کد خبر: ۲۲۷۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
صادرات روزانه نفت ایران به بالای ۲ میلیون بشکه افزایش یافته است
اطلاعات شرکت‌های مشاوره انرژی و آمار کشتیرانی نشان می‌دهد صادرات و تولید نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، به رکورد جدیدی در سال ۲۰۲۳ رسیده است، هرچند صادرات این کالا برای ایران هنوز آسان نیست، بلکه ایران مسیر دشواری را برای رساندن نفت خود به بازارسیاه طی می‌کند.

رکب ایران به تحریم‌های آمریکا

گروه انرژی: تولید نفت ایران افزایش پیدا کرده و این افزایش در رشد صادرات به چین نمایان شده است. صادرات نفت خام ایران در ماه جاری میلادی (آگوست) به بالای ۲ میلیون بشکه در روز رسیده، این در حالی است که صادرات نفت خام ایران در شرایط غیرتحریمی طی ۲ دهه گذشته از ۲.۵ میلیون بشکه در روز فراتر نرفته است. درعین حال وزیر نفت ایران به تازگی اعلام کرده که ایران انتظار دارد تولید خود را تا پایان تابستان امسال، به ۳.۴ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. اطلاعات شرکت‌های مشاوره انرژی و آمار کشتیرانی نشان می‌دهد صادرات و تولید نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، به رکورد جدیدی در سال ۲۰۲۳ رسیده است، هرچند صادرات این کالا برای ایران هنوز آسان نیست، بلکه ایران مسیر دشواری را برای رساندن نفت خود به بازارسیاه طی می‌کند.
به گزارش تجارت، وبگاه اویل پرایس اعلام کرد بر اساس گزارش تانکر ترکرز - شرکت رصد حرکت نفتکش‌ها در جهان - صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه آگوست امسال به بیش از ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است و ممکن است در شرایطی که سایر اعضای اوپک صادرات نفت خود را کاهش می‌دهند، همچنان بالا بماند. این آمار صادرات نشان‌دهنده رقم بسیار بالاتری نسبت به برآورد سایر شرکت‌های تحلیلی برای صادرات نفت ایران است. همچنین به طور قابل توجهی بالاتر از آن چیزی است که منابع رسمی ایران اعلام کرده اند. گفتنی است صادرات نفت خام ایران در شرایط غیرتحریمی طی ۲ دهه گذشته از ۲.۵ میلیون بشکه در روز فراتر نرفته است.

چین بزرگ‌ترین خریدار نفت خام ایران است
شرکت "کپلر" در این ماه گفت که چین به تنهایی در ماه جاری میلادی روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است. چین بزرگترین خریدار نفت خام ایران است و اغلب نفت صادراتی ایران به این کشور روانه می‌شود. شرکت تجزیه و تحلیل داده "اویل ایکس" صادرات نفت خام ایران بدون احتساب میعانات گازی را در ماه آگوست (مرداد) امسال حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز اعلام و خاطرنشان کرده که این ماه هنوز به پایان نرسیده و ممکن است شاهد افزایش بیشتری در صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران باشیم. خبرگزاری مهر پیشتر به نقل از رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران گزارش داده بود که ایران در مردادماه امسال روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت صادر کرده است.

محاسبه دقیق صادرات نفت ایران،‌ دشوار است
وبگاه بلومبرگ در گزارشی تاکید کرده که محاسبه میزان دقیق صادرات نفت ایران بسیار دشوار است، زیرا به دلایل واضح مرتبط با تحریم‌های ایالات متحده، این کشور گزارش‌های عمومی در مورد میزان صادرات نفتی خود را اعلام نمی‌کند. تولید نفت ایران نیز طی ماه‌های گذشته رو به افزایش بوده است. جواد اوجی وزیر نفت ایران اوایل ماه جاری گفت که تولید نفت خام ایران به ۳.۱۸ میلیون بشکه در روز رسیده و تا پایان این ماه (اوت) به ۳.۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد. طبق اظهارات وزیر نفت به کمیته انرژی مجلس، ایران تولید نفت خود را در دو سال گذشته، حدود ۵۰ درصد افزایش داده است. همچنین در ماه جاری، رئیس شرکت دولتی نفت ایران گفت: برنامه‌هایی برای افزایش تولید نفت به ۳.۵ میلیون بشکه در روز تا پایان سپتامبر (اوایل پاییز) وجود دارد. از سوی دیگر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری ایران گفته که دولت در ماه مارس آینده پروژه‌های ناتمام به ارزش ۱۵ میلیارد دلار را به بهره برداری می‌رساند. ایران سال گذشته نیز پروژه‌های آغاز شده، اما ناتمام در حوزه نفت و گاز را به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به پایان رساند.

شکست تحریم‌های آمریکا
به عبارت دیگر، ایران با وجود تحریم‌های آمریکا که به طور خاص صنعت نفت این کشور را هدف قرار می‌دهد، هم تولید و هم صادرات نفت خود را افزایش داده است. به نظر می‌رسد این تحریم‌ها که با هدف اعلام شده برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران وضع شده اند، به شکست انجامیده‌اند. سارا وخشوری، تحلیلگر SVB در اوایل سال جاری درباره صادرات نفت ایران به رویترز گفت: «تحریم‌ها وجود دارند، اما شاید به طور کامل اجرا یا نظارت نمی‌شوند.» او افزود: همچنین همه صادرات نفت خام ایران در بازار سیاه انجام می‌شود، جایی که هیچ شفافیتی وجود ندارد و بنابراین در داده‌های رسمی عرضه و صادرات جهانی منعکس نمی‌شوند. اطلاعات شرکت‌های مشاوره انرژی و آمار کشتیرانی نشان می‌دهد صادرات و تولید نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، به رکورد جدیدی در سال ۲۰۲۳ رسیده است. صادرات نفت ایران از زمان خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار