کد خبر: ۲۲۶۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
اگر این سوال در ذهن شما وجود دارد که قطره اشک مصنوعی برای چیست؟ باید بدانید که اگر چشم‌های شما در محیط‌های خشک، دودی و بادخیز قرار گرفته یا بر اثر خستگی تحریک شده‌اند، برای رفع التهاب و سوزش چشم­ها می­توانید از این محصول استفاده کنید.

قطره اشک مصنوعی برای چیست و انواع آن کدام است؟

اگر این سؤال در ذهن شما وجود دارد که قطره اشک مصنوعی برای چیست؟ باید بدانید که اگر چشم‌های شما در محیط‌های خشک، دودی و بادخیز قرار گرفته یا بر اثر خستگی تحریک شده‌اند، برای رفع التهاب و سوزش چشم­ها می­توانید از این محصول استفاده کنید.

به‌طورکلی اشک مصنوعی برای کمک به حفظ سلامت چشمان شما در مواقعی که رطوبت کافی در چشم باقی نمی­ماند یا بدن به‌اندازه کافی لایه اشکی تولید نمی­کند، مورداستفاده قرار می­گیرد.

چرا وجود لایه اشک بر روی چشم اهمیت دارد؟

وقتی به دنبال این هستید که استفاده از قطره اشک مصنوعی برای چیست باید در ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید که اشک­های شما نقش مهمی در حفظ سلامتی دارند و سطح چشم را تمیز و مرطوب نگه می­دارند تا از آنها در برابر آلودگی و باکتری­ها محافظت کنند.

اگرچه ممکن است اشک به نظر چیزی جز آب نباشد؛ اما درواقع بسیار پیچیده است و از مواد زیر تشکیل می­شود:

  • آب
  • کربوهیدرات­ها
  • لیپیدها
  • الکترولیت­ها
  • ویتامین­ها
  • لیزوزیم­ها (آنزیم­هایی که باکتری­ها و ویروس­ها را از بین می­برند)
  • لاکتوفرین (پروتئین­هایی که از رشد باکتری­ها جلوگیری یا کند می­کنند)
  • پروتئین­ها

مدلی که دانشمندان از قسمت اشک­آور چشم به دست آورده­اند، یک فیلم با 3 لایه اصلی بوده که از یک‌لایه مخاطی، آب و بخش روغنی تشکیل شده است، از همین رو تولیدکنندگان اشک مصنوعی سعی می‌کنند همه یا حداقل یکی از این 3 بخش را شبیه‌سازی کنند تا در بهبود مشکلات چشم مؤثر باشد.

موارد استفاده از قطره اشک مصنوعی

در پاسخ به اینکه قطره اشک مصنوعی برای چیست بهترین دکتر چشم در تهران این­گونه نظر می­دهد که شما می­توانید از اشک مصنوعی برای موارد زیر استفاده کنید:

  • خشکی چشم را با اضافه­کردن رطوبت درمان کنید.
  • اصطکاک روی قرنیه نیز با استفاده از این محصول دارویی کاهش می­یابد.
  • تسکین­دهنده تحریک چشمی است.
  • باعث کاهش قرمزی و تورم می­شود.

از طرفی برخی شرایط و موقعیت­ها امکان دارد مشکلاتی را برای شما ایجاد کند، در همین راستا ممکن است لازم باشد گاهی اوقات از اشک مصنوعی استفاده کنید زیرا:

  • در مکان­های بادخیز، دودآلود یا خشک قرار دارید.
  • به دلیل خستگی یا استفاده طولانی­مدت از رایانه دچار خستگی چشم شوید.
  • از داروهای خاصی مانند قرص­های آلرژی و برخی داروهای ضدافسردگی استفاده کنید.
  • در حال پیرشدن هستید، زیرا افزایش سن می­تواند بر سطح رطوبت چشم شما تأثیر بگذارد.

درصورتی­که به نظر می­رسد چشمان شما همیشه خشک و تحریک شده هستند، باید با یک متخصص مراقبت از چشم مشورت کنید تا به شما کمک کند که بفهمید چه اتفاقی برای شما افتاده است و به چه نوع درمانی نیاز خواهید داشت.

انواع قطره اشک مصنوعی برای چیست؟

فرمول اشک مصنوعی بسته به محصول و هدف استفاده از آن متفاوت خواهد بود و تمام انواع آن مزایای یکسانی برای همه افراد ندارند، بنابراین برای اینکه بدانید قطره اشک مصنوعی برای چیست، مهم است که تفاوت­ها را بدانید و برچسب­های این محصول دارویی را مطالعه کنید.

اشک مصنوعی با مواد نگهدارنده و بدون مواد نگهدارنده

برخی از محصولات اشک مصنوعی دارای مواد نگهدارنده هستند که ماندگاری طولانی­تری را برای آنها ایجاد می­کنند. بااین­حال، عیب چنین محصولی این است که مواد نگهدارنده می­تواند چشم شما را آزار دهد.

برای افراد حساس باید از یک ماده نگهدارنده معروف به نام بنزالکونیوم کلرید یا BAK اجتناب شود، اما به طور معمول یکی از رایج­ترین مواد نگهدارنده­ای است که در بسیاری از محصولات مراقبت از چشم یافت می­شود، بنابراین اگر برای سندرم شدید نیاز به استفاده مکرر از قطره اشک مصنوعی دارید، حتماً برچسب ترکیبات تشکیل­دهنده را بخوانید.

مورد دیگری که اهمیت دارد این خواهد بود که اگر از لنزهای تماسی استفاده می­کنید، بهتر است که انواع خاصی از اشک مصنوعی با مواد نگهدارنده را استفاده نکنید. صرف‌نظر از این موارد، شما باید هر محصول اشک مصنوعی را که باز می­کنید بعد از 3 تا 4 ماه دور بریزید.

تغییر ترکیب شیمیایی اشک

برخی از اشک‌های مصنوعی دارای موادی هستند که ترکیب شیمیایی اشک‌های شما را تغییر می‌دهند تا از این طریق بتوانند تغییرات منفی یا پاتولوژیکی که ممکن است برای چشم شما ایجاد شود را کاهش دهند.

چنین مشکلاتی امکان دارد زمانی رخ دهد که شما برای مدت طولانی خشکی چشم دارید، از همین رو برخی مطالعات نشان می­دهد که اگر ترکیب لایه اشکی را تغییر دهید، علائم خشکی نیز کاهش می­یابد.

پوشش چشم

برخی از نمونه‌‌های اشک مصنوعی حاوی موادی بوده که به بهبود سلول­های سطحی چشم کمک می­کنند. از همین رو محصولاتی که دارای هیدروکسی پروپیل گوار هستند می­توانند تا حد زیادی رطوبت سلول­هایی را که بر اثر خشکی دچار آسیب بیشتری شده­اند را بهبود ببخشند.

قطره اشک مصنوعی برای چیست و انواع آن کدام است؟

تثبیت­ کننده روغن

هدف برخی از اشک­های مصنوعی تثبیت قسمت روغنی لایه اشکی است. در صورت بروز شرایطی مانند بلفاریت یا اختلال عملکرد غده میبومین، قسمت روغن لایه اشکی می­تواند مختل شود.

اگر قسمت روغنی لایه اشک دچار اختلال شود، اشک طبیعی شما با سرعتی بسیار بیشتر از حالت عادی تبخیر می­شود و این مسئله می­تواند بااحساس خشکی در چشمان شما همراه باشد. این سری از محصولات، حاوی مواد روغنی مانند کرچک یا روغن معدنی هستند.

به‌طورکلی باید در نظر داشته باشید، به­منظور پی­بردن به اینکه قطره اشک مصنوعی برای چیست و هر فرمولاسیون چه تأثیری بر عملکرد چشمان شما دارد یا اینکه کدام برند برای شما مناسب­تر خواهد بود، بهتر است از یک پزشک کمک بگیرید.

نحوه استفاده از اشک مصنوعی

زمانی که متوجه می­شوید که قطره اشک مصنوعی برای چیست و در زمان بروز هر گونه علائمی قصد دارید از این محصول طبق نظر پزشک یا بدون نسخه استفاده کنید، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • قبل از انجام هر کاری، دست­های خود را کاملاً بشویید و اگر کسی به شما کمک می­کند تا از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید از او بخواهید که ابتدا دست­های خود را ضدعفونی کند.
  • سر خود را به عقب خم کرده، به بالا نگاه کنید و با انگشت، پلک پایینی خود را به سمت پایین بکشید.
  • با دست دیگر، بطری را روی چشم باز خود قرار دهید و تعداد صحیح قطره را در چشم بریزید. البته بهتر است دستورالعمل‌های روی بسته یا تجویزی را که پزشک به شما داده را دنبال کنید.
  • به نوک بطری دست نزنید و اجازه ندهید با چشم شما تماس داشته باشد تا از این طریق مانع از آلودگی چشم خود شوید.
  • چشم خود را ببندید و برای مدتی در این حالت نگه دارید، می­توانید انگشت خود را روی قسمتی از چشم که نزدیک به بینی است قرار دهید تا دارو خارج نشود.
  • بلافاصله پس از استفاده از اشک مصنوعی از مالیدن چشم­ها خودداری کنید.

درصورتی­که به دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستید که قطره اشک مصنوعی برای چیست؟ باید در نظر داشته باشید که در زمان پیری، خستگی ناشی از کار با رایانه یا قرارگیری در محیط دودی و بادخیز که معمولاً باعث خشکی چشم می­شود، استفاده از این محصول می­تواند رطوبت لازم را برای چشم شما ایجاد کند.

انواع اشک مصنوعی نیز باتوجه‌به فرمولاسیون و هدف استفاده از آن متفاوت خواهد بود و شامل نمونه­های دارای مواد نگهدارنده، بدون مواد نگهدارنده، تغییر اشک و برخی موارد دیگر است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار