کد خبر: ۲۲۶۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته تعطیل شد. سخنگوی دولت با انتشار پستی در شبکه مجازی ایکس، از موافقت دولت با تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه خبر داد و نوشت: با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا در روزهای جاری و به‌منظور حفظ سلامت شهروندان، هیئت دولت با پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور موافقت کرد.

چرا تهران و سراسر کشور تعطیل شد؟

کره زمین یکی از گرم‌ترین روزهای خودش را سپری می‌کند، طوری‌که برخی کارشناسان معتقدند احتمالا ماه ژوئیه جاری (۲۰۲۳) گرمترین ماه کره زمین طی ۱۲۰ هزار سال گذشته بوده است هر چند آمارهای منظم و ثبت شده هواشناسی در جهان به حدود ۲۰۰ سال گذشته محدود می‌شود، آن‌طورکه گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفته فاجعه‌ای برای زمین به نام جوشش جهانی درحال وقوع است. در این شرایط ایران هم از افزایش گرمای بی‌سابقه در امان نمانده است و حالا برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد طی روزهای آینده دمای تهران به ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

براساس گزارش‌ها آسمان تهران فردا( ۱۰ مرداد) صاف، از بعد از ظهر افزایش باد با حداقل دمای ۲۸ و حداکثر دمای ۳۹ درجه سانتیگراد و در روز چهارشنبه (۱۱ مرداد ) صاف، از بعد از ظهر افزایش باد و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۸ و حداکثر دمای ۴۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. بیشینه دمای هوای پایتخت پنجشنبه (۱۲ مرداد) نیز ۴۰ درجه خواهد بود.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آماده‌باش مراکز درمانی برای روزهای گرم این هفته خبر داده است. به گفته او: «تمام مراکز درمانی در آماده باش برای پذیرش افراد گرمازده و بیماران پرخطر قرار دارند. کودکان زیر ۴ سال و افراد بالای ۶۵ سال و افراد پرخطر همچون بیماران قلبی، دیابتی، افراد دارای فشار خون در معرض گرمازدگی هستند و باید خودمراقبتی بیشتری داشته باشند.»

افزایش دما طی روزهای آینده سبب نگرانی شده است، برای همین وزارت بهداشت در هیات دولت مطرح کرد که شهرهای بالای ۴۰ درجه تعطیل شوند، عین‌اللهی وزیر بهداشت گفت که: «در هر شرایطی که عوامل محیطی سلامت مردم را دچار مشکل کند وزارت بهداشت وارد می‌شود و با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای گرمای آخر هفته که احتمال می‌دهیم درجه حرارت بالا رود ما پیشنهاد تعطیلی را به هیئت دولت دادیم که برای سلامت مردم هر وقت درجه حرارت بالا رود تعطیلی لازم است و امیدواریم پیشنهاد ما را بپذیرند که این موضوع بسته به پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا آخر هفته برای مناطق مورد نیاز مشخص می‌شود.»

کشور با کمبود برق مواجه است؟

سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی سه روز آخر هفته بسیار گرم خواهند بود و مصرف برق نیز بر همین اساس افزایش خواهد یافت.

مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به وضعیت مصرف برق در کشور و شرایط تامین برق در روزهای آینده، اظهار کرد: در ماه گذشته میزان مصرف برق در برخی روزها روند افزایشی قابل توجهی داشت و حتی رکورد مصرف ۷۲ هزار و ۷۲۵ مگاوات نیز برای اولین بار در تاریخ صنعت برق کشور ثبت شد.

وی افزود: شرایط تامین برق با گرم‌تر شدن هوا دشوار می‌شود اما برنامه‌ریزی برای تامین برق مشترکان صورت گرفته و تا امروز با چالشی در این خصوص مواجه نبودیم.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه وزارت نیرو برای جذب افزایش همکاری مشترکان خانگی سیاست تشویق همه مشترکان اعم از پرمصرف ها را هم در دستور کار خود قرار داده، اظهار کرد: امسال پاداش صرفه جویی به همه مشترکانی که میزان مصرف برق خود را نسبت به سال گذشته کاهش بدهند تعلق خواهد گرفت.

وی با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای گذر از باقیمانده فصل گرم تابستان، گفت: با افزایش همکاری مشترکان قطعا از روزهای سخت و گرم آینده نیز عبور خواهیم کرد.

پیش از این به واسطه افزایش دما و همچنین گرد وغبار مجوز تعطیلات در برخی استان‌ها و شهرها صادر شد اما به نظر می‌رسد گذر دما از محدوده چهل درجه ، وضعیت را اضطراری و تعطیلی را ضروری کرده است.

در عین حال نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در همه کشورهای دنیا با رسیدن به این سطح از اشعه فرابنفش، مسئولان، شهرها را تعطیل می‌کنند تا مردم با ماندن در خانه سلامتی خود را تضمین کنند.

اقبال شاکری با اشاره به افزایش دمای هوا در هفته پیشرو و هفته آینده گفت: مطابق اخبار هواشناسی، شاخص اشعه فرابنفش به سطح بسیار زیاد رسیده و همین مسئله می‌تواند سلامت مردم را دچار مشکل کند.

حالا امروز سخنکوی دولت اعلام کرد با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا در روزهای جاری، به‌منظور حفظ سلامت شهروندان، هیئت دولت با پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور موافقت کرد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار