مثلا دلار حتی تا کانال ۴۴ هزار تومان نیز کاهش پیدا کند.»

وی خاطرنشان کرد: «به لحاظ تکنیکالی هم در محاسبات و هم در علم تکنیکال اقتصاد این انتظار وجود دارد که دلار کانال قیمتی ۴۴ هزار تومان را نیز لمس کند.»

اما چرا قیمت دلار در روزهایی که بازار تهران تعطیل است افزایش محدودی داشته است؟ جیهانی در پاسخ به این پرسش گفت: «بازار نقدی اسکناس دلار معمولا تحت تاثیر رفتارهای خرده معاملات کف بازار در چهار راه استانبول و بازار تهران است و قاعدتا زمانی که تعطیلات و آخر هفته‌ است به دلیل تقاضای خیلی کمی که وارد این بازار می‌شود، فروشنده‌ها کمی قیمت را بالا می‌برند.»

وی درباره پیش‌بینی قیمت دلار در هفته آینده و پس از بازگشایی بازارها گفت: «پیش‌بینی می‌شود هفته آینده شاهد معاملات دلار در کف کانال ۴۸ هزار تومان و حتی در محدوده ۴۷ هزار تومانی نیز باشیم.»

ترس از آچمزشدن به دست بازارساز

با این وجود تحلیلگران اقتصادی فعلا روندی را برای دلار متصور نیستند. به اعتقاد آنها اگر دلار از منطقه مقاومتی ۵۰ هزار تومانی عبور کند، روند صعودی شکل گرفته است. از سوی دیگر برخی بازیگران حرفه‌ای بازار معتقدند آنچه قیمت دلار را در روزهای اخیر افزایشی کرده است علاوه بر سیگنال‌های نامساعد سیاسی، ترس از آچمز و فرصت‌سازی توسط بازارساز است. برخی معتقدند سیاست‌گذار با نوسانات کوچک سود کسب می‌کند و ممکن است در فرصتی مناسب قیمت دلار به شکل شارپی تغییر کند.

امروز قیمت دلار در بازارهای مجاور همانند تهران افزایش داشت. دلار سلیمانیه یک پله صعود کرد و  با قیمت ۴۸ هزار و ۱۸۰ تومان معامله شد و افزایش ۱۰۰ تومانی داشت. دلار هرات با افزایش ۲۰۰ تومانی با رقم ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات با رقم ۱۳ هزار و ۴۶۰ تومان معامله شد و ۶۰ تومان گران شد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار