کد خبر: ۲۲۶۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹
هنگامی در میانه یک موج گرما هستید، هنگام خرید خواروبار باید هم آب‌رسانی مواد غذایی و هم اثر گرمایی غذاها (اثری که سوخت‌وساز آن‌ها بر دمای بدن می‌گذارد) در نظر بگیرید.

عرق کردن شیوه اصلی بدن برای خنک ماندن است، اما عرق کردن بیش‌ازحد بدون جایگزینی مایعات می‌تواند به کم‌آبی بینجامد که به‌نوبه خود باعث فرسودگی گرمایی، تشکیل سنگ‌های کلیوی و سایر مشکلات بهداشتی می‌شود.

برخی از غذاهایی که بیشترین آب‌رسانی را به بدن انجام می‌دهند شامل ملون‌ها مانند طالبی، گرمک و خربزه، میوه‌های توت‌مانند مثلا توت‌فرنگی، کاهو، کرفس، گوجه‌فرنگی، خیار و ماست می‌شوند.

غذاها می‌توانند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از دریافت روزانه مایع شما را تأمین کنند، بنابراین با افزایش مصرف غذاهایی با محتوای بالاتر آب مانند میوه‌ها و سبزی‌ها می‌توانیم مانع از کم‌آبی بدن شویم.

نوشیدن شش تا هشت لیوان آب یا سایر مایعات هم می‌توانید به بازیابی مایعات ازدست‌رفته در روزهای داغ کمک کند. البته این توصیه به نوشیدن شش تا هشت لیوان آب یک قاعده تغییرناپذیر نیست. مقدار مایعی که فرد باید بنوشید تا آب بدنش را تأمین کند به عوامل گوناگون ازجمله میزان فعالیت، سن و مدت زمان گذرانده شده در فضای بیرون در گرما بستگی دارد.اغلب افراد در روزهای گرم بین ۲ تا ۲/۵ لیتر مایعات از دست می‌دهند.

ورزشکاران یا افرادی که در میانه گرما همه روز را در بیرون می‌گذرانند باید نوشابه‌های ورزشی را هم به برنامه تأمین مایعات بدنشان اضافه کنند تا به جایگزینی الکترولیت‌های ازدست‌رفته در عرق کمک شود. اما برای اغلب افراد مادامی که وعده‌های غذایی یا میان وعده‌هایشان را می‌خورند که به تأمین املاح کمک می‌کند، نوشیدن آب کافی است.

از چه غذاهایی در موج گرما باید پرهیز کرد؟

گرچه دسرهای منجمد ممکن است بهترین گزینه در جریان موج گرما به نظر برسند، در درازمدت ممکن است باعث احساس گرمای بیشتر شما شوند.

هنگامی‌که یک بستنی یخی را می‌خورید یا نوشابه‌ای بسیار سرد می‌نوشید، به‌طور فوری احساس راحتی از گرما می‌کنید. اما بستنی یخی هم مانند هر غذای دیگری حاوی کالری است و اثر گرمایی خود را به جا خواهد گذاشت و در نهایت دمای بدن ما را بالا خواهد برد.

غذاهایی مانند غذاهای غنی از پروتئین و غنی از فیبر که گوارش آن‌ها انرژی بیشتری می‌گیرد، نیز در هنگام هضم شدن بدن را گرم می‌کنند. اما خارج کردن این غذاهای غنی از مواد مغذی از رژیم غذایی‌تان کار درستی نیست، به‌خصوص اگر مادر باردار یا شیرده باشید یا از قبل سوءتغذیه داشته باشید. درمجموع باید بر حفظ مایعات بدنی و خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی متمرکز باشید تا موج گرما را بدون خطر بگذرانید.

بیشتر بخونید:

چرا در هنگام موج گرما اشتهایمان را از دست می‌دهیم؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار